Gå til innhold

Renta


soloflaska

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bekymra, ja! Jeg skal innrømme at jeg har vært småsvett i hendene hver gang et nytt rentemøte har vært på trappene. Kjøpte nytt hus i mai ifjor og skulle selge eget i august, da " det hele startet". Endte opp med å måtte leie ut huset som skulle selges da innflyttingsdato for det nyinnkjøpte huset kom, og har siden det hatt en totalgjelde på 11 millioner kroner ( for begge husene)!!!!! Betaler nå kr. 73000,- i huslån hver måned, jobber to og en halv jobb, og får hjulene til å gå rundt akkurat så det holder. Ingenting ville glede meg mer enn å få solgt det ene huset, men med leieboere som er solide, er jeg livredd for å plage dem med visninger i tide og utide. en skikelig knipe, med andre ord!!! Renteøkningene har gjort at vi siden oktober ifjor nå betaler ca. kr. 20.000,- mer i huslån per måned. Har ingen interesse av å eie to hus, eller leve over evne -vil bare leve " normalt" - og håper inderlig Mr. gjerdrem hiver renten ned et par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjeld. Både bolig, bil og studielån er nedbetalt. Men jeg er likevel bekymret - ikke for renta men for ringvirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At krona er så svak og renta er høy, er ikke noe bra for bedrifter som er avhengig av import, dvs de aller fleste. Og det kan påvirke mange sektorer i samfunnet negativt. Jeg ville ikke være forbauset om det går tilbake til 80-talls tilstander, både mht arbeidsløshet og andre prolemer.

Personlig er jeg ikke så bekymret, siden jeg ikke har lån annet enn en liten slant studielån, og det har ikke samboeren heller. Vi vurderte å kjøpe ny bil, men "The Alleged Car" er antakelig god for noen år til, så det haster ikke akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1988-89 var renta oppe i 16% og jeg har hørt en del skrekkhistorier fra den gang. I løpet av de siste årene har jeg akkurat klart å nedbetale gjeld og jeg har i tillegg arvet en del penger. Jeg sitter derfor nå med en pen liten slump i banken som jeg gjerne vil ha litt rente på. Men min bekymring for at renta skal gå ned slik at jeg tjener mindre får jeg vel ikke særlig mye sympati for... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret for vår økonomi pga renta, men er bekymret for boligmarkedet...Vi skal selge i første halvdel av 2009, og jeg er redd vi ikke får solgt, eller må selge slik at vi sitter igjen med gjeld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bekymrer meg ikke for renta for min egen del, har bare et ganske lite studielån og bor billig hos en som antagelig ikke setter opp leia før det blir drastisk inflasjon. Jeg tror heller ikke rentenivået nå er så høyt at det i seg selv ville skremt vannet av boligeiere og -kjøpere. Men jeg er nok mer bekymret for de samlede økonomiske utsiktene; importpriser, resesjon, arbeidsledighet osv. Samtidig som det forhåpentligvis åpner seg noen muligheter for mer bærekraftig og miljøvennlig utvikling i stedet (om det er mulig med snart 7 milliarder mennesker som alle egentlig vil ha mer og mer om vi kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligmarkedet påvirkes av at bankene er lite villige til å låne ut penger, folk er livredde renta (Jævla media) og dermed redde for å låne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligmarkedet påvirkes av at bankene er lite villige til å låne ut penger, folk er livredde renta (Jævla media) og dermed redde for å låne..

Akkurat nå er det ekstremt, bankene virker som de nesten ikke tør låne ut penger, fordi de har så usikre forhold selv (regner med å måtte ta store tap pga tidligere slepphendthet, kanskje? Lån som ikke blir innfridd osv, selvsagt ikke bare hos forbrukere, men optimistisk industri og byggebransje... og ikke minst at forholdene internasjonalt er enda mer kaotiske, med dyre lån bankene imellom og sånt). Jeg tror de fleste burde klart rente på det nivået den er nå, problemet er at det føles usikkert om den vil gå opp eller ned framover, om det i det hele tatt er kontroll i finansmarkedene og om arbeidsledigheten vil øke drastisk/merkbart. Og det skulle egentlig bare mangle at media dekte det, selv om det blir litt for mye dommedagsdekning.

Boligprisene har dessuten økt mangemangemange ganger konsumprisindeksen ellers i løpet av de siste femten årene, så det er nok ikke annet enn å forvente at prisene flates ut og korrigeres/faller, men det hele forsterkes av at det er global uro, og det er jo uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligmarkedet påvirkes av at bankene er lite villige til å låne ut penger, folk er livredde renta (Jævla media) og dermed redde for å låne..

Det påvirkes også av at det har nådd et prisnivå hvor inngang til markedet betyr 5 ganger inntekt i lån. Da sier det seg selv at det enten ikke går med prisstigning lenger eller at unge uten midler hjemmefra ikke kan kjøpe alene. Synd for dem, kan man si, men: Da faller en hel kjøpegruppe bort, en gruppe som har vært med på å drive prisene oppover da inngangsbilletten og renten var lavere.

Også lurer folk lurer på hvorfor ingen kommer på visning i de små, dyre leilighetene. Boligtypen som er springbrettet til å kjøpe seg oppover senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husgjest

Jeg er redd for at renta blir for lav. Blir den satt for lavt vil vi bare utsette boligkrakket, istedetfor at lufta siger sakte ut av ballongen. Da vil vi få store problemer om noen år, og da er det bedre å ta en del av tapet nå.

De eneste som tjener på prisgalskapen på boliger er banker, meglere og boligspekulanter. Ingen andre er tjent med disse helt sinnssvake boligprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at renta blir for lav. Blir den satt for lavt vil vi bare utsette boligkrakket, istedetfor at lufta siger sakte ut av ballongen. Da vil vi få store problemer om noen år, og da er det bedre å ta en del av tapet nå.

De eneste som tjener på prisgalskapen på boliger er banker, meglere og boligspekulanter. Ingen andre er tjent med disse helt sinnssvake boligprisene.

Det som også blir interessant å se er den synkende rentas virkning på inflasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boligmarkedet påvirkes av at bankene er lite villige til å låne ut penger, folk er livredde renta (Jævla media) og dermed redde for å låne..

Det er jo nettopp fordi bankene har vært altfor "snille" (:les grådige) til å låne ut altfor mye penger, at vi sitter i denne knipa. Bankene burde satt på bremsen for flere år siden.

Det er heller ingen grunn til å kritisere media nå. Tidligere var det all grunn til å kritisere, da det daglig sto noe tilsvarende "den som ikke kjøper bosted nå, er en idiot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp fordi bankene har vært altfor "snille" (:les grådige) til å låne ut altfor mye penger, at vi sitter i denne knipa. Bankene burde satt på bremsen for flere år siden.

Det er heller ingen grunn til å kritisere media nå. Tidligere var det all grunn til å kritisere, da det daglig sto noe tilsvarende "den som ikke kjøper bosted nå, er en idiot".

Folk sitter i gjeldsknipa fordi de har lånt for mye penger av egen fri vilje. Folk er selv ansvarlige for å forvalte egen økonomi. Å legge skylda på bankene er total ansvarsfraskrivelse. Litt vett går det an å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk sitter i gjeldsknipa fordi de har lånt for mye penger av egen fri vilje. Folk er selv ansvarlige for å forvalte egen økonomi. Å legge skylda på bankene er total ansvarsfraskrivelse. Litt vett går det an å bruke.

Selvfølgelig må folk ta ansvar selv. Men det må jo bankene også gjøre for den situasjonen de selv er i. At bankene ikke lærte av forrige krise er helt utrolig. Jeg spår at om 20 år har bankene glemt alt og blitt for grådige igjen. Da vil nøyaktig det samme skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må folk ta ansvar selv. Men det må jo bankene også gjøre for den situasjonen de selv er i. At bankene ikke lærte av forrige krise er helt utrolig. Jeg spår at om 20 år har bankene glemt alt og blitt for grådige igjen. Da vil nøyaktig det samme skje.

Bankene har visst bedre sikring for lånene sine til privatkunder nå, enn ved forrige korsvei. Men det som vel innbringer størst tap, er tap til nøringslivet, og der er sikringen muligens noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir feil å skylde på bankene jeg, folk må da ta ansvar selv..

Jeg mener også folk har ansvar selv, og jeg er ikke tilhenger at at "alle" som har fått lån på feil premisser, altfor store lån osv skal slippe unna og banken ta tapet. Samtidig er det kanskje ikke så rart at endel har lånt mer enn de burde (og da tenker jeg ikke på de som har lånt helt borti natta mye, men de som har lånt 1 mill til en hybel, 4 x inntekt basert på et toppår osv) - rådene man tidligere har fått i media, av meglere og i bankene er jo nesten alltid å strekke strikken for å få kjøpt pga "garantert" prisstigning, at det er en bedre investering enn å leie osv. Jeg tror det er mange som har valgt å høre på disse rådene framfor å selv tolke boligprisindeksen mot konsumprisindeks og lønnsvekst.

Når nå boligprisene faller, er det ikke galskap eller jævla media sin skyld, det er ren nødvendighet, og lånevilkårene bankene opererer med nå er mer fornuftige enn i fjor (sett bort fra de verste innstrammingen akkurat nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sitter i gjeldsknipa fordi de har lånt for mye penger av egen fri vilje. Folk er selv ansvarlige for å forvalte egen økonomi. Å legge skylda på bankene er total ansvarsfraskrivelse. Litt vett går det an å bruke.

Enig.

Da vi tok opp lån for 2 år siden var renta på 3,5 % og vi tok forbehold om at vi skulle klare en rente på 7% med den økonomien vi hadde da. Vi var studenter på den tiden, men jeg er nå i full jobb og vi kan klare en mye høyere rente. Vi visste at økonomien ville bli bedre året etter, men var likevel forsiktige med lånemengden. Dette er vi veldig glade for i dag, for vi har ikke merket så mye av renteøkningen.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...