Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da vi pusset opp badet for snart 4 år siden betalte vi mureren svart og rørlegger+elektriker hvitt. Selv om vi betalte mureren svart så fikk stemplet og signert attest fra han om at arbeidet var gjort forskriftmessig.

Jeg mistenker nå at det er fukt på badet og lurer på hvordan vi skal løse problemet. Det er vel mureren som evt. kan ha gjort en feil isåfall? Det er ikke gjort noe stort rørleggerarbeid, det eneste han gjorde var å montere møblene + flytte blandebatteriet 10 cm lengre opp.

Hvordan stiller det seg når vi har betalt svart, men har fått attest fra mureren? Kan han holdes ansvarlig eller er denne attesten null verd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med attest?

Er det kontrollerklæringsskjema du mener?

Skrevet

Ellers er det forresten ikke noe problem med å lage utett overgang mellom blandebatteri og vegg, selv om batteriet ikke flyttes lenger enn 10 cm opp.

Du må være mer spesifikk.

Hvorfor mistenker du fukt?

Hvor mistenker du fukt?

Hva er i nærheten av der det skal være fukt?

Men altså først: avklar om det er kontrollerklæringsskjema han har skrevet under på, for da har han offisielt bekreftet at han har utført jobben og han står der igjen ansvarlig.

Skrevet

Mulig det er hva du kaller et kontrollskjema. Det er et form for skjema hvertfall med fimalogo, han har haket av for hva som er gjort, og så har han skrevet noe nederst om jobben, signert og stemplet. Er ikke hjemme nå så kan ikke sjekke eksakt hva som står der.

Jeg har ikke fått påvist fukt, jeg bare mistenker det. Grunnen er lukten som har vært på badet de siste mnd. Det lukter rett og slett litt råttent, litt sånn som på badet til mormor hvor det ble påvist fukt. Jeg skal få det sjekket ut ordentlig, men mistenker det altså og ville derfor bare høre litt om hvilke rettigheter jeg kan ha hvis mine antagelser blir bekreftet.

Badet er grundig rengjort, jeg har luktet på sluk, rør i vasken og også lufteventilen i vegg, og det virker ikke som om lukten kommer derfra. Rommet er flislagt på vegger og gulv, så det skal vel litt til for at jeg skal kunne se fukten.

Skrevet

Har dere dusjforheng? Ofte det begynner å lukte litt råttent etter en stund, så kanskje det er mulig å prøve å bytte ut det før dere gjør noe mer drastisk? Mugg på bad har jeg opplevd, og det luktet litt søtt og litt gammel potetkjeller på en gang, men absolutt ikke godt. En annen gang opplevde jeg at et dyr hadde dødd inni ventilasjonsanlegget i blokka, og da luktet det råttent som fy på hele badet. Glad jeg er ferdig med hybeltilværelse og leiebolig kjenner jeg :)

Skrevet

For å oppklare litt:

Det er et skjema som heter kontrollerklæringgsskjema. Det skal fylles ut av hpndverkere når de har gjort vesentlige arbeider. øverst på skjemaet skal det altså stå : kontrollerklæring.

Jeg lurer veldig på om problemet er blandebatteriet ditt, at det ikke er satt på mansjett og gjort tett. Men du oppgir for lite info til at jeg kan si noe om det. Men er blandebatteriet skiftet uten at det er gjort noe med membranen på veggen?

Men har du fukt, så er det helt utrolig hvor fort skaden med sopp og mugg oppstår, og helt utrolig hvor fort det sprer seg.

Kanskje forsikringsselskapet deres har fuktmålere til utlån?

Skrevet

Rørleggeren var hos oss i flere omganger. Først før mureren hvor han endret lengden på rørene. Så var mureren der og gjorde sitt og til slutt kom rørleggeren tilbake og monterte blandebatteriet, dusjvegger osv.

Så membranen kom etter at rørleggeren gjorde noe med rørene.

Ringte hjem nå og det står ikke "kontrollerklæringskjema". Det øverst står det "Murmester x x", og deretter vår adr. og leilighetsnr.

Under følger et avkryssingskjema med div. punkter (krysset av for ja, nei, dato). Under merknader har han skrevet at arbeidet er utført etter våtromsnormen og hvilken membran som er benyttet. Nederst har han signert.

Har det noen betydning om det står kontrollerklæringskjema eller ikke? Han har jo attestert at jobben er gjort ordentlig.

Jeg skal få lånt en fuktmåler. Gjerne lettere å vite noe mer da. Jeg har dessverre ikke så mye mer info å gi. Vet ikke helt hva du evt. trenger å vite for å kunne si noe mer.

Vi har ikke dusjforheng forresten, har dusjvegger.

Takk for svar forresten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...