Gjest Grafica Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Mamma kom hjem fra Thailand med to stk. 250g freia melkesjokolade, og verken ejg eller sambo spiser mye sjokolade om dagen pga. tannproblemer som holder på å bli fikset. Så jeg tenkte på å lage kakao. Men hvordan lager man kakao av sjokoladeplater? Jeg tenkte på å smelte sjokoladen i vannbad og så kanskje koke den opp i melk. Men det tar jo hundre år å smelte sjokolade i vannbad...! Noen som har noen tips om hvordan jeg kan lage nam kakao av sjokoladen min? Har en flaske med sånn sjokoladesaus som jeg tenkte litt på å blande i litt av også, for ekstra smak.
Gjest always Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Det med vannbad høres ut som riktig framgangsmåte og det tar egentlig ikke så lang tid, det kan bare virke slik fordi sjokoladen holder ruteformen sin helt til du selv rører i sjokoladen. Leste en bok i sommer der hovedpersonen snakket utrolig mye om hjemmelaget sjokolade og der ble også vaniljesukker brukt Kanskje et tips? Lykke til
Gjest Grafica Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Har ikke vanlijesukker Tenkte litt på å raspe opp sjokoladen før vannbadet, det gjør vel at det smelter fortere kanskje? Nå har jeg egentlig aldri hatt melkesjokolade i vannbad, bare mørk sjokolade. Og den smelter til t visst punkt, og så begynner den å klumpe seg istedet!
Gjest always Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Har ikke vanlijesukker Tenkte litt på å raspe opp sjokoladen før vannbadet, det gjør vel at det smelter fortere kanskje? Nå har jeg egentlig aldri hatt melkesjokolade i vannbad, bare mørk sjokolade. Og den smelter til t visst punkt, og så begynner den å klumpe seg istedet! Sjokoladen vil jo stivne igjen etterhvert, men hvis du har den smeltende sjokoladen over i en kasserolle som står på veldig svak varme og sakte begynner å blande inn melka så burde det vel gå bra? med så mye sjokolade som du har så er det bare å prøve seg fram Oi, nå kjenner jeg sjokoladesuget melde seg hehe
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Når jeg lager kakao av kokesjokolade, så brekker jeg sjokoladen i biter og har den i gryta med litt vann (ikke i vannbad). Jeg setter på varme og rører til sjokoladen er smeltet, så har jeg i melk. Til en plate kokesjokolade har 6, kanskje 7, desilter melk. Ikke vaniljesukker eller noe annet. Siden du skal lage med melkesjokolade, så er det sikkert en god ide å ha i litt sjokoladesaus eller til og med en spiseskje kakao, bare for å få skikkelig sjokoladesmak på.
Gjest Miley Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Når jeg lager kakao av kokesjokolade, så brekker jeg sjokoladen i biter og har den i gryta med litt vann (ikke i vannbad). Jeg setter på varme og rører til sjokoladen er smeltet, så har jeg i melk. Til en plate kokesjokolade har 6, kanskje 7, desilter melk. Ikke vaniljesukker eller noe annet. Siden du skal lage med melkesjokolade, så er det sikkert en god ide å ha i litt sjokoladesaus eller til og med en spiseskje kakao, bare for å få skikkelig sjokoladesmak på. Slik gjør jeg og det.
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Slik gjør jeg og det. Da satser vi på at det blir bra om Grafica også velger den fremgangsmåten.
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Høres bra ut, da prøver jeg det! Lykke til!
Gjest Grafica Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Det ble SUPERgodt! Sitter og drikker nå, mmmm! Mest fyldige kakaoen jeg har smakt. Hadde vel 2/3 av en plate, med ca en spiseskje sjokoladesaus, og seks-syv dl melk.
Scully Skrevet 31. oktober 2008 #12 Skrevet 31. oktober 2008 ... og verken ejg eller sambo spiser mye sjokolade om dagen pga. tannproblemer som holder på å bli fikset. Så jeg tenkte på å lage kakao. ... Ikke meningen å spore helt av her, men jeg skjønner ikke helt logikken. Skal dere koke vekk sukkeret i sjokoladen da, eller? Det er jo fortsatt sjokolade, selv om den da blir i flytende form..
Nausicaä Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Om man har steamer til kaffemaskinen, tror jeg man kan bruke den til å blande sammen sjokolade og melk. På Godt Brød tror jeg de bruker den til å lage kakao med, men vet ikke om de bruker sjokoladesaus eller -biter. Den kakaoen er i alle fall veldig god!
Gjest Miley Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Ikke meningen å spore helt av her, men jeg skjønner ikke helt logikken. Skal dere koke vekk sukkeret i sjokoladen da, eller? Det er jo fortsatt sjokolade, selv om den da blir i flytende form.. Det gjør ikke så vondt i tennene å drikke sjokolade som å tygge den, da trykker man jo sukkeret godt opp i hulltanna.
Gjest Grafica Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Ikke meningen å spore helt av her, men jeg skjønner ikke helt logikken. Skal dere koke vekk sukkeret i sjokoladen da, eller? Det er jo fortsatt sjokolade, selv om den da blir i flytende form.. Å spise sjokolade gjør vondt i tenna, fordi det da kommer sjokolade inn i hullene, om du skjønner... Så derfor bedre å drikke den. Hvor dum tror du jeg er?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #18 Skrevet 2. november 2008 Om man har steamer til kaffemaskinen, tror jeg man kan bruke den til å blande sammen sjokolade og melk. På Godt Brød tror jeg de bruker den til å lage kakao med, men vet ikke om de bruker sjokoladesaus eller -biter. Den kakaoen er i alle fall veldig god! Der jeg jobbet før tok vi en kopp med en tykk sjokoladesaus, så tok vi varm melk fra steameren til kaffemaskinen oppi og rørte det sammen. Ble veldig godt Når jeg lager varm sjokolade pleier jeg å koke opp en halv liter melk først, så ta knuste sjokoladebiter oppi og røre det sammen. Og så resten av melken oppi. Dersom jeg bruker mørk sjokolade har jeg alltid litt sukker i også, for at det ikke skal bli en bitter smak på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå