Gå til innhold

Brødskiver til en tenåring

Anbefalte innlegg

Gjest Billie Jean
Skrevet

Jeg skjønner jo at en matpakke med brødskiver er kjedelig. Men hvis en tenåring "forlanger" å heller få penger til å kjøpe mat på skolen eller kjøpe frossenpizza som de kan steke på fritidsaktiviteten, er det da veldig dårlig gjort å si at "sorry, jeg kan komme med en matpakke til deg om du vil, men ikke noe mer enn det"?

Det hører med til historien at

A: Familien har så dårlig råd at vi snur på kronestykkene

B: Tenåringen ber OFTE om penger til mat istedet for å ta med seg matpakke. Når jeg tenker meg om er det sikkert minst et halvt år siden h*n spiste en vanlig brødmatpakke. Noen få ganger har h*n fått penger til å kjøpe baguette på skolen, men ikke ofte.

C: Tenåringen bor hos mor, men spør far om penger til mat istedet for matpakke når mor sier nei, selv om det ikke er fars samværshelg.

Vi har kjørt den linjen med at "du kan få brødskiver", men det avviser tenåringen med sur mine. Vi prøver også å lære tenåringen at dersom h*n skal ha noe utover det vi kan tilby hjemme (matpakke til å ta med seg, eller spise middag hjemme) så må det gå av lommepengene. Men lommepengene er borte på et svusj, så h*n har nesten aldri penger selv.

Ville dere latt tenåringen få viljen sin, eller latt tenåringen gå sulten siden h*n nekter å ta imot vanlig matpakke med brødskiver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville latt tenåringen gå sulten, eventuelt bakt opp pizzahorn eller pizzasnurrer som jeg kunne ta opp fra frysen og sende med. Jeg har noen ganger bakt foccacia med tomatsaus og ost som jeg har puttet i frysen, veldig populært hos oss. Ikke er det spesielt mye dyrere enn brødskiver heller, og alle blir fornøyde.

Gjest Billie Jean
Skrevet

Pizzahorn og pizzasnurrer var en god idé. Det kan jeg bake i neste uke. :)

Har ikke råd til å la tenåringen kjøpe mat ute så ofte som h*n vil.

Skrevet

Tenåringene mine pleier å ha med salat på skolen - med tomat, agurk, salat, mais, fetaost, oliven, soltørkede tomater, pasta og litt løk. Har kjøpt salatbokser i passe størrelser på Traktøren og tar med gaffel. Lager salaten kvelden før. Det funker kjempebra :)

Skrevet
Pizzahorn og pizzasnurrer var en god idé. Det kan jeg bake i neste uke. :)

Har ikke råd til å la tenåringen kjøpe mat ute så ofte som h*n vil.

Det forstår jeg veldig godt, og det har ikke jeg heller, det er derfor jeg har prøvd å finne enkle, men allikevel godtatte, løsninger.

Nå er min tenåring 18 og får stipeng og bidrag, så nå blander jeg meg ikke lenger, men jeg ser at h*n er flink til å velge billige og sunne alternativ, som grovt rundstykke og en frukt. Matpakke tar h*n ikke med lenger, men om det merkes på økonomien, så er det heldigvis positivt.

Lykke til - håper pizzasnurrer blir et godt alternativ!

:)

Gjest Billie Jean
Skrevet
Tenåringene mine pleier å ha med salat på skolen - med tomat, agurk, salat, mais, fetaost, oliven, soltørkede tomater, pasta og litt løk. Har kjøpt salatbokser i passe størrelser på Traktøren og tar med gaffel. Lager salaten kvelden før. Det funker kjempebra :)

Tenåringen i dette tilfellet synes det er teit at alle skal være så sunn nå for tida. Salat er ikke populært... :snurt:

Men tipset var bra! :)

Hva gjør du forresten om tenåringene dine ikke orker å ta med matpakke/salat, men senere på dagen ringer og ber deg komme med mat/penger fordi h*n kjenner sulten gnage? At sånt skjer iblant skjønner jeg, men hos oss er dette regelen heller enn unntaket.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Til meg selv og mine tenåringer lager eller kjøper jeg pitabrød som jeg fyller med salat, pålegg, middagsrester, osv .. kjempedeilig og populært. Hver tirsdag har vi seifilet med løk til middag .. da lager vi masse slik at vi har rester noen dager. Det er utrolig godt med pitabrød med salat, kald sei, kald løk og remulade .. skikkelig snaddermat. For å få min yngste tenåring til å spise skolematen nytter det ikke med kjedelige brødskiver med ost eller servelat .. det kommer hjem uspist.

Gjest Billie Jean
Skrevet
Til meg selv og mine tenåringer lager eller kjøper jeg pitabrød som jeg fyller med salat, pålegg, middagsrester, osv .. kjempedeilig og populært. Hver tirsdag har vi seifilet med løk til middag .. da lager vi masse slik at vi har rester noen dager. Det er utrolig godt med pitabrød med salat, kald sei, kald løk og remulade .. skikkelig snaddermat. For å få min yngste tenåring til å spise skolematen nytter det ikke med kjedelige brødskiver med ost eller servelat .. det kommer hjem uspist.

Jeg tror tenåringen hos oss hadde spist den høyre hånda si før h*n spiste kald sei. ;) Men jeg ser poenget. Pitabrød med middagsrester. Funker på mange middagsrester det. Enda et godt råd jeg kan bruke senere.

Men tenåringen her vil nå helst kjøpe baguettene på skolen til 20 kroner dagen, så jeg får prøve å gjøre matpakkene så fristende som mulig for en lavest mulig pris.

Skrevet
Hva gjør du forresten om tenåringene dine ikke orker å ta med matpakke/salat, men senere på dagen ringer og ber deg komme med mat/penger fordi h*n kjenner sulten gnage? At sånt skjer iblant skjønner jeg, men hos oss er dette regelen heller enn unntaket.

Det er ikke et problem her. Fordi de passer på å få med seg den salaten. Men jeg skal innrømme at det oftest er jeg som lager salaten kvelden før.

Jeg hadde verken hatt lyst eller mulighet til å komme med mat eller penger til dem hvis de hadde glemt mat. Da måtte de heller gått sultne og fått hodepine den dagen - da hadde de nok ikke glemt det neste dag.

Skrevet

Her spiser tenåringen brødskiver, har aldri vært noe diskusjon rundt det.

Pizzasnurrer eller - boller hørtes lurt ut - det kan han jo bake selv også. :)

Gjest Billie Jean
Skrevet
Det er ikke et problem her. Fordi de passer på å få med seg den salaten. Men jeg skal innrømme at det oftest er jeg som lager salaten kvelden før.

Jeg hadde verken hatt lyst eller mulighet til å komme med mat eller penger til dem hvis de hadde glemt mat. Da måtte de heller gått sultne og fått hodepine den dagen - da hadde de nok ikke glemt det neste dag.

Vår tenåring tar aldri med matpakke, uansett hva det er. Og ringer ofte og ber om penger eller mat. Men vi sier svært sjelden ja (kanskje en gang annahver måned), så egentlig burde h*n ha lært nå at det ikke lønner seg å droppe matpakken.

Skal prøve tipsene her med pizzasnurrer, pizzahorn og pitabrød, så får vi håpe det bedrer seg.

Skrevet
Skal prøve tipsene her med pizzasnurrer, pizzahorn og pitabrød, så får vi håpe det bedrer seg.

Ja, prøv det :)

Rekker han å spise frokost da? Her er det veldig travelt hver morgen. Jeg pleier å lage smootie slik at alle ihvertfall får i seg noe. Smootie går fort å drikke og det er godt :) (Smoothie: isbiter, bringebær, banan, eplejuice, vanilje el naturell yoghurt og litt biola med bringebær).

Skrevet

Jeg har ikke tennåringsbarn enda, men jeg ville nok sagt at de fikk enten ta med mat hjemmenifra eller kjøpe av egne penger. Du må gjerne gjøre som flere her foreslår og hjelpe til med å lage noe litt mer spennende enn brødskiver med ost.

Foreldrene mine hadde god råd, og jeg fikk en fast sum penger hver måned. Om jeg ville bruke disse pengene på klær, fritid eller mat var helt opp til meg, men hvis jeg brukte opp pengene, så kom det ikke mer før neste måned. Jeg vet ikke hvor mye penger sønnen din får/tjener, men jeg ville ha forklart for ham at det ikke fantes mere penger, og hvis han vil kjøpe seg mat så må han ta bedre vare på de pengene han har.

Skrevet

På tide å lære at penger ikke kommer av seg selv?

Jeg fikk en fast sum hver måned. Begynte å jobbe når jeg var 14 og fikk et annet forhold til penger etter det.

Synes du skal fortsette å si at matpakke er det h*n kan få. Vil h*n ha noe annet så er det jo egentlig bare å få seg en jobb :-)

Skrevet

Er det bare i min familie at man bli vant med at man må lage matpakke selv?

Tror jeg gjorde det fra jeg begynte på ungdomsskolen ihvertfall, og måtte kjøpe for mine egne penger dersom jeg skulle ha noe i kantina (begynte også veldig tidlig med at jeg fikk et visst pengebeløp i måneden, også måtte jeg kjøpe klær, sko, sminke osv for de pengene. Får et helt annet forhold til penger ihvertall)

Tenåringen din kan kanskje ha en følelse av at du har penger i bøttevis, og h*n derfor bare trenger å be om å få..

Gjest Billie Jean
Skrevet

Ser jeg må rette opp i et par misforståelser. :)

Tenåringen er ikke "min egen", det er min samboers. H*n bor hos oss annenhver helg. Likevel prøver h*n seg på å ringe far for å få penger til skolemat. De litt mer spennende matpakkene jeg tenkte jeg kunne prøve å bidra med er med tanke på helgene, der tenåringen har en del fritidsaktiviteter som gjerne tar hele dagen iblant. Samt når tenåringen iblant overnatter hos oss i ukedagene og trenger skolemat dagen etter.

Etter det tenåringen selv forteller tar h*n aldri med matpakke på skolen. Hos oss har det ikke skjedd på et halvt år, minst.

Jeg tror ikke tenåringen kan ha inntrykk av at far har veldig god råd. 95% av gangene er jo svaret "jeg har ikke penger til deg, men jeg kan komme med matpakke om du vil". Personlig synes den er litt for snill, for det bidrar jo bare til at tenåringen ikke gir seg med maset. Tenåringen vet også godt at familien sliter med økonomien. Vi kjøper sjelden noe nytt, og forklarer at vi må prioritere penger til faste utgifter og mat.

Skrevet

Måtte lage matpakka mi sjøl fra første klasse jeg... Riktignok med veiledning i begynnelsen.

Mange gode ideer til matpakker her, funker ikke det, så får han nesten bare gå sulten... En gang må de jo lære. Forhåpentlig ;) Og å lære seg verdien av penger er verdifull lærdom.

Skrevet
Men tenåringen her vil nå helst kjøpe baguettene på skolen til 20 kroner dagen, så jeg får prøve å gjøre matpakkene så fristende som mulig for en lavest mulig pris.

Baguetter kan man jo også bake selv :), og med noen oste- og skinkeblingser, et par tomatskiver og noen salatblader, har man en mye ferskere og bedre baguett enn de man får kjøpt i kantina.... til en brøkdel av prisen.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Forventes det da at man skal avbryte arbeidsdagen sin for å dra til barnets skole med penger? Det krever ihvertfall at man jobber rimelig nær skolen, eller er hjemmeværende?

Min arbeidsgiver hadde ikke godtatt at jeg titt og ofte dro avgårde for å gi penger/mat til tenåringen.... Og ikke hadde jeg føyet tenåringen heller.

Min får ofte med seg nudler. Kjøper stor eske med nudler til en billig penge og så kan h*n heldigvis koke opp disse i mikro på skolen.

Skrevet
Måtte lage matpakka mi sjøl fra første klasse jeg... Riktignok med veiledning i begynnelsen.

Så glad for å høre at jeg ikke er den eneste. Undrer meg også stadig over barn som får matpakke hjemme til langt oppi tennårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...