Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt digitalt kamera i noen år og begynner å få ganske mange bilder, og ønsker meg nå en nye måte å organisere dem på. Til å begynne med lagde jeg mapper på dataen med forskjellige katogorier, f.eks ferie, hund, fest osv. Men det begynner å bli for mange bilder og for uoversiktlig.

Nå ønsker jeg meg et system hvor jeg kan legge samme bilde under flere katogorier, uten å ha samme bildet mange ganger. F.eks tok jeg bilder av lillegutt og hunden i parken idag. De skulle jeg gjerne lagt under hund, lillegutt og snø, uten å måtte ha bildet på harddisken tre ganger. Ble det forståelig?

Finnes det noe slikt system? Har dere evt. forslag til andre måter å få god oversikt over bildene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ville gjort var å legge alt inn i en database, hvor hvert bilde refereres til med et vilkårlig antall stikkord og en referanse til selve filen. Antar du ikke har noe sterkt ønske om å lage egen database :)

En mulighet kan være å legge bildet i kun én mappe, og legge snarveier til bildet i de andre mappene.

Jeg er sikker på at andre har hatt samme problem, så enten kan du google eller du kan vente her til noen andre som har vært i samme situasjon dukker opp og skriver innlegg.

Skrevet

Det finnes diverse programmer som gjør denne jobben for deg. Jeg bruker Adobe Lightroom, og den dekker alle kravene du lister her. I tillegg kan du drive med enkel redigering av bildene, f.eks. beskjæring og justering av kontraster, etc.

Programmet koster rundt 2400 for fullversjon og fra ca 1000-lappen for en studentlisens. Jeg mener det er vel verd pengene.

Det finnes garantert billigere eller gratis alternativer, men disse har jeg dessverre ikke oversikt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...