Gå til innhold

Dyrevelferd

Anbefalte innlegg

Gjest skorpio
Skrevet

Jeg er som mange, men dessverre altfor få - i mot dyremishandling. Men dessverre kan ikke jeg alene gjøre noe med det. Derimot, kan jeg prøve og inspirere andre til å føle det samme som meg, og sammen kan vi forandre det. Nå tenker du kanskje "Jeg mishandler ikke dyr, derfor har jeg gjort mitt". Ikke vær en som står og ser på. Det er flott hvis du ikke mishandler dyr, men hva med å gjøre noe også?

Jeg ber deg bruke fem minutter av din tid til å ta en titt på disse sidene her, og si til deg selv: "Jeg bryr meg ikke!". Prøv det, og kjenn på følelsen. Føltes det godt å si det? Forhåpentligvis ikke. Hvis det ikke gjorde det, bruk fem minutter til på og finne ut mer, skriv under på kampanjer, gi pengebidrag...

Ikke gjør det for meg. Men gjør det for de milliarder av dyr her i verden som lider. Det må ta en slutt. Det er bevist at dyr har følelser, at dyr kan gråte, at dyr kan lide både fysisk og psykisk. Hvorfor er det da mer akseptabelt enn når mennesker lider? Fordi de ikke kan prate? Fordi de ikke kan vise følelser med ord vi mennesker forstår? Det er ingen god nok unnskyldning.

Målet mitt med dette er ikke å få noen av dere som leser dette til å føle dere som grusomme mennesker - målet mitt er bare å inspirere flere til å bry seg. Dyrene kan ikke selv be om hjelp med ord, derfor gjør jeg det for dem :)

Fem minutter er ikke mye å be om.

Norske:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/

http://www.dyrevern.no/

Utenlandske:

http://wspa.dk/

http://www.animalsmatter.org/

http://www.peta.org/

Er det noen som har flere nettsider de vil at folk skal gå innom er det bare å skrive de ned :)

Videoannonse
Annonse
Gjest likte tiltaket
Skrevet

www.dyretesting.no er en annen side som er verdt å sjekke ut. Er greit å vite hvilke produkter som testes som ikke testes på dyr.

Jeg liker i allefall å vite at kosmetikken min ikke har blitt testet ut på forsvarsløse dyr for at jeg skal kunne bruke det..

Så oppegående må man kunne forlange at folk skal være i dagens samfunn :)

Gjest skorpio
Skrevet
www.dyretesting.no er en annen side som er verdt å sjekke ut. Er greit å vite hvilke produkter som testes som ikke testes på dyr.

Jeg liker i allefall å vite at kosmetikken min ikke har blitt testet ut på forsvarsløse dyr for at jeg skal kunne bruke det..

Så oppegående må man kunne forlange at folk skal være i dagens samfunn :)

Supert bidrag! :tommel:

Skrevet

Så fantastisk bra at noen legger ut sånn!!!!

Jeg fikk litt sjokk over at enkelte av mine favoritt produkter ligger på den røde listen....

De produktene er ikke i skapet mitt lengre, vil ikke ha sånt!!

Skrevet

En av de viktigste tingene man kan gjøre for å forhindre dårlige forhold for dyr, er å helt la være å kjøpe egg og kjøtt fra burhøns, og heller kjøpe økologisk egg og kyllingkjøtt. Smaker bedre gjør det også.

Kyllingoppdrett slik det stort sett foregår i Norge, er dyreplageri i stor skala. Derfor: Boikott egg og kjøtt fra burhøns! Hvis man gjør det, og samtidig lar være å kjøpe sminke og hudpleieprodukter som er testet på dyr, gjør man en stor innsats for dyrevelferden. :)

Skrevet

Veldig bra tiltak, skorpio!

Jeg er helt enig, Zia. I tillegg vil jeg nevne boikott av pelsprodukter og sirkus hvor man har dyr som enkle tiltak man kan gjøre som privatperson (dette koster heller ikke penger - faktisk sparer man penger i stedet ;) ).

Gjest skorpio
Skrevet

Veldig enig med dere!

Apropos boikott av pelsprodukter; for de som bor i Oslo skal det være et fakkeltog mot pels torsdag 13. november kl. 1900 på Youngstorget.

Skrevet

Det er viktig å bry seg om de dyrene som brukes av oss hver eneste dag, så det kjempefint at du setter fokus på dette skorpio. Bare i dag ble det anslagsvis drept 137 000 dyr i Norsk landbruk (50 millioner i året delt på 365 dager).

Det som har hatt størst betydning for min del har vært det at jeg har gått over til en vegansk livsstil slik at ingen dyrs lidelse skal bidra til min mat eller mitt forbruk.

Jeg utfordrer de som er interessert i å gjøre noe uten at det krever mer enn å putte noe annet i munnen å prøve å leve som vegetarianer eller veganer 1 måned. Det er en kjempefin opplevelse å føle at man lever i tråd med sine verdier, samt at man lærer nye oppskrifter og får nye impulser.

Skrevet

sånn, nå¨er jeg med her jeg og :)

Skrevet

Nå fikk jeg vondt inni meg :(

Skrevet

Fin tråd! (Vil ha den på "mine innlegg" selv om jeg ikke kommer på noe å bidra med akkurat nå - for trøtt :))

Gjest skorpio
Skrevet

Takk for støtten alle sammen. Det er godt å vite at det er flere som meg der ute :)

Gjest LanaLane
Skrevet

www.fod.no

Er fosterhjem for 2 katter av gangen og det anbefales på det sterkeste:)

Skrevet
Kyllingoppdrett slik det stort sett foregår i Norge, er dyreplageri i stor skala. Derfor: Boikott egg og kjøtt fra burhøns!

Bortsett fra at kyllingoppdrett ikke har noe med egg og burhøns å gjøre så er det vel mye sant i dette. (Det er kyllingkjøttet du må boikotte hvis du er imot kyllingoppdrett. Kyllinger legger ikke egg, og burhøns produserer ikke kyllingkjøtt.) Det går nok ikke lang tid før burhøns er forbudt, det blir så fort det er mulig for bøndene å omstille produksjonsformen. Men man skal huske at høns er brutale mot hverandre hvis de får gå sammen, så det er flere sider av saken.

• 1 måned senere...
Gjest skorpio
Skrevet

I dag har jeg vært og lagt rapporten "Skinnet bedrar" i postkassa til naboen min som er politiker! Krysser fingrene for at det slår an, og at pels blir ulovlig i Norge (yeah, right..men det er lov å håpe :jepp: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...