Gjest Gjest_flekkfjernern Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Favorittgenseren til kjæresten min er en hvit genser (80 % bomull, 20 % polyester) som han dessverre oppdaget at hadde fått noen merkelige flekker så og si overalt... 2 steder er det blitt farget blått, ser nesten ut som blekk som er "glidd utover". Kunne vært farge fra andre klær i samme vask, men hadde ingen klær som burde ha smittet over på den.. (hadde faktisk en blå olabukse men den har vært vasket MANGE ganger, også sammen med lyse klær, så syns det er rart om det er den?!). (hehe og ja, helt klar over at man ikke skal vaske hvite klær med fargede, men sånn ble det da den gangen ) Ellers har det kommet maaange små gule prikker litt her og der, som ser ut som "rust"flekker :gjeiper: noe det sikkert ikke er, men ser altså slik ut på farge. Han aner ikke hvor dette kan ha kommet fra, spørs om gule kommer fra noe som også har ligget i skittentøyskurven (arbeidsklær?) sammen med genseren, og det blå muligens en penn som har vært med i vask!? (Flekkene kom nok ikke mens han hadde den på seg, for det syns GODT). Er du her fortsatt? Så bra, takk og takk. Vi fortsetter: Har kjøpt flekkfjernersprayen "Bio Tex" og sprayet på hver eneste gule flekk og det blå. Jeg innbiller meg at det hjalp biiiittelitt på det blå, men absolutt ikke på det gule. Regner med denne sprayen er like sterk som andre lignende produkter, som vanish osv? Prøvde 3 ganger, prøvde også å dynke flekkene i denne sprayen og gni på de, men til ingen nytte. Mitt spørsmål er derfor; Hva mer kan jeg prøve på????????!!!! Er jo en hvit genser, så kan vel bare kjøre på med no virkelig sterkt no. Og om den blir ødelagt av mitt neste forsøk, så er det uansett verdt et forsøk, for ellers blir den kastet uansett. Vet han hadde blitt så veldig glad hvis jeg hadde "reddet" favorittgenseren hans :-) Håper noen der ute har noen gode tips til meg, alle råd tas i mot med STOR takk!! (PS; Æh, hvite klær er no herk!!!)
Supramundane Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har ingen gode forslag for å bli kvitt flekkene, men hvis det er en virkelig favorittgenser går det jo evt an å farge genseren sort da?
Gjest gjest_flekkfjernern Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Ja det hadde gått an, men tror han liker den godt fordi han så sjeldent finner hvite gensere han liker... Pluss at det er bittelitt svart mønster som er "sydd" inn i genseren, nederst, et svart tre.. men ellers hadde det vært en god idè
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 legge den i klorin eller andre bleke middel til klær?
Gjest gjest_flekkfjernern Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Prøver klorin i dag :-) takk takk :-)
Malibulita Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Kanskje du bare bør bruke klor på flekkene, og ikke legge hele genseren til kloring? Det er jo et veldig sterkt stoff, og det er ikke sikkert det er så lurt å klore de svarte detaljene. Ville også fulgt med, og skylt plagget så snart det er "ferdig".
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 Prøver klorin i dag :-) takk takk :-) Klorin er mitt forslag også, men pass på så den ikke ligger for lenge. Hmm, er bare litt usikker på hvordan det er med polyester og klorin, men tror det burde gå fint. Farging er ikke å anbefale fordi sømmene stort sett alltid er sydd med polyestertråd, og det kan ikke farges, så da får du svart genser med hvite sømmer Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Klorin er mitt forslag også, men pass på så den ikke ligger for lenge. Hmm, er bare litt usikker på hvordan det er med polyester og klorin, men tror det burde gå fint. Farging er ikke å anbefale fordi sømmene stort sett alltid er sydd med polyestertråd, og det kan ikke farges, så da får du svart genser med hvite sømmer Lykke til:) Oi, så ikke det med de svarte detaljene!!! Ikke legg hele genseren i klroin, da blir detaljene bleket, og kanskje skjoldete...
Gjest gjest_flekkfjernern Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Detaljene er "sydd inn" med svart tråd, så aner ikke hva som ville skjedd, aldri brukt klorin på klesplagg før :gjeiper: Men ja, spørs om jeg får ta hver flekk for seg, istedet for å legge hele i klorin! Skal ut og kjøpe klorin etterpå, og kommer inn igjen her og forteller hvordan det gikk Tusen takk for tips, jenter! :-) :-)
tullmus Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Daaa kom genseren ut, hvit og fin, bare noen få gule flekker igjen som jeg sikkert overså ista! Det blå er heeelt borte! Kjæresten ble kjempe glad!! Nok en gang - takk for hjelpa :) :) ("gjest_fjekkfjernern" her; registrerte meg mens genseren var i vaskemaskina ) Endret 29. oktober 2008 av tullmus
tullmus Skrevet 29. oktober 2008 #11 Skrevet 29. oktober 2008 Å nei Når jeg så genseren i et litt bedre lys, var fortsatt flekkene der gitt Litt svakere farge på de tror jeg, men langt fra borte.. Argh. Uff. Prøver en gang til nå, lar klorinen virke litt lenger enn forrige gang, og krysser fingrene Sukk!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå