Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Begynner på skole neste høst, enten sykepleie eller vernepleie. Vet at mange gruer seg for medikamentregningstesten og jeg tenkte kanskje at jeg kunne starte å lese litt allerede nå. Fantdenne boken på bokkilden, det står at den egner seg for selvstudier. Men jeg vet jo ikke om det er denne boken "min" høyskole vil bruke til neste år, men man skulle jo tro at medikamentregning er medikamentregning okke som. Så tror dere at jeg kan ta sjansen på kjøpe denne og studere litt på forhånd, eller er det sjans for at jeg blir totalforvirret når jeg kommer på skolen da?
Ce'Nedra Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Medikamentregning er enkelt. Hvis du absolutt vil begynne å lese noe nå, ville jeg gått for anatomi og fysiologi i stedet.
Gjest Sykepleierstudent Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Begynner på skole neste høst, enten sykepleie eller vernepleie. Vet at mange gruer seg for medikamentregningstesten og jeg tenkte kanskje at jeg kunne starte å lese litt allerede nå. Fantdenne boken på bokkilden, det står at den egner seg for selvstudier. Men jeg vet jo ikke om det er denne boken "min" høyskole vil bruke til neste år, men man skulle jo tro at medikamentregning er medikamentregning okke som. Så tror dere at jeg kan ta sjansen på kjøpe denne og studere litt på forhånd, eller er det sjans for at jeg blir totalforvirret når jeg kommer på skolen da? Har du ikke mulighet til å sjekke hvilken bok skolen din bruker dette året? Se på pensumlistene. Den boken du linker til er helt grei, men litt på barneskolenivå i starten. Dvs at den er grei å bruke for de som synes at matematikk er noe vanskelig. Medikamnet-delen er som regel det letteste på studiet, og til tross for at man ikke kan ha feil. Om du vil forberede deg ville jeg nok ha begynt å bla litt i anatomiboken og litt i sykdomslæren. Se på sammenhenger mellom sykdom og hvordan kroppen fungerer. Det er mye du skal lære i løpet av kort tid, derfor er det greit å ha en oversikt over det temaet før du starter. Ellers kan jeg anbefale deg å kikke på gyldendal sine sider, de har et nettsted hvor du kan regne oppgaver for medikamentregning.
Puselita Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Medikamentregning er ungdomsskolepensum. Altså ikke så ille vanskelig.. Men at du vil begynne å lese på det allerede nå, er jo flott! Jeg brukte den boken du linker til, den er helt grei den. Smart å lese litt på anatomi og fysiologi oxo, siden du ha anledning til å begynne å se på det allerede nå. Hvis du vet hvilken skole du vil gå på, kan du jo gå inn på nettsidene og se på gamle eksamensoppgaver.. Lykke til! (Anbefaler sykepleie! Hehe..)
Ce'Nedra Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.as...n=9788202269869 Vi brukte forresten denne. Men ja; sykdomslære er også fint å lese litt på. Anatomi og fysiologi og sykdomslære er det som er vanskeligst å få en god karakter på, og det lønner seg jo om man ønsker videreutdanning.. Det er mye å pugge, og det er ikke så lett å få pugget tilstrekkelig siden man har så mange andre emner på sykepleien også. Medikamentregning er bare bestått eller ikke bestått, så man trenger ikke bruke så mye tid i forkant på den. Jeg hadde den vanlige matten på vgs, og jeg stod på medikamentregning på første forsøk.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Er ikke sikker på om jeg skal søke vernepleie eller sykepleier, derfor tenkte jeg at medikamentregning var en god ting å starte med, for den er felles for begge studieretningene etter hva jeg har forstått.. Hilsen TS.
Gjest Sykepleierstudent85 Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Matten i medikamentregningen er som oftest ikke det folk sliter med (heller ikke jeg som har 2 i matte fra vgs), det er heller det at de misforstår oppgavetekstene og gjør oppgavene mer kompliserte enn de faktisk er. Les og regn gamle eksamensoppgaver, så venner du deg til den måten å tenke på og lærer deg til å lese oppgaveteksten nøyaktig for å se hva de faktisk spør om. Er alltid mye snakk rundt medikamentregningen, men for all del - denne testen er lett i forhold til alt annet man skal lære, forstå og praktisere - og det går så fint! Lykke til med studier uansett hva du velger, både sykepleiere og vernepleiere har flotte yrker som de kan være svært så stolte av!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå