Gå til innhold

studere i utlandet?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_aurora_*
Skrevet

Hei!

Jeg går nå siste året av en bachelor i markedsføring! Jeg vurderer en master i utlandet, men har noen ting jeg lurer på.

-Er det veldig tungt? Hvordan er mengden skole arbeid i forhold til å ta en bachelor i Norge? Noen spesielle land det er tungre?

-Er veldig usikker på land. Vurderer Australia, London, Hawai, New York og Barcelona! Noen anbefalinger?

-Hvordan er prisnivået? er det veldig dyrt? blir vel gjerne ikke dyrere enn å ta en master ved bi i oslo?

hadde blitt kjempeglad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarene paa dette kommer nok helt an paa hvor du skal.

Drar du til UK er det antageligvis en ettaarig Master du vurderer? Da maa du betale skolepenger for det aaret, og kostnadsmessig kommer det til ca det samme som to aar i Norge. Prisnivaaet i London er dyrt, tror det er litt rimeligere enn Oslo, men ikke mye. Husk at det er rimeligere aa spise ute og gaa paa pub enn det er i Norge. Det er ogsaa noe rimeligere aa handle mat om du handler paa de rimelige kjedene. Matvareprisene har steget kraftig det siste halvaaret.

En ettaarig master er tungt, jeg har aldri jobbet saa hardt som jeg gjorde i loepet av aaret mitt (tok master i management). Jeg studerte ikke i London, saa har ikke saa mye mer og fortelle om det.

Skrevet

Jeg tok master over 1 1/2 aar i New York ved en CUNY skole. Universitetene som tilhoerer the City University of New York (CUNY) er veldig billige i forhold til de prestisjetunge, private skolene som NYU og Columbia. Du faar likevel en bra utdanning. Som norsk student var det ikke noe problem aa foelge med, foelte meg vel forberedt etter bachelor i Norge. Stoerste forskjellen var at det forventes at du deltar mye i timene. Karakterene er basert paa det og enten en eksamen eller "final paper." Ulempen med CUNY skolene er at de ikke tilbyr noe sted aa bo (tror de bygger internat ved Queens College naa, men vet ikke naar det aapner), og aa leie privat i New York er ikke billig. Husk ogsaa at du antageligvis maa ta TOEFL og GRE testene for aa komme inn, og disse tilbys, etter hva jeg vet, kun tre ganger i aaret det fleste steder i Norge. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...