Gå til innhold

Er brukket skulder yrkesskade


Heritære

Anbefalte innlegg

Vil en brukket skulder karakteriseres som en yrkesskade når jeg falt på fortauet da jeg var på vei til kurs? Jeg gikk fra ordinært arbeidssted til kurssted på morgenen når det skjedde. Har hatt noen ekstrautgifter til drosje osv, samt at jeg nå må ha fysikalsk behandling i 6 mnd som jeg må betale en viss egenandel av. Hadde vært fint om jeg fikk dette dekt.

Muligheten for mènskader er også til stede da i 50% av tilfellene så får den skadede ikke full funksjon tilbake i armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom kurset var ditt arbeid (dvs. avtalt med arbeidsgiver) og det var innenfor den ordinære arbeidstiden, er dette en klar yrkesskade.

Du må gjerne ringe NAV, men dette skal være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kurset var ditt arbeid (dvs. avtalt med arbeidsgiver) og det var innenfor den ordinære arbeidstiden, er dette en klar yrkesskade.

Du må gjerne ringe NAV, men dette skal være riktig.

Ja, det var det, arbeidstiden vår er fra 15.09 til 15.05 er 08.00 - 15:45, kjernetid er 09.00 - 14.30 og kurset startet 09.00 i gangavstand fra jobben.

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesskade defineres vel ut fra en skade som du får som følge av at du utfører arbeidet ditt.

Jeg ville ikke definert et fall på fortauet i arbeidstiden som en yrkesskade - men som en skade du fikk mens du var på jobb, og skrevet skademelding på dette. Uhell defineres ikke som yrkesskade. På denne måten vil du være forsikret i tilfelle du får ettervirkninger/plager senere i livet som følge av skaden.

Yrkesskade vil f.eks være slitasjeskade pga ensformig arbeidsstilling/-belastning (eks jobbe ved samlebånd, rygg- og armplager hvis du er syke-/hjelpepleier mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om dette, men fant litt informasjon på www.yrkesskade.info.

Skaden må skje i forbindelse med arbeid, i arbeidstiden og på arbeidsstedet. I utgangspunktet er man ikke dekket ved skader som oppstår på reiser til og fra jobb.

Ser forresten at de tilbyr gratis svar på spørsmål vedrørende yrkesskadeforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesskade defineres vel ut fra en skade som du får som følge av at du utfører arbeidet ditt.

Jeg ville ikke definert et fall på fortauet i arbeidstiden som en yrkesskade - men som en skade du fikk mens du var på jobb, og skrevet skademelding på dette. Uhell defineres ikke som yrkesskade. På denne måten vil du være forsikret i tilfelle du får ettervirkninger/plager senere i livet som følge av skaden.

Yrkesskade vil f.eks være slitasjeskade pga ensformig arbeidsstilling/-belastning (eks jobbe ved samlebånd, rygg- og armplager hvis du er syke-/hjelpepleier mm).

Eller den brukne skulderen kan gi påfølgende skader i ettertid som kommer inn under yrkesskaden. Sørg uansett for å få sendt inn skademelding så fort som mulig, sånn at den ligger i systemet den dagen det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg mener man er dekket på vei mellom arbeidsstedet og kurs, det er i begge tilfeller i arbeidstiden. Om det ikke er (eller blir) en yrkesskade er det antageligvis en arbeidsulykke.

Send inn skademelding uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesskade defineres vel ut fra en skade som du får som følge av at du utfører arbeidet ditt.

Jeg ville ikke definert et fall på fortauet i arbeidstiden som en yrkesskade - men som en skade du fikk mens du var på jobb, og skrevet skademelding på dette. Uhell defineres ikke som yrkesskade. På denne måten vil du være forsikret i tilfelle du får ettervirkninger/plager senere i livet som følge av skaden.

Yrkesskade vil f.eks være slitasjeskade pga ensformig arbeidsstilling/-belastning (eks jobbe ved samlebånd, rygg- og armplager hvis du er syke-/hjelpepleier mm).

Hvorfor svarer du på spørsmål om yrkesskade når du åpenbart ikke har peiling på det du snakker om.

Til HI

Det er svært sannsynlig at uhellet utenfor jobben din er en yrkesskade. Det er ikke noe krav om at det skal være direkte sammenheng mellom den jobben du gjør og den skaden som oppstår. Det må sendes inn melding om yrkesskade til NAV, spør arbeidsgiver om dette.

Sitat fra folketrydloven:

"§ 13-3. Yrkesskade

Med yrkesskade menes en personskade, en sykdom eller et dødsfall som skyldes en arbeidsulykke som skjer mens medlemmet er yrkesskadedekket, se §§ 13-6 til 13-13.

Som arbeidsulykke regnes en plutselig eller uventet ytre hending som medlemmet har vært utsatt for i arbeidet. Som arbeidsulykke regnes også en konkret tidsbegrenset ytre hending som medfører en påkjenning eller belastning som er usedvanlig i forhold til det som er normalt i vedkommende arbeid.

Belastningslidelser som over tid har utviklet seg i muskel-/skjelett-systemet, regnes ikke som yrkesskade. Det samme gjelder lidelser som har utviklet seg som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger over tid.

Som personskade regnes også skade på protese og støttebandasje."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du på spørsmål om yrkesskade når du åpenbart ikke har peiling på det du snakker om.

Til HI

Det er svært sannsynlig at uhellet utenfor jobben din er en yrkesskade. Det er ikke noe krav om at det skal være direkte sammenheng mellom den jobben du gjør og den skaden som oppstår. Det må sendes inn melding om yrkesskade til NAV, spør arbeidsgiver om dette.

Sitat fra folketrydloven:

"§ 13-3. Yrkesskade

Med yrkesskade menes en personskade, en sykdom eller et dødsfall som skyldes en arbeidsulykke som skjer mens medlemmet er yrkesskadedekket, se §§ 13-6 til 13-13.

Som arbeidsulykke regnes en plutselig eller uventet ytre hending som medlemmet har vært utsatt for i arbeidet. Som arbeidsulykke regnes også en konkret tidsbegrenset ytre hending som medfører en påkjenning eller belastning som er usedvanlig i forhold til det som er normalt i vedkommende arbeid.

Belastningslidelser som over tid har utviklet seg i muskel-/skjelett-systemet, regnes ikke som yrkesskade. Det samme gjelder lidelser som har utviklet seg som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger over tid.

Som personskade regnes også skade på protese og støttebandasje."

Takker for svar fra dere alle, jeg har ringt min lokale nav kontor og fått beskjed om at dette går under kategorien yrkesskade. Jobber i statlig etat og vi er også forsikret på vei til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra dere alle, jeg har ringt min lokale nav kontor og fått beskjed om at dette går under kategorien yrkesskade. Jobber i statlig etat og vi er også forsikret på vei til og fra jobb.

Nemlig. Da fikk jeg rett, jeg svarte deg tidlig i tråden og støttet deg. Kriteriet er at det skjer i ordinære arbeidstiden din, det spiller ingen rolle hvor du er så lenge det er godkjent/avklart med din arbeidsgiver at du gjør det du gjør. Du skulle til et forhåndsavklart kurs, og da gjelder selvsagt alle hendelser til og fra jobb/kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en brukket skulder karakteriseres som en yrkesskade når jeg falt på fortauet da jeg var på vei til kurs? Jeg gikk fra ordinært arbeidssted til kurssted på morgenen når det skjedde. Har hatt noen ekstrautgifter til drosje osv, samt at jeg nå må ha fysikalsk behandling i 6 mnd som jeg må betale en viss egenandel av. Hadde vært fint om jeg fikk dette dekt.

Muligheten for mènskader er også til stede da i 50% av tilfellene så får den skadede ikke full funksjon tilbake i armen.

Send utgifter du har hatt til arb.giver. Du er vel forsikret igjennom jobben, så der kommer yrkesforsikringen inn. På sikt vil legen si om du får men, så da regner de ut prosentvis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesskade defineres vel ut fra en skade som du får som følge av at du utfører arbeidet ditt.

Jeg ville ikke definert et fall på fortauet i arbeidstiden som en yrkesskade - men som en skade du fikk mens du var på jobb, og skrevet skademelding på dette. Uhell defineres ikke som yrkesskade. På denne måten vil du være forsikret i tilfelle du får ettervirkninger/plager senere i livet som følge av skaden.

Yrkesskade vil f.eks være slitasjeskade pga ensformig arbeidsstilling/-belastning (eks jobbe ved samlebånd, rygg- og armplager hvis du er syke-/hjelpepleier mm).

Nei, men forsikringen kommer inn under dette. Om du er pålagt kurs igjennom jobb, så er det yrkesskade. Du får lønn av arb.giver ved kurs om du er pålagt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...