Gå til innhold

Budsjett..


Gjest Gjest_trina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trina_*

Hei.

Jeg flyttet hjemmefra for første gang i sommer. Nå, 4 måneder senere sliter jeg litt med økonomien. Jeg er lei av å "sulte" siste uka før lønning kommer.

Mamma sa at jeg måtte ta vare på kvitteringene min og få oversikt. Finne ut hva jeg kunne kutte ned på og sette opp budsjett.

Vel, nå har jeg spart på kvitteringene mine.. Men hva nå?

Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem..

Skal jeg dele opp alt eller, hvor mye jeg bruker på middagsmat, brus og øl, godteri, pålegg.. Eller?

Ja, gjerne inn med teskje.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville satt opp et skjema i Excel.

Siden det er første gang du skal klare deg på egenhånd tror jeg gjerne at jeg ville delt opp i noenlunde følgende kategorier:

- Husleie/strøm

- Mobil

- Internett

- Transport (buss + taxi). Egen post til en evt. bil

- byturer (cafe, restaurant, fyllaturer)

- klær

- kantinelunch (kjøper du lunch i kantinen på jobb/skolen, evt. en kaffe på 7-Eleven daglig så blir det skremmende mye på månedsbasis)

Jeg ville delt matregningene inn i:

- dagligvarer (vanlig frokost, lunch, middag +andre dagligvarer du ikke kommer utenom). Gjerne se særlig på middagene du lager om det kan gjøres rimeligere.

- alkohol

- snop/brus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke regnskap du skal lage i første omgang, for å se hva du har brukt pengene på i den perioen som har vært?

Faste utgifter (utgifter som er nødvendige og som kommer jevnlig)

Matvarer (her kommer alt jeg handler på matbutikk, shampo, renholdsartikler +++ , men jeg handler hverken røyk, snus eller drikke)

Lån (billån, huslån)

Forsikring

Mobiltelefon

Ev. andre faste utgifter

Deretter fører jeg diverseutgifter nøye , slik at det er lettere for meg å se hvor penger blir sløst (det er diversteutgiftene folk flest kan spare penger på)

Ofte er det også mye penger å spare på matutgifter. Jeg har begynt å planlegge middager en uke frem i tid, slik at jeg handler sjeldnere. Da blir det også færre unødvendige impulskjøp. Og ved å se på prisen og velge billigere alternativer der det er mulig.

Mitt "budsjett" for en måned kan se slik ut

Faste utgifter : 10500

Div: 4000

Sparing: 3000

Mens regnskapet kan være mer komplisert. Det er jo tross alt regnskapet som viser hva du har brukt pengene på. Budsjettet viser bare sånn ca hva du tror du kommer til å bruke penger på :)

Noen utgifter kommer bare hvert kvartal (f.eks veiavgift), noen kommer annenhver mnd. (strøm) mens andre kommer hver mnd. Noen kommer bare en gang i halvåret(Forsikring). Derfor har jeg nå tenkt å opprette en regningskonto som jeg setter av ett beløp på hver mnd. Beløpet i Januar kan være litt høyere enn det jeg får regninger på, siden jeg i februar kanskje får en regning som jeg ikke fikk i januar osv.

Hvis du ønsker mer innsikt i forbruket ditt på matbutikker kan du f.eks velge deg ut små underkategorier som alkohol, røyk, snop & snacks , brus osv. Det kan jo være artig å se hvor mye man sparer på å ikke drikke brus annet enn i helgene osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt standardbudsjettet til www.sifo.no som utgangspunkt for mitt budsjett. Jeg bruker de samme postene, både i budsjett og regnskap, men har etterhvert justert tallene slik at de passer bedre med mitt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentepusen

Hei!

Når det ble slutt mellom meg og eksen bestemte jeg meg for å lage budsjett med en gang ettersom han hadde oversikt på regninger osv. Følte vi aldri hadde penger til regninger.... Men siden jeg ble alene har jeg aldri hatt problemer med regningene :D

Jeg har tatt alle faste utgifter og delt dem pr.mnd.

Slik ser mitt budsjett ut pr mnd:

Billån

Studielån

Årsavgift bil/mc

Husleie

Ca Drivstoff

Forsikring bil/mc

Forsikring hjem/hund

Hundemat

Forsikring

Mobiltelefon

Dette er mine faste utgifter. Av det som blir til overs satte jeg av et beløp til mat og diverse. Og resten forble på konto til sparing. Jeg har 2 kontoer, en til regninger og en til sparing :)

I tilegg prøver jeg å holde styr på hvis jeg tjener litt mere en mnd eller sparer på telefon regning (hvis jeg bruker under det jeg setter av i mnd) og setter inn på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...