Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

jeg har meldt med på nautilus og trente i dag og synes det var kjempekjekt! jeg vil trene mer!!

hvor ofte kan jeg trene helt i begynnelsen?

mamma sier at hun har blitt fortalt av trenere og slik at hvis du trener masse i begynnelsen så blir du rett og slett dritt lei etter en stund..

jeg er 165 høy og veier 74 kg og vil ned til 60 kg.

jeg har nettopp begynt i ny jobb hvor jeg sitter på en kontorstol hele dagen og får ikke brent vekk noen kalorier eller enegi, så når arbeidsdagen min er over har jeg masse energi til overs, noe som var mye av grunnen til at jeg meldte meg inn i nautilus + at jeg har lagt på meg pga den nye jobben, har før hatt en jobb i butikk hvor jeg gikk og bærte mye...

hvor mye i starten?

hvor mye anbefaler dere?

en ting til..

proteinshake..

kan jeg bruke det til og gå ned i vekt med (gjøre om fettet til muskler)?

hvor mye i begynnelsen?

Endret av ^me^
Videoannonse
Annonse
Gjest Klar for det samme!
Skrevet

Heidu!

Jeg er ikke den som har mest vett på slikt, men har akkurat begynt å trene selv. Fikk derfor lyst til å svare.

Jeg skal trene to ganger i uka, så får jeg se om jeg får lyst til å øke etter hvert. Har som målsettng å få bedre kondis samt gå ned noen kilo, er litt over trivselsvekta. Har imidlertid ikke tenkt å veie meg, har blitt "lurt" på det tidligere. Erfarte den gang at jeg gikk merkbart ned (klærne ble vide;), men i vekt utgjorde dette bare tre kilo. Ble såpass mye strammere at det ble poengtert av andre, men altså lite utslag på vekta. Anbefaler deg derfor å ikke telle kilo, men heller ta fram målebånd om du vil se resultater.

Lykke til, håper vi beholder gnisten begge to!

Skrevet

Jeg er også ny i gamet, så har ikke all verden å komme med.. men på senteret jeg trener så tilbyr de treningsveiledning, kanskje dette hadde vært noe for deg? Da har du jo mulighet til å stille alle de spørsmålene du måtte sitte med og få satt opp et treningsopplegg som passer deg i forhold til de målene du har satt deg. I motsetning til personlig trener så koster ikke dette noe, ikke der jeg trener i hvertfall.

Først hadde jeg tenkt til å trene to ganger i uka, etter de to gangene så hadde jeg lyst til å trene mer så det ble annen hver dag.. nå har jeg blitt litt hekta og syntes det er gøy så jeg trener hver dag hvis jeg kan. Og så lenge jeg trener fordi jeg syntes det er gøy og ikke fordi noen har sagt at jeg må så kommer jeg ikke til å gå lei.. håper jeg :P

Gjest -Maggie-
Skrevet

Angående treningsmengde må du nesten bare kjenne litt på det selv, men tre ganger i uka kan kanskje være en idé? Du kan jo også variere treningen, og f.eks. ta deg noen lange gå-/joggeturer utendørs for å få litt utløp for energien etter jobb, uten at det blir samme trening som til vanlig.

Dette med motivasjon er vel litt "omdiskutert" om jeg kan kalle det det. Mange er veldig opptatt av at man ikke skal presse seg og føler mye etter om de er motiverte. Jeg er helt på linje med dette når det gjelder fysisk overbelastning i begynnelsen, men jeg har en litt annen oppfatning rundt dette med motivasjon. Jeg tror mange dveler altfor mye rundt hvordan de føler seg, om de føler for å trene osv, og dermed ender opp med å ikke orke/gidde. Jeg er forkjemper for å tenke mindre og handle mer i denne sammenhengen! :) Jeg synes det er bedre å heller trene litt lettere/annerledes de dagene man føler seg litt sliten og slapp, enn å bli hjemme.

Når det gjelder proteintilskudd, så vil jeg anbefale å få i deg næringsstoffer ved å spise ordentlig mat, hvis du får til det. Trener du tung styrketrening trenger du litt mer proteiner enn ellers, men det er ikke så enorme mengder at det er umulig å dekke ved et vanlig kosthold. Jeg bruker shaker stort sett rett etter trening, eller hvis jeg har veldig dårlig tid/ikke får i meg annen mat f.eks. på jobb. Men det er IKKE noen nødvendighet.

Du kan ikke "bruke" noe som helst mat til å gå ned i vekt med. Du kan heller ikke gjøre om fett til muskler. For å gå ned i vekt (fettprosent) må du innta færre kcal enn det du bruker, ganske enkelt. Husk at nå som du begynner å trene trenger du også mer mat. Det finnes cirka-kalkulatorer for utregning av kcalbehov per dag rundt omkring på nettet, eller du kan prøve deg frem. Husk at kroppen din trenger et riktig sammensatt kosthold, ikke bare nok proteiner.

Når det gjelder fett/muskler, er det som sagt ikke mulig å "gjøre om" dette - det er da snakk om å g ned i fettprosent og å bygge muskler. To ulike prosesser.

Skrevet
Angående treningsmengde må du nesten bare kjenne litt på det selv, men tre ganger i uka kan kanskje være en idé? Du kan jo også variere treningen, og f.eks. ta deg noen lange gå-/joggeturer utendørs for å få litt utløp for energien etter jobb, uten at det blir samme trening som til vanlig.

Dette med motivasjon er vel litt "omdiskutert" om jeg kan kalle det det. Mange er veldig opptatt av at man ikke skal presse seg og føler mye etter om de er motiverte. Jeg er helt på linje med dette når det gjelder fysisk overbelastning i begynnelsen, men jeg har en litt annen oppfatning rundt dette med motivasjon. Jeg tror mange dveler altfor mye rundt hvordan de føler seg, om de føler for å trene osv, og dermed ender opp med å ikke orke/gidde. Jeg er forkjemper for å tenke mindre og handle mer i denne sammenhengen! :) Jeg synes det er bedre å heller trene litt lettere/annerledes de dagene man føler seg litt sliten og slapp, enn å bli hjemme.

Når det gjelder proteintilskudd, så vil jeg anbefale å få i deg næringsstoffer ved å spise ordentlig mat, hvis du får til det. Trener du tung styrketrening trenger du litt mer proteiner enn ellers, men det er ikke så enorme mengder at det er umulig å dekke ved et vanlig kosthold. Jeg bruker shaker stort sett rett etter trening, eller hvis jeg har veldig dårlig tid/ikke får i meg annen mat f.eks. på jobb. Men det er IKKE noen nødvendighet.

Du kan ikke "bruke" noe som helst mat til å gå ned i vekt med. Du kan heller ikke gjøre om fett til muskler. For å gå ned i vekt (fettprosent) må du innta færre kcal enn det du bruker, ganske enkelt. Husk at nå som du begynner å trene trenger du også mer mat. Det finnes cirka-kalkulatorer for utregning av kcalbehov per dag rundt omkring på nettet, eller du kan prøve deg frem. Husk at kroppen din trenger et riktig sammensatt kosthold, ikke bare nok proteiner.

Når det gjelder fett/muskler, er det som sagt ikke mulig å "gjøre om" dette - det er da snakk om å g ned i fettprosent og å bygge muskler. To ulike prosesser.

takk for svar!:)

jeg spiser normal mat hver dag uanz, så jeg tenkte ikke på og erstatte normal mat med proteindrikk. men gjerne drikke en proteinshake etter trening feks. :)

tror jeg formulerte meg litt klumsete ang dette, men det jeg mente var at jeg lurte på om det var mulig og bruke proteindrikk ved trening for vekttap, jeg vil ikke legge på meg mere lixom:)

men kommer til og ha ferie fra vekta en stund og heller se på cm. :)

Gjest -Maggie-
Skrevet
tror jeg formulerte meg litt klumsete ang dette, men det jeg mente var at jeg lurte på om det var mulig og bruke proteindrikk ved trening for vekttap, jeg vil ikke legge på meg mere lixom:)

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette. Som jeg skrev over går du ned i vekt om du inntar færre kalorier enn det du forbrenner. I utgangspunktet kan du spise hva som helst, så lenge du ligger i kaloriunderskudd. Man bør selvsagt velge sunn mat å fylle kaloribehovet med, men proteintilskudd er ingen "slankekur" om det er det du mener?

Jeg vil anbefale å søke litt rundt på nettet, finne seriøse sider og lese deg litt opp når det gjelder kosthold og vektnedgang (men vær selektiv, det finnes mye useriøst og feil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...