Gå til innhold

Timeglassets opp og ned


Timeglasset

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lagt om på livsstilen min, har begynt å trene og spiser sunnere enn noen gang. Tenkte i den forbindelse at det kunne vært lurt med en dagbok. Et sted for meg å følge med på utviklingen og skrive ned tanker om diverse slankemetoder/produkter og sånt. Vil nok bruke dagboken til andre tanker og opplevelser i hverdagen også.

Litt tørre fakta om meg selv. Jeg er 25 år gammel, gift, tobarnsmor. Jeg jobber på Vita og studerer til å bli hud og spa terapeut.

På tirsdag satte jeg for fult i gang med å endre livsstil, veide meg og tok mål av alt som var. Har bestemt meg for å fortsette med veiing og måling hver tirsdag fremover.

21/10/08

Vekt: 62,3 kg

Cm mage: 103

Cm rumpe: 105

Cm hofte: 99

Cm lår: 60

Jeg er 158 høy.

Er usikker på hva jeg ønsker, hvor jeg vil. Vet at jeg i hvertfall må ned 10 kilo, jeg har jo veid mindre før, men da var jeg jo 18 år gammel... kroppen kan vel uansett ikke bli lik som den var da, 7 år senere og etter to svangerskap. Det forventer jeg ikke. Jeg husker jeg veide 54 kilo for et par år siden og da var jeg fortsatt for tykk, men trente jo ikke. Vi får se. Jeg må få vekk alt dette magefettet i hvertfall, jeg ser jo ut som jeg er 5 måneder på vei.

Jeg er medlem på sats og har vært der to ganger denne uken, den ene dagen syklet jeg til treningsenteret også. Syntes det var gøy, var en positiv opplevelse. Jeg trodde det skulle være flaut og gruet meg veldig. Mine dager som støttemedlem på sats er over! I dag har jeg vært på jobb, så ble ikke trening i dag, men i morgen skal jeg dit igjen og denne gangen gleder jeg meg. Trener i sal, type timer som stramopp, glidning, pilates og den slags. Også blir det litt styrke og tredemølle før/etter.

Det er en del annet jeg har tenkt til å prøve også for å bli kvitt disse ekstra kiloene; lymfedrenasje, urtedrikk, varmebehandling, LPG osv. Blir nok å skrive litt mer om disse forskjellige tingene etterhvert som jeg prøver dem.

Ble visst litt langt dette :P Jeg håper i hvertfall på en mindre mage (ikke nødvendigvis flat) til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var dagens treningsøkt overstått. Flyt & Pilates - kjempedeilig!

Nå skal vi ut å gå en tur, så da blir det ennå litt mer aktivitet for den stakkars kroppen min :P

Senere i dag får jeg også hentet min vidunderdrikk, tror det er en slags te, litt usikker. Den skal i hvertfall være veldig effektiv og gjør så underhudsfettet løsner og gjøres om til vann. Fikk beskjed om at jeg måtte kun drikke den før klokken 15, kanskje det er veldig mye kofein i den? Er litt skeptisk og tenker på bivirkninger. Fikk også beskjed om at jeg måtte være forsiktig så ikke jeg ble for tynn.. lo bare når jeg hørte det, jeg.. for tynn? Nei, det tror jeg ikke er mulig. Men sånn i ettertid så begynte jeg å tenke mer og mer på det. Jeg - tynn. Gikk rundt å tittet i vinduene til butikkene etter jobben i går og så på alle de flotte kjolene som kun kler de slanke.. tenk om jeg kunne brukt en sånn kjole en gang, ah.. det hadde vært fantastisk!

Så belønning til meg selv når jeg har klart å fått av 10 kilo, det blir en sånn kjole.. også extensions til håret, det har jeg nemlig ønsket meg lenge. Har hatt det flere ganger før og savner langt hår veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt mitt første glass med denne drikken og det var helt merkelig. Huden min ble rød, akkurat som jeg rødmet over hele meg også begynte det å prikke litt. Gikk fort over begge deler, men det var veldig rart. Fikk med en masse skriv om produktet, så jeg har jo lest igjennom alt først før jeg drakk det og det virker mer som en stor bombe med kosttilskudd. Spent på hva dette vil gjøre med kroppen min.

I dag blir det kun trening i form av husarbeid, har mye å gjøre.. også skal jeg gå en liten tur senere i dag. I morgen er det veie&måle dag, spent på om vekta har rikka seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det veie og måle dag :D Jeg har gått ned litt! Visste på forhånd at det hadde skjedd noe for knappen på den trange buksa var ikke så ille å få igjen som den har vært i det siste.

Vekt og mål fra startdatoen står i parantes.

I dag:

Vekt: 61,7 kg (62,3)

Cm mage: 95 (103)

Cm hofte: 97 (99)

Cm lår: 60 (60)

Cm rumpe: 102 (105)

Cm arm: 29 (29)

Cm legg: 33 (33)

Jeg har gått ned 600 g og mistet 8 cm fra midjen (måler ved navelen så det er på samme sted hver gang) på en uke. Jeg er fornøyd! :D

I dag skal jeg trene, hadde egentlig meldt meg opp på en time i sal, men har bestemt meg for å droppe det. Det var Glidning, aldri vært på det før og jeg tror ikke det helt er noe for meg. Isteden har jeg bestemt meg for å ta det helt med ro, ikke stresse. Ta meg god tid med frokosten også jogger/går jeg bort til senteret.. eventuelt at jeg tar sykkelen, litt redd for at det skal være glatt. Også trener jeg styrke på senteret. Da har jeg en plan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Hei!

Så flink du er med livsstilsendring :jepp: Den drikken din hørtes spennende ut. Si fra hvis den virker da ;)

Flyt og pilates er så utrolig fin time. Jeg trente det før, og kunne godt tenkt meg å begynne igjen. Prøver egentlig å gå ned litt selv, og komme i bedre form, men det er ikke så lett :sukk:

Vi har ganske like mål/vekt/høyde/alder/utdannelse :5:

Har du gjort noen endringer med kostholdet, eller spiser du allerede sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Skal si ifra hvis drikken funker, men jeg har nå mine tvil.. det høres liksom for godt ut til å være sant. Så lenge jeg holder meg til riktig dosering så skader det i hvertfall ikke. Datteren til hun jeg fikk det av var blitt nødt til å slutte nå fordi hun fikk for lavt blodtrykk av det, men hun har visst gått på veldig store doser og hver dag i 4 år.

Flyt & Pilates var helt herlig, men er desverre ingen timer med det som passer meg før om en uke. Kjenner det fortsatt veldig godt i de nederste magemusklene, godt å kjenne at treningen funker! Det er jo bare å hoppe i det, komme seg avgårde.. første gangen er jo verst, etter det går det av seg selv :) Før jeg kom i gang så hadde jeg jo ikke lyst til å trene i det hele tatt, var så deilig å bare slappe av og gjøre "ikke no", nå er flisa snudd.. jeg har lyst til å trene og merker at kroppen min har lyst også.

Kostholdet mitt er blitt et helt annet enn det var. Før jeg fikk barn så kunne jeg spise absolutt hva jeg ville uten å legge på meg et eneste gram. Når jeg da fortsatte å spise det samme som om ingenting hadde skjedd etter svangerskapet så gikk jeg opp i vekt og ble bare tyngre og tyngre. Har brukt 7 år på å få disse kiloene på, så jeg må nok regne med å bruke litt tid på å få de av igjen. Jeg har fått nye gode vaner og spiser frokost, lunsj, middag og kvelds + et par frukt eller grønnsaker i mellom. Før spiste jeg i grunn bare middag, noen dager kun lunsj og kvelds. Og svært sjeldent sunn mat. Nå spiser jeg stort sett kun sunn mat, også blir det kun kos på lørdager istedenfor hver eneste dag.

Er nettopp blitt ferdig med ernæring på skolen, så det skulle jo bare mangle at jeg tok litt tak i dette nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det ikke godt nå. Jeg sliter med depresjoner og i kveld var det som om jeg datt ned ei lang trapp. Sitter her med røde øyne som svir etter at jeg har grått i et par timer. Nå har jeg lyst til å gå inn på kjøkkenet og finne frem alt som er av snop og stappe i meg... jeg vet det er igjen ostepop etter helga, jeg vet vi har seigmenn og noe sjokolade. Det er sikkert noe mer der jeg ikke har oversikt over også. Jeg var ikke klar over at jeg brukte mat og snop på denne måten før nå.. jeg trøstespiser.. har heller aldri hatt lyst på alkohol på denne måten før, for å slukke smerten. Eneste grunnen til at jeg ennå ikke har gjort noe med det er fordi mannen min er her, han vet at jeg prøver å gå ned i vekt og at jeg kun har "lov" til å spise sånt på lørdag. Han hadde nok også reagert om jeg tok meg noe å drikke, jeg drikker jo nesten aldri.

Jeg har fått henvisning til psykolog og jeg håper jeg får komme dit snart, håper jeg klarer å åpne meg og få løst litt problemer. Det er så mye å ta tak i.. jeg har vel egentlig gitt opp meg selv.. ikke når det gjelder det å gå ned i vekt, men resten av livet mitt. Hva er jeg? Hvorfor er jeg her? :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk pupsilure :klem:

Ny dag, nye muligheter! :)

Våknet til morgen i dag og fikk helt panikk - snø!! Hadde ikke fått med meg at vi ventet sånt vær i dag, litt rart at mannen som visste at det var meldt snø ikke hadde lagt om til vinterdekk ennå. Ble mye mas, finne frem votter og vinterdresser til barna.

10 minutter før guttungen skal være på skolen så setter vi oss i bilen (med sommerdekk) for å dra. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte med.. vi bor nedi ei dump, så vi må opp en lei bakke for å komme noe sted. Jeg klarte å tvinge bilen til å kjøre opp bakken, men jeg hadde ikke sjangs til å komme noe lengre.. og jeg brukte jo et kvarter på å kjøre opp den dumme bakken, var ikke så veldig moro å rygge ned igjen heller.

I mellomtiden hadde mannen byttet dekk på den andre bilen, så jeg fikk byttet bil og prøvde igjen.. men jeg kom fremdeles ikke opp bakken. Dritt bakke og dritt bil! Så jeg rygga ned igjen og fikk mannen til å prøve. Han sleit lenge, men kom opp bakken til slutt og fikk guttungen avgårde på skolen.. en halvtime forsinket. Når han kom hjem skiftet han dekk på den andre bilen så jeg fikk kommet meg avgårde også, dattern til barnehagen og meg selv på trening.

Puh! Har vært en slitsom morgen. Ikke rakk jeg å spise frokosten min heller, så den spiser jeg nå :P Havregrøt med eplebiter og en kopp med grønn te.

Syntes jeg har vært flink, var på en 30 min time med stram opp og trente 30 minutter kondisjon etterpå. Fornøyd med dagens trim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Oj, det var litt av en hektisk morgen! Men så flink du var som faktisk dro på trening! :jepp: :jepp: Jeg hadde garantert "unnet" meg selv å være hjemme. :sukk: Du er skikkelig flink :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir faktisk litt avhengig av å trene.. kunne godt tenkt meg å trent mer allerede i kveld jeg :P Skal ikke gjøre det da, får la kroppen hvile frem til i morgen.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Hvor lang tid tok det før du ble avhengig da? Jeg har helt gitt opp å noengang like å trene :sukk: Men har aldri kommet ordentlig igang heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en uke hvor jeg tvang meg selv til å trene annen hver dag, så tok jeg meg selv i å ha lyst til å trene de dagene jeg ikke hadde planlagt også. Nå blir det til at jeg drar dit hver dag jeg har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går kveld gikk jeg på vekta.. dumme meg, skulle ha holdt meg unna frem til tirsdag. Var så nyskjerrig på om det hadde skjedd noe. Teit tidspunkt å veie på uansett. Den viste nemlig ikke hva jeg ønsket at den skulle.. 62 lyste det mot meg. Drittvekt! Det var litt demotiverende egentlig.. men jeg har jo trent veldig mye styrke, så det er godt mulig det er derfor. Men sånn som jeg spiser nå iforhold til før + at jeg nå trener istedenfor å bare sitte på ræva så burde jeg sett litt mer forskjell nå syntes jeg. Bah. Jeg ser jo forskjell på magen min da, men that's it. Det er kanskje godt nok, i og med at det er magen min som er værst. Magemålet mitt var jo farlig høyt for helsa mi. Nå er den mye strammere og ikke så oppblåst lengre. Ikke fult så gravid liksom, kanskje 2 mnd istedenfor 5? Hehe.

Nå skal jeg snart på trening, må bare gjøre meg ferdig med frokosten og pakke skift. 30 min stram opp + 30 min kondisjon. Etterpå skal jeg på shopping med en venninne, blir kos. Skal kjøpe meg rekertt (hm.. staver jeg det riktig? Så rart ut.) for jeg skal snart begynne å spille squash. Regner med vi begynner å spille neste måned. Blir sikkert gøy selvom jeg er litt håpløs med alt som har med baller å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Kjempefint at magemålet ditt har gått ned da :jepp: Det er det jeg trenger å få ned også. Mitt er på ca 90. Men du, hvor måler du rundt midjen? Har aldri funnet ut hvor jeg skal måle hen. På navlen? På det tykkeste? Jeg syntes grensa for hvor stort livmål man bør ha er ganske lavt. Selv om jeg jo har litt ekstra rundt livet, så syntes jeg ikke det er nok til å advare mot alvorlig sykdom osv.

Det skrives visst racket :klø: Jeg googlet. Mitt forslag var rekkert. :fnise:

Har du fått målt fettprosent? Jeg har en vekt som måler hvor mange prosent av kroppsvekten min som er vann, fett og muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magemålet mitt var på 103 og det er jo ille.. da måler jeg ved navelen siden det er litt enklere å måle på samme sted ved å gjøre det. Magen min ser i grunn veldig rar ut, jeg er ganske slank øverst.. måler 70 cm under brystene, så plutselig hopper det noen håndtak ut på sidene også buler magen min ut.

Racket? Er ikke det sånn som skytes opp i lufta da? Hehe. Var å tittet på en slik en racket i dag og det var jo dritdyrt.. 899,- kosta den. Må vente til jeg får litt mer peng før jeg kjøper den gitt.

Har ikke fått målt fettprosenten nei, kanskje jeg skulle investert i en sånn vekt. Hm. Hva slag er det du har? Og er det dyrt?

Endret av Timeglasset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pupsilure

Jeg har en vanlig vekt med fettprosent på også. :) Tror det er OBH Nordica jeg har. Kostet ca 500 på elkjøp. Jeg stiller inn hvor høy jeg er, alder, kjønn og hvor godt trent jeg er. Deretter stiller jeg meg barfot på vekta, og passer på at ingen deler av meg berører andre deler. Det er en slags strøm som går igjennom kroppen som reagerer forskjellig utifra om det er vann, fett eller muskler den går igjennom.

Jeg leste en test av disse vektene, der de sammenlignet resultatene med det testpersonene hadde fått fra andre metoder å måle fettprosenten, og min vekt fikk best score :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500,- var jo ikke så ille, hm. Må nok vente til kontoen min vokser litt, men absolutt noe jeg kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Min fettprosent ligger på ca 24 % og det er egentlig ikke så galt. Men jeg burde blitt bedre trent, strammere, fastere. vet at jeg bør begynne før jeg får barn, ellers er det sikkert mye vanskeligere å komme igang. Men det er så vanskelig :sur:

Trente på sats i et år, men det ble sjeldent, og lite effektiv trening :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den opptimale fettprosenten?

Planlegger du barn? Vet ikke helt om jeg hadde giddet å anstrenge meg noe særlig for å komme ned i vekt før et svangerskap egentlig selvom det lure sikkert er å legge om livsstilen før en blir gravid så en fortsetter med både trening og riktig kosthold mens man er gravid og etterpå. Jeg hadde bare ikke klart å holde meg motivert.

Du jobber som hudpleier sant? Du har ikke tilgang på ultratone eller lignende da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...