Gå til innhold

Rekkehus vs Enebolig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi vurderer frem og tilbake fordeler og ulemper med rekkehus og enebolig.

Vi eier leilighet nå, og drømmen om et helt eget hus med stor hage har alltid vært der- men kanskje er et rekkehus med egen hageflekk vel så bra?

Hva liker du best? Og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid sett meg selv som en enebolig-person, fordi jeg har vokst opp på gård og er vant til at det ikke finnes noen naboer å sjenere.

Er utrolig deilig å ikke måtte ta hensyn eller irritere seg over andre som ikke gjør det.

Men de siste par årene når jeg har bodd i leilighet har jeg begynt å sette pris på

å høre at det er mennesker rundt meg.

På tross av dette er det fortsatt enebolig som er drømmen her, da er det liksom helt ditt. Er vel verre å få godgjenning til utbygging o.l. når man har rekkehus? Og farge på huset? Mulig slike ting ikke er viktige for andre, men det er viktig for meg å kunne gjøre som jeg vil - så lenge kommunen godkjenner.

Skrevet

Vi bor i vertikaltdelt tomannsbolig og jeg ønsker meg langt vekk!! Er lei av å høre alt naboen foretar seg både ute og inne, og ha 0 privatliv selv!

Tenk å kunne spille musikk og krangle og springe opp trappa og ha venner på terrasen uten at naboen hører alt vi sier!

KAN du velge, så velg et hus du kan gå rundt og som bare er ditt, så slipper du være redd for brannfare om naboen røker på senga også.

:jepp:

Skrevet

Oida, ser jeg ble litt ivrig her.. :fnise:

Skrevet

Vi har enebolig med stor hage, og jeg kunne aldri tenke meg å bo i noe annet.

Hvorfor ikke rekkehus:

-Lang tynn tarm av en hage.

-Naboer som kan sitte og høre alt som blir sagt når man sitter ute.

-Ofte dårlig isolert mellom boenhetene, sånn at all lyd høres veldig godt.

-Folk som promper i vei på do, gjør det ikke i så veldig ensom majestet kan man si. :fnise:

-Forholde seg til vedtak og regler i forbindelse med egen bosituasjon - flertallet bestemmer.

-Brannfaren synes også jeg er viktig.

-Man kan risikere å få naboer som ikke tar hensyn til noe annet enn seg selv.

osv.

Skrevet

Har aldri prøvd tomannsbolig - bare vært på besøk i en. Og det har slått meg at det er mye styr med naboer og at man hører gjennom veggene.

Liten hage osv.

Ja man vet heller aldri hvilken naboer man får om man kommer overens osv.

vi har en enebolig med stor hage og stortrivest. Joda vi har da naboer - men ingen innsyn. Stor plass til min datter til å leke ute - vi koser oss om sommeren ute hele tiden.

Hadde aldri klart å bo annerledes.

Er også oppvokst på samme viset.

Da jeg dengang flyttet hit til hovedstaden så bodde jeg ett år i blokk - og holdt på å gå på veggene mildt sagt. Ikke noe lett å komme seg ut å sole seg engang.

Nå kan jeg endelig sole meg usjenert igjen!

Skrevet

Fordelen med å bo i rekkehus:

Om du er litt husredd, kan du slå deg til ro med at alle mystiske lyder bare skyldes naboene :ler:

Skrevet

Rekkehus kan ofte være smale og soverommene kan derfor være vanskelig å innrede. Jeg bor i rekkehus og trives med det, hageflekken er akkurat passe stor pluss at vi har en stor felles plen som vi kan brukes i tillegg. Er ikke noen gartner så en liten egen hage er helt greit for meg.

Når det gjelder isolering så er det stor forskjell fra rekkehus til rekkehus. Hos oss hører vi omtrent ikke naboene for det er godt isolert, heldigvis. Har vært på besøk i rekkehus på andre kanter hvor man kan høre naboen fjerte, og skjønner godt at det ikke er moro. Når vi sitter ute så er det klart at vi merker naboene, men jeg har heldigvis en god evne til å koble ut omgivelsene og bare konsentrere meg om min del.

Med enebolig har du alt ansvar for vedlikehold og snømåking selv, du må male hele huset selv, betale for skifte av vinduer, dører o.l. selv. I borettslaget hvor jeg bor så trenger jeg kun tenke på å male mine egne yttervegger, en på hver side. Hvis det er utskiftninger av vinduer, dører, panel osv. så står borettslaget for det, og med god økonomi så slipper vi husleieøkning. Vi har en bonde som kommer og måker snø for oss, vi trenger kun å måke trappen vår. Vi har en vaktmester som klipper fellesarealene. Det er dugnad vår og høst med variabelt oppmøte men som er en utmerket anledning til å bli kjent med naboene.

Det er nok fordeler og ulemper med både enebolig og rekkehus, jeg tror du får velge ut fra hva du tror du vil trives best med. Jeg er ikke eneboligtypen og trives derfor bra i mitt godt isolerte rekkehus.

Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg enebolig pga vedlikehold.

Nå bor jeg i firemannsbolig, og det er for tett på naboene etter min smak, jeg ønsker meg derfor et rekkehus, helst enderekke, med bare en liten hageflekk.

Skrevet

Har bodd både i kjellerleilighet, blokkleilighet, rekkehus og enebolig - og jeg foretrekker helt klart enebolig. Jeg syns det er trivelig med hage, godt å ha muligheten til å gå rundt huset. Deilig å ikke ha naboene helt innpå meg, men jeg bor fremdeles slik at jeg ser naboene stadig vekk altså.

Skrevet

Med enebolig slipper man

*å måtte snakke stille når man sitter på terassen fordi naboen sitter på andre siden av terasseveggen og lytter

*å bli hysjet på fordi man har besøk av venner på terassen (Det skal betydelig mer støy til for at naboer skal reagere dersom man bor i enebolig og husene ikke er klistret inntil hverandre

*at naboen viser seg å være en fuss som har det stygt rundt huset sitt og dermed også skjemmer helhetsuttrykket for rekkehuset

*Å være bekymret for om naboen skal høre krangelen man har med sin kjære

*Å være redd for at naboen skal synes du bråker om du får lyst å spille singstar eller høre på musikk sent på kvelden

Jeg bor ikke i rekkehus, men i leilighet, og har noen som bor både over og under oss. Han under er en rolig kar som er sjeldent hjemme, og vi hører han bare en sjelden gang når han har besøk av kompiser og sitter oppe til langt på natt med tilhørende hoing og fliring. Stua hans er under soverommet vårt :sjenert:

Han over hører vi HELE tiden. Han spiller musikk og hører på radio konstant mens han er hjemme, og har pusset opp siden han flyttet inn for 1,5 år. Banking og skruing på helligdager er ikke noe uvanlig her hos oss desverre.. Og vi hører han hver gang han går eller støvsuger. Alikevel klager HAN på at vi av og til slamrer med dørene :sur: Vi klager ikke fordi vi vet at man må regne med å høre lyder fra andre mennesker når man bor i leilighet.

Skrevet

Jeg har stort sett bodd i enebolig (en periode ble det leid ut en etasje riktignok), på hybel eller i blokk/bygård, og foretrekker kanskje enebolig - eller en godt isolert og fint beliggende leilighet. Men enebolig blir jo fort dyrt både å kjøpe og å vedlikeholde, det er de viktigste tingene å ta hensyn til, synes jeg, ettersom jeg verken har spesielt god økonomi eller er veldig glad i å reparere hus. Jeg synes det virker hyggelig å bo i rekkehus i etablerte borettslag eller selveiere, men er enig i at det ofte er gjort litt upraktiske og rare løsninger for å utnytte plassen.

De siste årene har vi leid en enebolig billig og trives veldig godt med det, men jeg ser for meg at vi ender med å kjøpe rekkehus eller flytter inn i 2. etasje i et hus familien eier og leier ut 1., dette av økonomiske grunner.

Skrevet
Vi vurderer frem og tilbake fordeler og ulemper med rekkehus og enebolig.

Vi eier leilighet nå, og drømmen om et helt eget hus med stor hage har alltid vært der- men kanskje er et rekkehus med egen hageflekk vel så bra?

Hva liker du best? Og hvorfor?

Du kan unslippe med å male kun to vegger-...kansje tre.

Gjest Jente 26
Skrevet

Jeg og kjæresten på 30 har nettopp kjøpt enebolig i Tr.heim,

og jeg har funnet ut at det er mye vedlikehold som skal til, som jeg aldri har tenkt over før..

Likevel er det jo slik at i f.eks borettslag følger det med "husleie" også på rekkehus, så de som bor sånn må jo betale for vedlikeholdet, sikkert dyrere enn å gjøre det selv? En slik husleie blir man vel heller aldri kvitt...?

På tross av at det er en del ting som må gjøres med hus,

elsker jeg friheten ved å bo uten naboer vegg-i-vegg, og angrer ikke kjøpet,

- så enebolig er noe for meg! Men selvfølgelig,- hver sin smak :)

Skrevet

Vi har prøvd begge deler. Bodde i ett hus landlig med 500 m til nærmeste nabo. Dette var ett gammelt hus som trengte mye arbeid og tomten var på 20 mål, sefølgelig litt skog, men allikevel mye og klippe og måke snø. Så vi trivdes ikke, vi syntes det ble alt for stille og alt for mye arbeid.

Nå bor vi i rekkehus og trives veldig godt med det, her er det ekstra godt isolert og helt nytt. Men det er bare 90m2, så jeg ser at spesielt ettersom barna vil bli større så blir det litt trangt her. Vi velger ikke naboer selv og vet aldri hva slags naboer vi har. Men ellers har barna fullt av lekekamerater og vi har ikke noe vedlikehold. På sommeren har vi en liten hageflekk som må klippes og på vinteren en liten trapp som må måkes. Dette er en stor fordel for oss.

Men vi vurderer om noen få år og bygge nytt hus, men vi ønsker da alt på en flate, ikke for stort, men større enn vi har nå. Vi ønsker å bo i boligfelt så vi har naboer. Ønsker å bygge nytt for å ha minst mulig vedlikehold de første årene. Hvordan vi kommer til å trives med det aner vi ikke. Men her vi bor finnes det ikke store rekkehus. Så da blir nok bygging av hus beste løsning.

Gjest hnlskjh
Skrevet

hadde jeg hatt økonomi til det og en handy mann/familie/vært handy selv så hadde jeg helt klart gått for en enebolig.

men jeg er og har ingen av delene:) og jeg dreper alle planter, så hagen min hadde vært den mest minimalistiske i nabolaget.

man blir drittlei av alle slags naboer, og man slipper jammen ikke unna i eneboliger heller.

men enderekkehus med en tunghørt nabo er absolutt det beste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...