Gå til innhold

noen med erfaringer med bmw?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

noen som har erfaring med bmw x5? det er en suv, firehjuls trekker.

har veldig lyst på en slik bil, men jeg har ingen erfaring med bmw generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nobilian
noen som har erfaring med bmw x5? det er en suv, firehjuls trekker.

har veldig lyst på en slik bil, men jeg har ingen erfaring med bmw generelt.

Om du skal kjøpe x5, snakker vi om en bil som i utgangspunktet koster såpass at det ikke burde spille den store rollen for deg om det dukker opp ekstra kostnader med den uansett..

Men mer generelt, BMW er etter min erfaring bahagelige å kjøre, vanskelige å skru på selv, de benytter i overkant kompliserte tekniske løsninger som koster flesk å fikse om de ryker, relativt høy delepris, men gir også høy status og er forholdsvis driftssikre.

Har kjørt 316, 318, 320, M3, 735 og en ombygd 745, men ikke x5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter X5 i likhet med alle andre bytraktorer som gjennomført idiotiske kjøretøy, og langt mindre for pengene enn om man kjøpte f.eks. 5-serie stasjonsvogn. Sånn, måtte bare få det ut.

Er det dagens eller forrige generasjon X5 du er på jakt etter? Bestselgeren i Norge av forrige generasjon, 3.0D, har hatt trøbbel både med turbo og automatgir. Også bensinmotorene kan ta livet av automatgir når de har kjørt et stykke, men har ikke problemet i samme utstrekning som 3.0D. På den annen side har bensinmotorene et vanvittig forbruk, ikke overraskende når bilen veier et halvt tonn mer enn den må og har Cd på vanvittige 0.35-0.38 avhengig av modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wæææ! nå blir jeg litt skremt her.. glad for å høre både possitive og negative ting med den. så alt kan taes i betraktning før et kjøp.

det er 3.0 typen jeg har sett på ja. rundt 2001-2002 modellene, de er mer greie i prisen.. tenkte meg i pristytypen 350.000 kr TOPPEN! har begynt å små spare litt så jeg har egenkapital.. men må nok låne hele beløpet og jeg har en gjennomsnitts lønn.. men jeg går rundt å drømmer om den om dagen.. den så vannvittig sprek!! men det kan hende "forelskelsen" må gå over.. for det kan hende jeg ikke har råd til å ha den.

jeg har vel ikke akkuratt tatt så mye i betraktning når det kom til bensin forbruk og dyre repparasjoner.. er sikkert også dyr å forsikre.. og turbo ønsker jeg heller ikke..

gjerne fortell meg mer.. trenger mest mulig info for å se om dette er bilen jeg kan satse på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan regne litt på forsikring av 3.0:

Bruker postbankens forsikringskalkulator, er født 01.01.75, alle brukere over 25 år, bor i 4008 Stavanger, kjører 12000 km i året, kasko uten leiebil, 8000 kr egenandel, 20% bonus = 16249 kr

Priser for andre biler med samme opplysninger, lik eller tilnærmet lik motorisering og omtrent samme volum til folk og bagasje:

BMW 530: 14600 kr

BMW 523: 11840 kr

Audi A6 2.8 quattro: 14600 kr

Audi A6 2.4 quattro: 13139 kr

Selv om informasjon om alder, bosted, bonus osv. er forskjellig for deg i forhold til mine eksempelpriser er forholdet mellom prisene det samme, altså at X5 er dyrere å forsikre enn vanlige biler som er like raske.

De over er også stort sett billigere i innkjøp enn X5, samtlige har vesentlig lavere bensinforbruk.

reliabilityindex.co.uk oppgir 191.8 på X5, mot 112 i gjennomsnitt, mao. er den 80 poeng dårligere enn gjennomsnittsbilen. Gjennomsnittlig femårig reparasjonskostnad for X5 er £588.52. Vanlig 5-serie produsert 96-03 har index på 90.56, altså noe bedre enn gjennomsnittsbilen. Gjennomsnittlig femårig reparasjonskostnad er £308.80, eller drøyt halvparten av X5. Audi A6 97-04 har index 149.77 og rep.kost £384.13, verre enn gjennomsnittsbilen, bedre enn X5.

X5 er bil for folk som har et virkelig intenst behov for å vise at de har masse penger til overs de kan kaste bort, den gjør ikke noe bedre enn bilen man får ved å bruke et tilsvarende beløp på en "gammeldags" stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Bare så ingen misforstår meg nå, jeg er ikke miljønazi eller noe i den dur, jeg har ingen ambisjoner om å få alle til å kjøre Prius eller tilsvarende, folk må gjerne kjøre stor bil med hissig motor hvis de vil (som jeg selv har gjort i mange år), men bytraktorer er bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan regne litt på forsikring av 3.0:

Bruker postbankens forsikringskalkulator, er født 01.01.75, alle brukere over 25 år, bor i 4008 Stavanger, kjører 12000 km i året, kasko uten leiebil, 8000 kr egenandel, 20% bonus = 16249 kr

Priser for andre biler med samme opplysninger, lik eller tilnærmet lik motorisering og omtrent samme volum til folk og bagasje:

BMW 530: 14600 kr

BMW 523: 11840 kr

Audi A6 2.8 quattro: 14600 kr

Audi A6 2.4 quattro: 13139 kr

Selv om informasjon om alder, bosted, bonus osv. er forskjellig for deg i forhold til mine eksempelpriser er forholdet mellom prisene det samme, altså at X5 er dyrere å forsikre enn vanlige biler som er like raske.

De over er også stort sett billigere i innkjøp enn X5, samtlige har vesentlig lavere bensinforbruk.

reliabilityindex.co.uk oppgir 191.8 på X5, mot 112 i gjennomsnitt, mao. er den 80 poeng dårligere enn gjennomsnittsbilen. Gjennomsnittlig femårig reparasjonskostnad for X5 er £588.52. Vanlig 5-serie produsert 96-03 har index på 90.56, altså noe bedre enn gjennomsnittsbilen. Gjennomsnittlig femårig reparasjonskostnad er £308.80, eller drøyt halvparten av X5. Audi A6 97-04 har index 149.77 og rep.kost £384.13, verre enn gjennomsnittsbilen, bedre enn X5.

X5 er bil for folk som har et virkelig intenst behov for å vise at de har masse penger til overs de kan kaste bort, den gjør ikke noe bedre enn bilen man får ved å bruke et tilsvarende beløp på en "gammeldags" stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Bare så ingen misforstår meg nå, jeg er ikke miljønazi eller noe i den dur, jeg har ingen ambisjoner om å få alle til å kjøre Prius eller tilsvarende, folk må gjerne kjøre stor bil med hissig motor hvis de vil (som jeg selv har gjort i mange år), men bytraktorer er bare dumt.

ÅÅÅ SAHAAAARAAAA!!!! ble skremt umiddelbart av den forsikringa jeg!!!! også er kanskje månedslånet på ca 6000 kr måneden i tillegg..

nei dæven! da seilte den skuta fort en vei- bort fra meg.

du har virkelig regna på dette før! kunne du regnet ut hvor mye det koster å forsikre en audi a3 1,6 - 2005 modell?

eller en Audi A4 2,0 -2007 modell?

jeg er 25 år, har hatt forsikring på min far før, men nå vil jeg begynne å opparbeide meg bonus. og siden jeg skal ha fullt lån må jeg ha full kasko. kjører minimalt. kun til og fra jobb- som er 10 min per vei.

og vet du hvor mye man må betale i lån på disse i måneden dersom man har 200.000 kr eller 300.000 kr?

har liksom ingen peiling! så setter utrolig pris på all informasjon jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet for BMW og vil bare tilføye at dersom du ikke har inntekt til å tåle store utgifter dersom den mot formodning skulle gå i stykker så vil jeg fraråde deg å kjøpe en i x-serien. Misforstå meg ikke, dette er knallgode biler som holder godt på både verdien og kjøreegenskapene, men det verste jeg visste var å måtte fortelle småbarnsforeldre eller unge par at verkstedsregningen kom på 30 000 kr hvis de ville ha det og det reparert eller bilen eu-godkjent. Vi gjorde alt vi kunne i slike tilfeller å få det til å bli så billig som mulig, og kunne strekke oss langt med å dele opp betaling o.l men det er dyre deler og en dyr bil.

Jeg husker fortsatt de med en nyfødt i armene som så helt fortvilet på meg da jeg forklarte hva som måtte gjøres før bilen var kjørbar. De hadde ikke råd til reparasjonen enda vi hadde lagt prisen så lavt som det gikk an. :tristbla:

BMW er fantastiske biler (drømmer fortsatt om noen av bilene som man fikk prøve som ansatt), som er godt over gjennomsnittlig driftsikre, men det er luksusbiler som man må ha luksuslønn for å kunne vedlikeholde.

Endret av Nora Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet for BMW og vil bare tilføye at dersom du ikke har inntekt til å tåle store utgifter dersom den mot formodning skulle gå i stykker så vil jeg fraråde deg å kjøpe en i x-serien. Misforstå meg ikke, dette er knallgode biler som holder godt på både verdien og kjøreegenskapene, men det verste jeg visste var å måtte fortelle småbarnsforeldre eller unge par at verkstedsregningen kom på 30 000 kr hvis de ville ha det og det reparert eller bilen eu-godkjent. Vi gjorde alt vi kunne i slike tilfeller å få det til å bli så billig som mulig, og kunne strekke oss langt med å dele opp betaling o.l men det er dyre deler og en dyr bil.

Jeg husker fortsatt de med en nyfødt i armene som så helt fortvilet på meg da jeg forklarte hva som måtte gjøres før bilen var kjørbar. De hadde ikke råd til reparasjonen enda vi hadde lagt prisen så lavt som det gikk an. :tristbla:

BMW er fantastiske biler (drømmer fortsatt om noen av bilene som man fikk prøve som ansatt), som er godt over gjennomsnittlig driftsikre, men det er luksusbiler som man må ha luksuslønn for å kunne vedlikeholde.

30.000 kr!!! fyf!!!! og så høy forsikring og bensinforbruket..

*sukk* da kan jeg elliminere bort den drømmen..

jaja, mye man må tenke på før man kjøper bil.. er ikke bare prisen og lånet man må kunne betjene i måneden nei..

okey da blir det en audi a3, 2004 modell på meg tror jeg ;)

de var ikke så værst i prisklassen heller som x5.

noen som vet hvor dyre de er å forsikre?

håper ikke de er så dyre å repparere... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A3 med samme betingelser som da jeg regnet for X5 hos Postbanken:

1.6: 7983 kr

2.0: 8523 kr

Ca halvert forsikringspris og bensinforbruk i forhold til X5 3.0i.

Den nye typen A3 er for ny til å være oppført hos reliabilityindex, men forrige generasjon A3 står med 101.23 på index, altså litt bedre enn gjennomsnittsbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A3 med samme betingelser som da jeg regnet for X5 hos Postbanken:

1.6: 7983 kr

2.0: 8523 kr

Ca halvert forsikringspris og bensinforbruk i forhold til X5 3.0i.

Den nye typen A3 er for ny til å være oppført hos reliabilityindex, men forrige generasjon A3 står med 101.23 på index, altså litt bedre enn gjennomsnittsbilen.

nå gjorde du virkelig dagen min!!! :D

tusen takk for et fyldig og informativt svar :)

da blir det nok audi a3 på meg :)

hva skulle jeg gjort uten KG, da hadde jeg nok gjort mange dumme etterpå klokke valg.. godt at det fins så mange flotte og gode veiledere her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...