Gå til innhold

Glemt renteøkning


Titti72

Anbefalte innlegg

Hvis banken sender ut gjentatte brev om renteøkning, men faktisk glemmer å sette opp renten på lånet mitt, kan de kreve meg for pengene i ettertid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis banken sender ut gjentatte brev om renteøkning, men faktisk glemmer å sette opp renten på lånet mitt, kan de kreve meg for pengene i ettertid da?

Det tør jeg ikke svare 100% sikkert på, men det er vel temmelig uvanlig hvis banken glemmer å sette opp renten etter at du har blitt varslet. Er du sikker på at banken har glemt renteøkningen da? Det har ikke kommet rentenedgang eller kansellering av varslet renteøkning (endringer i renenivået til bankene har skjedd veldig raskt nå i høst) som du ikke har fått med deg eller at du har nådd rentetaket på 1. hjemslånet? Det kan også være at den varslede renteøkningen ikke har tredd i kraft enda. Noen banker har varslet renteøkning i november, andre i desember eller januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stolte på at du skulle svare.

Lånet har ikke økt siden i sommer... Utrolig rart... Vi har fått ihvertfall 3 brev ang. økning, men ingen ting har skjedd. Har jo ikke lyst til å minne banken på det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det ikke er varslinger for lengre frem i tid? Og antar at dere har oversikten, men; Dere har vel ikke fastrente, og får brevene fra banken som ren standardutsending?;)

Men for å svare på hovedinnlegget: Så lenge de har varslet om renteøkningen, og de har hjemmel for å øke rentene (jfr. låneavtalen din, som sikkert er standard og de har nok derfor hjemmel), så vil jeg tro at det er vanlig foreldelsesfrist som gjelder. Altså tre år for renter de kan ta, men som ikke er innkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stolte på at du skulle svare.

Lånet har ikke økt siden i sommer... Utrolig rart... Vi har fått ihvertfall 3 brev ang. økning, men ingen ting har skjedd. Har jo ikke lyst til å minne banken på det heller...

Har du disse brevene enda? I tilfelle bør du se etter fra hvilke datoer renteøkningene gjelder i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du disse brevene enda? I tilfelle bør du se etter fra hvilke datoer renteøkningene gjelder i fra.

Brevene ligger inne på nettbanken min, og de gjaldt/økningen var fra juni/juli og en gang etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brevene ligger inne på nettbanken min, og de gjaldt/økningen var fra juni/juli og en gang etter det.

Da fulgte det sikkert med ny nedbetalingsplan også. Sammenlign den med det du faktisk har betalt (du skal kunne finne utførte transaksjoner på lånet ditt i nettbanken). I rentebrevene skal det også stå fra hvilken dato renteendringen gjelder fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...