Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en orkide som har vært fin veldig lenge. Jeg vanner den hver mandag.

I går oppdaget jeg at jeg hadde glemt den forrige mandag, så den har stått to uker uten vann.

Nå henger den med blomstene.

Vannet normal mengde igår, men bør jeg gi den ekstra siden det var så lenge siden?

Eller bare la den være i fred til neste mandag igjen?

Skikkelig dårlig på dette altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fare. Orkideer klarer seg en stund uten vann.

Skrevet

Mulig blomstrene visner og faller av, men da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Orkideer kommer igjen, bare man venter lenge nok.

Skrevet

Mine har stått opp til tre uker uten vann når jeg har vaert på ferie. Kan hende blomstene faller av fortere når den ikke har fått vann, men de faller av om den blir overvannet også, så du trenger ikke å gi den ekstra denne uka.

Jeg skjønte ikke gangen med min første orkide og satte den ut på verandaen etter at den hadde mistet blomstene, trodde jo den var død. Stor var overasskelsen 6 måneder senere når den stod der med 16 blomsterknopper! Og det uten noe vann, ihvertfall fra meg!

Skrevet

Ok, tusen takk for svar.

Da bare smører jeg tålmodighet på meg selv og lar planten være :)

Skrevet

Pleier dere å klippe orkideene når de har blomstret av?

Skrevet
Pleier dere å klippe orkideene når de har blomstret av?

Jeg klipper ikke, annet enn det som evt. visner.

Skrevet

Også han teite mannen min som klipte orkideene her om dagen. Nå skal han få kjøpe nye ;)

Skrevet

Du skal klippe av stengelen over det tredje leddet når orkideen er avblomstret. De kommer som regel igjen med tid og stunder.

Skrevet

Det kommer ny stilk når du klipper den. Bare vaer tålmodig, de tar seg god tid, de orkideene. Men det trenger du jo ikke si til mannen, så blir det ny orkide på deg :fnise:

Skrevet

phalaenopsis eller noe... ja, de orkideene jeg mener, de vanlige som mester grønn selger osv, de har en "kilde" som blomstene kommer opp av, kun en grønn plante. de kan du klippe av som folk sier her over tredje skudd elelr hva det var.

de mange andre får en helt ny "kilde" eller kall det plante, eller hva jeg skal si (dårlig på ordvalg i dag...) altså, det kommer ikke stilker oppatt fra samme "bunt" med grønne blader. det danner seg en ny "knopp" av grønne blader ved siden av, og kommer nye stilker ut derfra;)

Skrevet
Det kommer ny stilk når du klipper den. Bare vaer tålmodig, de tar seg god tid, de orkideene. Men det trenger du jo ikke si til mannen, så blir det ny orkide på deg :fnise:

:idesmil:

Skrevet

Hei, hva gjør jeg når det lager seg "avleggere" midt på stengelen?

hvordan får jeg denne av uten å klippe av hele stengelen, og hvordan plantes den om.....? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...