Gå til innhold

MYKE, deilige karameller


Gjest karamellen

Anbefalte innlegg

Gjest karamellen

Jeg har så lyst til å få til å lage gode, myke karameller! Er det noen som har en BRA oppskrift på det? Jeg har nemlig prøvd to ganger så langt, med to forskjellige oppskrifter. Første gangen brant alt seg i kjelen, og jeg sto 2 dager for å prøve å få det ut av.. Så, 2.gangen, tenkte jeg at jeg skulle være veldig forsiktig, og være ved kjelen hele tiden... Det sto i oppskriften at det skulle stå ca 1 time å koke.. Tok det av varmen etter 35 minutter, for det virka litt brent... Resulterte i harde knekk-karameller som i tillegg smakte brent. HJELP! Kan noen gi meg en oppskrift og fortelle meg nøyaktig hvordan dette skal gjøres? (Inkludert hvor lenge det faktisk skal stå på plata?) Hadde satt kjempestor pris på det!

Her er forresten oppskriften jeg brukte tidligere; (slik at dere kjennere kanskje forstår hva ejg gjorde feil?)

Ingredienser:

1 dl lys sirup

2 dl sukker

3 dl fløte

Tilberedning:

Ingrediensene blandes i en god kjele og kokes (så det bobler ordentlig) en times tid.

Test massens konsistens ved å dryppe noen dråper karamell i litt kaldt vann. Da avkjøles massen raskt og du skal kunne forme en liten kule.

Når massen er slik du vil ha den helles den i en oljet form, gjerne en langpanne, og avkjøles.

Når massen er kald kan du skjære firkantede karameller og evt. pakke dem inn i cellofan.

Hvis du ikke pakker dem inn vil de klistre seg sammen under oppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant en innpå et annet forum.. Noen som har prøvd lignende oppskrift??

--------------------------------------------------------------------------------

Her er en oppskrift på veldig gode karameller.

Kjempelett og rarkt å lage.

50 g melange margarin

2,5 dl lys sirup

3 dl sukker

1/3 l kremfløte

1 1/2 ss vaniljesukker.

Bruk en stor kjele, men ikke en med teflon.

Bruk den største plata og sett på ca 950'C (Trinn 4 hvis platen har 6 trinn)

Smelt smøret, bland i sirup og fløte, deretter resten.

Rør til sukkret har smeltet.

IKKE rør når det starter å koke.

La det fosskoke i 15 min (tiden er veldig viktig, ikke noe kortere eller lengre)

Hell på bakepapir, avkjøl litt og klipp opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe galt med oppskriften din (selv om jeg reagerte litt på at det ikke var smør/margarin i den), men man kan ikke koke karameller på tid!

Du må hele tiden ta "kuletesten", karamellene er ferdig når massen kan rulles til en kule etter å ha blitt avkjølt. Ha en kopp med kaldt vann ved siden av deg på benken, og med jevne mellomrom tar du en t-skje med karamellmassen og kjøler den ned i vannet. Når massen begynner å bli såpass fast at du får en klump som henger sammen (ikke en veldig fast klump), da er karamellene ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant denne oppskriften i går

Nugattikonfekt:

200 g kokesjokolade

250 g nugatti

Smelt sjokoladen og nugattien sammen i en bolle over vannbad og rør blandingen sammen.

Ha bakepapir i en langpanne og tømm massen utover og stryk utover til du får en firkant 20*15 cm

Sett dette i kjølsekapet til sjokoladen har stivnet.

Skjær konfekten i biter.

oppbevares kjølig i tett boks.

Står at dette skal være en nydelig, myk konfekt som er lett og lage:-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror problemet er at dere koker den på for sterk varme. Sukkerblandingen koker ganske fort, så prøv å finne lavest mulig hakk på plata som lar massen koke. Beste resultat jeg har fått, er når jeg har brukt en aluminiumsgryte, den blir ikke like lett sprengvarm som det stålkaserollene blir.

Som en ovenfor nevner er kuletesten viktig å ta, slik at man får tatt av kasserollen i tide. Koker karamellene for lenge blir de harde, koker de for kort blir de flytende.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Fant en innpå et annet forum.. Noen som har prøvd lignende oppskrift??

--------------------------------------------------------------------------------

Her er en oppskrift på veldig gode karameller.

Kjempelett og rarkt å lage.

50 g melange margarin

2,5 dl lys sirup

3 dl sukker

1/3 l kremfløte

1 1/2 ss vaniljesukker.

Bruk en stor kjele, men ikke en med teflon.

Bruk den største plata og sett på ca 950'C (Trinn 4 hvis platen har 6 trinn)

Smelt smøret, bland i sirup og fløte, deretter resten.

Rør til sukkret har smeltet.

IKKE rør når det starter å koke.

La det fosskoke i 15 min (tiden er veldig viktig, ikke noe kortere eller lengre)

Hell på bakepapir, avkjøl litt og klipp opp.

denne har jeg prøvd. oppskrift fra NM?

Ble kjempegode og passe myke/harde:) skal lage igjen idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...