Gå til innhold

Sover så dårlig om nettene.

Fremhevede innlegg

Gjest Angelish
Skrevet

Jeg sliter veldig med å få sove om nettene..

Ligger våken og kan noen netter til og med ikke føle meg trøtt i det hele tatt.

Tar ikke middagslurer på dagen, så det er ikke det som er problemet.

Har fått noen sovetabletter av lege, men er ikke så komfortabel med å bruke dem.

Er det noen som har noen andre tips som kan hjelpe på nattesøvnen?

Som feks noe naturmedisin eller noe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve en beroligende te fra helsekost? Jeg vet ikke om den fungerer, men det er jo verdt et forsøk.

Skrevet

Regner med at du unngår koffein etc på kvelden? Har du prøvd kamillete, det skal virke beroligende og fås jo kjøpt i vanlig matbutikk.

Gjest Angelish
Skrevet

Jeg drikker ikke kaffe/brus etc som inneholder koffein. Holder meg stort sett til bare vann...

Er ikke så glad i te, men har prøvd Kamillete noe jeg føler ikke hjalp.

Skal på apoteket idag og se om jeg prøver Valerina som hun ene nevnte.

Er så trøtt og har bare lyst å få meg skikkelige natts søvn...

Skrevet

Jeg har også søvnproblemer, får ikke sove fordi tankene flyr og jeg ikke kan koble ut. For meg funker det å høre på lydbok/podcast. Hvis jeg hører på noe interessant så sovner jeg som en stein ganske raskt.

Skrevet

har prøvd Valerina. du skal ta 4 store tabletter ca 1 time før du legger deg. har ikke hjulpet meg i det hele tatt! får ikke selv når jeg tar de over 4 timer før jeg legger meg..merker ingen forskjell. skikkelig dårlig at de får lov til å selge det spør du meg.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Unngå å sitte foran PC/TV-skjerm de siste timene før du legger deg, og som andre har nevnt; unngå drikke som inneholder koffein.

Tving deg til å stå tidlig opp og "slit deg ut" på en eller annen måte slik at kroppen tvinges til å være trøtt når kvelden kommer. Dersom du setter deg foran PCn da, er gjerne løpet kjørt, men klarer du å unngå det og heller bruke den siste tiden før du skal sove til rolige aktiviteter, kan det virke.

For meg fungerer det best å trene på dagtid, siden jeg blir veldig opplagt etterpå.

Gjest Angelish
Skrevet

Jeg har nå prøvd Valerina.

Ble faktisk trøtt rett før jeg la meg (tok de ca 1 time før), og sovnet veldig fort..

Men våknet igjen ca klokka 3 på natta og fikk da ikke sove igjen.

Er utrolig plagsomt å ha det slik. :S

Skrevet

Kan du ikke be legen om å få prøve antihistaminer for å få sove. Det er allergimedisin som også gjør en litt trøtt. Kan hende føler du deg også litt ekstra trøtt om morgenen, men det går over. Det hjalp meg veldig godt da jeg slet med søvnen i vår. Fikk noe som heter vallergan hos legen. Ikke ble jeg avhengig, og det hjalp på søvnproblemene. Nå sover jeg hele natta igjennom helt uten noen medikamenter. Det hjelper deg til å komme inn i en god søvnrytme igjen. Prøv iallefall, for nå er du inne i en vond sirkel som du trenger å komme ut av.

Skrevet

*følge med*

Har også søvnproblemer til tider, men ingen gode råd desverre...

Jeg har ofte vanskelig for å sovne, men når jeg først sovner, sover jeg ganske godt. Innsovningsproblemet ble verre etter at jeg begynte på noen nye medisiner... Du bruker ikke noen medisiner som kan gi søvnproblemer som bivirkning da?

Skrevet

Avspennings cder med yoga nidra er suverent for dette. Yoga nidra fungerer annerledes enn andre avspenningsøvelser og kalles en form for våken søvn. Den simulerer det som skjer under REM fasen av søvn og fungerre slik som en søvnerstatning. I tillegg sier yogiene at den både lærer deg å sovne og å sove. Min erfaring er at det stemmer. Du kan bruke den tidligere på dagen for å øke sjansen for å sovne senere. Hvis du ikke får sove kan du likeså greit gjøre yoga nidra på natten for da får du uansett mere hvile og øker sjansen for å sovne og hvis du på morgenen er trøtt kan du bruke den for å kompensere for manglende søvn.

Akkupunktur hjelper også ofte på søvnproblemer. Det kan gjøre deg mere rolig og avspent og redusere noe av tankestøyen.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg hadde søvnproblemer i fjor og legen skrev ut imovane til meg. Jeg har aldri sovet så godt i hele mitt liv. Det var rett og slett utrolig deilig. I perioder med søvnproblemer tror jeg det ikke er så ille å ty til medisiner, heller det enn å gå rundt som en zombie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...