Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Jeg studerer ved NTNU, og nå begynner lesepresset før eksamen.

Det er vanskelig å lese hjemme, ettersom det er mye som distraherer.

Jeg vil derfor lese på lesesal på skolen, men jeg klarer ikke å konsentrere meg der!

Mange smålyder, samt at folk går inn og ut av rommet konstant, flere ganger i minuttet! Døra bråker og jeg ser opp hver gang noen reiser seg.

Er dette noe jeg venner meg til?

Hvilke 'tips' har dere til en dag på lesesal med full konsentrasjon?

Vil så gjerne være flittig student, men blir fort distraher og vil gjøre alt annet!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk sov-i-ro i øra. Demper iallefall en del støy

Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme som deg, og det er skikkelig irriterende.

Ørepropper er definitivt en god ide. Jeg har brukt det mye, eller lydisolerende øreplugger og så veldig lav, veldig rolig musikk på MP3-en. Gjerne noe du har hørt hundre ganger før, da "bryr" ikke hjernen seg så mye.

Ellers har jeg funnet ut at det faktisk kan være bedre å sitte på steder hvor man har en jevn støy, da blokkerer hjernen lydene lettere fordi de går i ett. Kafe kan altså være en løsning.

Jeg er ikke kjent på NTNU eller i Trondheim generelt, men finnes det andre bibliotek? Jeg har studert i Oslo, og løsningen ble da å finne en lesesal på et lite institutt eller på et vanlig bibliotek.

Ellers er det også greit å trene seg opp til å tåle smålydene. Jeg har blitt bedre på det, man må bare sette seg ned og bestemme seg for å ikke la seg distrahere. Det er vanskelig, men blir lettere etter hvert :)

Og ikke minst: SOV NOK! Jeg blir veeeeldig ukonsentrert når jeg er trøtt!

Skrevet

Er det mogleg å finne eit grupperom som ikkje er i bruk? Hugser me brukte eit rom i realfagsbygget nokon ganger (det er sånn 5 år sidan da). Ellers kan du prøve ørepropper som nevnt av ein, lav musikk (som ikkje sjenerer dei andre) på mp3speler. Er det leseplass på biblioteket i byen? Var innom ein gang, men såg ikkje etter leseplass. Kan jo vere det er meir stille? Det er vel fleire lesesaler på NTNU, har du prøvd forskjellige? Viss du sitter med ryggen til døra så er det ikkje fullt like lett å bli distrahert pga. noko i synsfeltet.

Skrevet

Du venner deg nok til det etter hvert, men mye å bli distrahert av. Jeg tilbrakte mange timer på lesesalen til byens bibliotek, der var det veldig lite folk, og mye lettere å konsentrere seg. Jo færre folk og mindre som skjer, desto lettere er det å konsentrere seg tror jeg. Lykke til som lesehest : )

Skrevet

Min erfaring er at små lesesaler er grusomme fordi du da hører hvert minst host/snufs/smatt, store bibliotek kan være enten masse bråk eller herlig småsurr, mens grupperom aldri slår feil. Hvis du er på skolen tidlig skal det være mulig å få tak i et grupperom, de er ofte godt skjult men det er sjelden reservasjonssystem.

Eventuelt sov-i-ro, hvis du kommer for sent til grupperom eller ikke finner et.

Skrevet

Musikk i ørene som du kjenner eller uten tekst kan være bra; jeg pleier å ha på klassisk musikk når jeg sitter på t-banen og leser, det går faktisk veldig bra. Når man virkelig synker inn i det man leser får man sjelden med seg noe annet likevel. Jeg kan blokke ut tv'en tilogmed når dette skjer :jepp:

Men som nevnt over, det må være jevn støy, ikke et host her og et hark der.

Skrevet

Sett deg langt unna midtgangen, slik at du ikke ser i øyekroken når noen går forbi og blir distrahert av det. Ørepropper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...