Gå til innhold

Krakow


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å reise til Krakow i begynnelsen av desember med min bedre halvdel. Jeg var der på klassetur i 2000, lenge siden, altså. Han har ikke vært der tidligere. Flybilletter + leilighetshotell til 1500,- per stykk i 4 netter.

Jeg husker at det var billig, men hvordan er privnivået i disse dager? Jeg var i Praha i fjor sommer. Kan det sammenlignes? Likt? Billigere? Dyrere?

Noen tips til romantiske eller morsomme ting å gjøre? Gjerne litt utenfor løypen. Små koselige cafèer eller restauranter?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var i Krakow i slutten av april- med våren i fullt utspring- så vi kunne oppholde oss mye utendørs på dagtid- aktivitetsmulighetene litt andre i desember.

Men en tur i Kazimierz ("jødekvartalet") er virkelig å anbefale.

Ellers er en messe i en katolsk kirke også en fantastisk opplevelse.

Et besøk Wawel katedralen er også meget imponerende.

Mariakirken er jo regnet som en av verdens vakreste kirker (men fikk desverre ikke anledning til å besøke denne).

Vi var her og fikk se operaen La Boheme. Der fikk vi egen balkong med fantastisk utsikt. Prisen ca 150.- p.p! Men etter at vi var der har Krakow åpnet sitt nye operahus- så jeg vet ikke om denne scenen benyttes lengre- men det var virkelig en STOR opplevelse.

Av spise/drikke muligheter kan jeg på det varmeste anbefale:

Wierzynek Krakows flotteste og beste restaurant- som ofte blir sammenliknet med restauranter i 2'stjernersklassen (michelin-guide). Unngå fredag og lørdag for å få muligheten til et vindusbord i annen etage. Skal du en gang i livet virkelig oppleve service til fingerspissen- er dette stedet.

Ellers anbefaler jeg den michelinanfefalte restauranten Szara Denne nettsiden er hovedsakelig fra restauranten på Rynek Glowny, jeg var på samme restaurant med beliggehet i Kazimierz.

Et lørdagsettermiddag besøk på Europejska,

kaffe, cognac og høy sigarillo-føring :-) . Her traff vi flere polske kunstnere og musikere- og det den lille kaffekoppen vi egentlig skulle ha- ble mange med tilhørende cognac..

Selv hadde vi store planer om å oppsøke denne (kun pga bildene)- men i vår leten datt vi inn på en russisk restaurant (Wisniowy Sad ) som fristet med beluga-kaviar, vodka og russisk musserende - så vi kom aldri lengre.

Ellers anbefaler jeg Krakowgiuden samt å google "Krakow"- byen har flere gode nettsider.

(Du spurte om pris; Jeg var på date- og ble "nektet" å betale- men jeg hørte flere ganger kommentarer fra han om at; Oi- ikke mer?!? (og vi spiste og drakk VELDIG godt). Siden jeg var på date var jeg heller ikke ute etter å shoppe

Endret av Reveal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariakirken er pen ja. I tillegg til det som er nevnt ovenfor så kan markedet (nei, ikke markedshallen på torvet selv om den er fin) være verdt et besøk. Nå er jeg verdens dårligste til å huske navn så jeg klarer ikke erindre navnet i farten, husker bare at det lå like utenfor ringmuren som omgir gamlebyen.

Prøvde å google for å komme på navnet og da kom jeg over dette kartet som kanskje kan komme til nytte i reiseplanleggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i sommer. Synes det var litegrann dyrere enn i Praha. Billigere enn i Norge of course, men ikke noe sånn sjokkerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Min erfaring er at Praha er dyrere enn Krakow! (men Krakow er nok muligens den dyreste i Polen... iallefall i turistområdet).

Ett eksempel er Taxi, som er utrolig mye dyrere i Praha, i tillegg til at det er lettere å bli svindlet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Praha er dyrere enn Krakow! (men Krakow er nok muligens den dyreste i Polen... iallefall i turistområdet).

Ett eksempel er Taxi, som er utrolig mye dyrere i Praha, i tillegg til at det er lettere å bli svindlet der.

Jeg var i Krakow i august 08 og vi hadde nesten litt problemer med å bruke opp de pengene vi hadde tatt ut!! Jeg hadde vært inne på VG sin reiseguide og vi prøvde en Italiensk restaurant som de anbefalte. Kjempegod mat og kun 200 kr for hovedrett, dessert og en 1/2 fl vin.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...