Gå til innhold

Hva trengs til en "start pakke"?

Fremhevede innlegg

Gjest pinkbunni
Skrevet

Jeg har ikke strikket noe siden barneskolen, og da gikk det i skjerf, som min mor vel egentlig strikket mesteparten av :sjenert:

Så jeg lurte på hva jeg bør "begynne" med.

Pinner: Hvilket materiale? Størrelse?

Garn: Er det forskjellig tykkelse på de? Hva anbefales til en nybegynner?

Noen lette oppskrifter på lager? Ikke sjal og skjerf, for blir så utrolig fort lei, og ikke noe supervanskelig heller..

Og så lurer jeg på om det er noen som har noen rookie nettsider, der det vises hvordan man legger opp, feller, strikker på vrangen osv, osv. :sjenert: Kan strikke rett frem, sånn som vi lærte på skolen, men ikke noe mer. Satser på å lære underveis :) :)

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes denne siden er veldig nyttig når jeg står fast i metoder eller sting: http://www.knittinghelp.com/

Her finnes det videoer som viser det meste ganske grundig.

Synes det er vanskelig å si hva du bør begynne å strikke, jeg tror det viktigste er at du velger noe som du har lyst på selv, og som ikke er altfor stort, sånn at du ikke blir fort lei og gir opp. Hva med en hals eller lue? Enkle votter? Da jeg begynte å strikke igjen, gikk jeg konsekvent for ting som kunne toves, da ble ikke nybegynnerfeilene mine så synlige..;)

Du trenger heller ikke noen "startpakke" mener jeg, kjøp garn og pinner etterhvert som du trenger det, du vil fort nok opparbeide deg et stort nok lager :)

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg, hadde ikke strikket siden barneskolen.

Jeg gikk i en garnbutikk, fant et mønster på en lue jeg likte. Så kontaktet jeg bare betjeningen og sa jeg skulle ha det jeg trengte for å strikke den. Og vips, så var jeg i gang :)

Her er det noen tips, oppskriften stod veldig enkelt forklart på baksiden av hvert hefte/ark de hadde i butikken:

Sandnes Garn

Lykke til!

Skrevet

jeg var på garnbutikk i går faktisk! Og spurte.. Jeg kjøpte de billigste pinnene og det billigste garnet, for er jo ikke sikkert jeg gidder å lage noe.. Har heller ikke strikket siden jeg var omtrent 10 år gammel.

Men jeg fikk i allefall et sett med 3,5 mm aliminiumspinner (5 stk) for 40 kr og garn til 15 kr per nøste.

Men alt avhenger jo hva du skal strikke.. Jeg skal begynne med å strikke votter, og da var det det jeg trengte, i følge hun damen.. hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...