Gjest *Mim* Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Mediterer du? Hvordan gjør du det i så fall? Synes det kan være vanskelig å finne roen sånn helt på egen hånd, og tar gjerne imot tips.
Gjest Elfrida Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg syns jeg 'mediterer' best når jeg holder på med noe fysisk. For eksempel når jeg går tur så lar jeg inntrykkene strømme inn og tankene fly fritt. Jeg har faktisk problemer med å holde tempoet opp fordi jeg glemmer meg helt. Og når jeg trener styrke så konsentrerer jeg meg veldig om akkurat det jeg holder på med, og lukker alle andre tanker ute - det blir også en form for meditering for meg. Det å sitte stille og meditere fungerer ikke så godt for meg. Da må jeg holde på med noe, for eksempel strekke ut eller gjøre noen yogaøvelser.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 De tre mest brukte meditasjonsteknikkene er å fokusere på pusten eller å fokusere på et mantra eller på noe du visualiserer. Ved pustemeditasjon kan du enten fokusere på hvordan pusten fritt beveger seg i maven og brystet eller å fokusere på fornemmelsen av at pusten beveger seg i nesen. Fokuset skal være mykt. Du skal bare observere akkurat det som er der akkurat i dette øyeblikket og ikke prøve å tvinge frem noen form for opplevelse. Når du merker at fokuset ditt blir distrahert av tanker eller fokus på vondt i kroppen eller lignende så registrerer du bare dette uten å bli irritert og beveger fokuset mykt tilbake til psuten samtidig som du lar tanken eller følelsen være der og leve sitt eget liv til det forsvinner. Om du alikevel blir irritert fordi du mister fokus (det blir man som regel) så registrerer du bare nøytralt at du blir irritert, lar den følelsen være der uten å skyve den bort og beveger mykt fokuset tilbake til pusten. Når du fokuserer på pusten skyver du ikke bort det andre, men du favoriserer psuten på en forsiktig måte. Sakte men sikkert roer ting seg og psuten blir det eneste du har i bevistheten. Fordelen med fokuset på psuten er at det sørger for at du er veldig tilstede i øyeblikket siden psuten hele tiden beveger seg. Det er viktig at du ikke prøver å styre pusten, men at du lar den gå så fritt som mulig enten den knapt beveger seg eller du nærmest hyperventilerer. Det er slike svingninger som vil forekomme, også innimellom etter langvarig meditasjonspraksis. Det er ikke så mye hva som dukker opp i meditasjonen som bestemmer om den er god, men hvordan du reagerer på det som dukker opp. Jo mindre du har av forventinger, jo mindre du prøver å få til noe, jo større er sjansen for at det du øønsker deg kommer. Dette er "non-doing" Mantra meditasjon baserer seg på samme prinsipp for å styre oppmerksomheten tilbake, men her gjentar man i stilhet et lyd eller et ord i bevistehten. Det kan være "uttalt" svært vagt og være nærmest som en fornemmelse eller det kan være presiset uttalt. Hovedpoenget er fokuse på mantraet. Mantra meditasjon har den fordelen at den gir den tenkende hjernen noe fokusert å drive med slik at den produserer mindre tanker. Det har også den fordelen at vibrasjonen i lyden påvirker kropp og sinn på en dyp måte. Hvilket mantra du velger har mye å si for effekten. Det konsentrasjons og avspenningsmessige kommer uansett lyd, men det er store forskjeller i hva du ellers får. OM, HRIM og AAAAAAA er tre ganske vanlige mantraer. Jeg mener OM ikke er ideelt for nybegynnere. HRIM og AAAAAA er anntageligvis bra. Du kan også si SO på innpust og HAM på utpust. Det er forsterkninger av subtile lyder som uansett blir laget på inn og utpust. Det kraftigste mantraet jeg kjenner til er I AM med engelsk uttale. Dette er ikke tenkt å ha noen som helst mening, det er bare lyden som teller. Når du sier I vil vibrasjonen stort sett være rundt tredje øye mellom øyenbrynene, når du sier AM vil vibrasjonen stort sett være i underlivet. Mantraet aktiverer slik sett det tredje øye og rotchakraen og de igjen drar med seg alt annet. Denne meditasjonen gir både raskt en form for indre stilhet og evne til å observere verden "nøytralt" og det produserer etter en stund mye av det yogiene kaller "bliss". I AM skal ikke koordineres med psuten. Pusten får gjøre som den selv vil. Det er ikke lurt å bruke dette mantraet mere enn to ganger tyve minutter om dagen. I AM mantraet kan du lese mere om på aypsite.org visualiseringsmeditasjon har også samme prinsipp for styring av oppmerksomheten. Du kan vsiualisere hva som helst i prinsippet, men ulike ting vil ha ulik effekt. Å se for seg et rolig skogsvann er en fin måte å roe seg på. Hvis du googler MBSR så vil du kunne grave deg frem til noen gode cder med veiledet meditasjon på pusten. Hvis ikke noe av dette fungerer kan du søke på project meditation og skaffe deg deres CD med brainwave entrainment. Det er CDer med spesielle frekvenser som bringer deg ned i dype tilstander gjennom å påvirke hjernbølgene dine. Det funker som f... og brukes av mange som supplement til meditasjon. Jeg ser veldig positivt på det, men det er alikevel bedre å lære seg via den naturlige metoden først før man bringer inn brainwaves og det er altid viktig å bruke brainwaves primært som et supplement bortsett fra i kortere perioder. Den psykologisk mest gunstige meditasjonsformen mener jeg personlig er VIpassana (eller insight meditation som det ofte kalles i vesten). HVis du vil lære meditasjon med mantra i Norge kan du gå på kurs hos ACEM. De er solide på å lære bort enkel mantra meditasjon, men på et dypere plan har de lite peiling på hva som egentlig skjer. En mere aktiv form for meditasjon jeg liker veldig godt kalles inner smile. Her sendre du "smileenergi" til ulike deler av kroppen. Du finner bøker om den på nettet. Hvis ikke noe av dette fungerer kan du lære deg litt qigong i stedet. I qigong så beveger du deg hele tiden ekstremt sakte i visse mønstre. Det gir mye av den samme roen og produserer i tidlegg en fantastisk deilig energi. Du kan også eventuelt gå på Art of Living kurs. De har både kurs i yoga og pusteteknikker og i meditasjon. Hvis du først gjør pusteteknikken deres Sudarshan Kriya så er det veldig mye lettere å meditere etterpå. Alterantivt kan du hoppe i det og dra på en retreat. Da ville jeg dratt til Gaia House i England eller insight meditation society i USA. Goenkas 10 dagers Vipassana retreater synes jeg er litt for røffe for begynnere.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Du kan også lære deg dynamisk OSHO meditasjon. Der hopper og danser du mye rundt, men kommer alikevel inn i en meditativ tilstand. Etter hvert vil det føre til at du siden klarer å meditere bra sittende. Det finnes undervisning i denne i Oslo. De som driver Zen bok og musikk har blant annet kurs i det. Bare pass på å lære den gamle varianten og ikke den nye hvor man skal holde armene i været. Det er bare tull.
Gjest *Mim* Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Takk for tips! I AM skal ikke koordineres med psuten. Pusten får gjøre som den selv vil. Det er ikke lurt å bruke dette mantraet mere enn to ganger tyve minutter om dagen. Hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Takk for tips! Hvorfor ikke? Dette mantraet gir over tid veldig mye kraftigere effekt enn de fleste andre mantraer. Innenfor yoga vil vi si at all meditasjon setter igeng en form for rennselse av kropp og sinn og en trasnformasjonsprosess. Det er grenser for hvor mye rensselse og transformasjon man tåler i løpet av en dag før det tipper over og blir for mye. Du vil anntageligvis selv føle at du med I AM ikke orker mere enn tyve minutter, ikke fordi du ikke klarer å konsentrere deg, men fordi du vil føle det som at hodet ditt er i ferd med å eksplodere. Det er flere grunner til at dette mantraet ikke skal koordineres med psuten. En er at pusten etter lengre tids meditasjon stopper opp fordi kroppen er i så ekstrem ro. Dels vil psuten periodevis gå saktere enn det er ønskelig at mantra repetisjonene skal være og dels ønsker man at pusten skal få leve sitt eget liv. Dette kan du lese mere om på AYPSITE.ORG. Du finner alt sammen i main lessons
Christal Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg mediterer og gjør det veldig enkelt med guidet meditasjon på cd.
Penny Lane Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Mediterer du? Hvordan gjør du det i så fall? Synes det kan være vanskelig å finne roen sånn helt på egen hånd, og tar gjerne imot tips. Ta en titt på denne og se om den ikke kan være til hjelp;)
Gjest -Maggie- Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg syns jeg 'mediterer' best når jeg holder på med noe fysisk. For eksempel når jeg går tur så lar jeg inntrykkene strømme inn og tankene fly fritt. Jeg har faktisk problemer med å holde tempoet opp fordi jeg glemmer meg helt. Og når jeg trener styrke så konsentrerer jeg meg veldig om akkurat det jeg holder på med, og lukker alle andre tanker ute - det blir også en form for meditering for meg. Denne så jeg ikke før nå. Jeg bruker også denne metoden i tillegg til mer "tradisjonell" meditasjon, dvs å sitte stille. Det er nok en undervurdert del av det, som også fungerer godt for å få videreført de gode effektene av meditasjon inn i hverdagen.
Avalon Skrevet 29. oktober 2008 #12 Skrevet 29. oktober 2008 Hei! jeg skal begynne å meditere! har gått til healer i noen år nå, og hun anbefalte meg å begynne med å meditere. hun anbefalte guidet meditasjon, siden jeg ikkje klarer å holde fokus og konsentrere meg lenge ved f.eks bare musikk. det finnes mange guidet meditasjons cd´er der ute, og ikkje alle passer for alle selvfølgelig. jeg har tatt sjansen og bestillt en cd, får håpe den passer meg. kanskje du også finner noe guidet meditasjon som virker for deg?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #13 Skrevet 29. oktober 2008 Her har du to guidede meditasjoner som er enkle og som du kan høre på gratis, men som er litt lange for en nybegynner muligens (du trenger ikke gjøre hele) http://dharma.org/ims/mr_audio.html Her er instruksjoner for gå-meditasjon http://www.wildmind.org/walking/introduction
Gjest Gjest_Søster_* Skrevet 29. oktober 2008 #14 Skrevet 29. oktober 2008 Min form for meditasjon vil kanskje oppleves som litt "svevende" for noen. Jeg mediterer ved at jeg puster inn energi i form av lys. Jeg sitter eller ligger og visualiserer at lyset går inn gjennom munnen når jeg puster inn, og sprer seg rundt i kroppen når jeg puster ut. Etter en stund føler jeg at jeg er fylt opp av lys, og da kan jeg enten avslutte der, eller jeg kan konsentrere lyset på et sted i kroppen der jeg har vondt e.l. Hvis jeg føler overskudd til det, kan jeg sende lyset ut igjen i en konsentrert stråle til noen jeg vet sliter, eller visualisere at det sprer seg rundt jordkloden.
Gjest Gwendolyn Skrevet 29. oktober 2008 #15 Skrevet 29. oktober 2008 "Hvis jeg føler overskudd til det, kan jeg sende lyset ut igjen i en konsentrert stråle til noen jeg vet sliter, eller visualisere at det sprer seg rundt jordkloden".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå