Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Hei! Var ferdige med studiene i vår og startet i jobb i Oslo nå i høst. Jeg har fått en ganske god økonomi jobb her i Oslo som vil gi meg mange jobmuligheter etterhvert... Problemet er at jeg lengter tilbake til hjembyen min. Oslo er rett og slett for stort for meg. Spørmålet er da hvor lenge bør jeg jobbe i denne jobben før det er "greit" å slutte? Det å slutte i jobben ville også gitt meg ganske dårlig samvittighet, siden firmaet jeg jobber for har investert mye i meg i form av kurs osv... føler derfor jeg må prestere tilbake Bør jeg bare bite tennene sammen å ha denne jobben i 1-2 år?
Glynis Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Bør jeg bare bite tennene sammen å ha denne jobben i 1-2 år? Jeg vil ikke anbefale deg å bite tennene sammen, men jeg vil anbefale deg å se på årsakene til at du ikke trives og se på hva du kan gjøre med det. Mange som trives i Oslo synes byen er temmelig liten og koselig, så jeg føler det går med på kolleger, venner, bosted og aktiviteter enn selve byen Oslo. Hvis du i hvert fall kan forbedre situasjonen litt så blir det mer holdbart å være lenger i jobben, og det virker jo som fordelaktig for deg å bli i en bedrift som investerer i deg. Hvis du vil fortsette med økonomi er ikke akkurat Oslo det dårligste utgangspunktet i landet heller. Lykke til!
Annikken Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Skjønner deg godt. Men la meg bare si at du blir vant til alt! Det tar kanskje ,5-1 år før du føler deg helt "hjemme". Har du mange venner i Oslo? Det kan være "vrient" å skaffe seg nye venner, men det går! Begynne på "gamle" fritidsaktiviteter er en bra start. Om du spilte håndball før, finn et lag? Gratis venner på 1-2-3 Og om du synes Oslo er stort - bli kjent med byen! Kjøp deg et kart over byen, og over kollektivlinjene. Lær deg hva stedene heter. Ta deg en dag der du farter rundt og bare ser på ting. Kan høres helt døvt ut, men å hvite hvor alt er er en av de tingene som gjør at en by virker mindre enn den egentlig er. Det er sikkert sånn med hjemplassen din? Prøv å se det du synes er positivt med byen. Det er ikke så moro å reise hjem egentlig. Kanskje de første par ukene, men så kanskje du begynner å tenke at du faktisk er en quitter, og det er ikke en god følelse. Kanskje får du ikke jobb med det første heller... da er det bedre å komme hjem til jul med nye klær og faktisk ha noe å fortelle! Blir det for mye, er det aldri for sent å snu
Gjest Oslo-kvinne Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har fått en ganske god økonomi jobb her i Oslo som vil gi meg mange jobmuligheter etterhvert... Problemet er at jeg lengter tilbake til hjembyen min. Oslo er rett og slett for stort for meg. Spørmålet er da hvor lenge bør jeg jobbe i denne jobben før det er "greit" å slutte? Det å slutte i jobben ville også gitt meg ganske dårlig samvittighet, siden firmaet jeg jobber for har investert mye i meg i form av kurs osv... føler derfor jeg må prestere tilbake Bør jeg bare bite tennene sammen å ha denne jobben i 1-2 år? Hei! Vi er i samme situasjon, bare at jeg er i en annen by og vil veldig gjerne tilbake til Oslo! Jeg har fått en god jobb i annen by og føler jeg bør/må være der til jeg har fått mer erfaring, og siden kan jeg dra til Oslo. Slik er det... Min jobb har også spandert kurs, etterutdanning osv. men man kan nesten ikke tenke at det skal føre til at man blir. Folk i dag bytter jobber ofte, og det vet arbeidsgivere. Ansatte skilles, gifter seg, treffer en ny partner, får barn, utsettes for sorg i familien, kommer i økonomisk uføre, osv...mye kan skje. Folk (ansatte) er stadig i endring og det tar arbeidsgviere innover seg. Tenk over erfaringene du tilegner deg som vil være nyttige på hjemstedet!
Gjest Oslo-kvinne Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg tenker at 2 år er greit før det er ok å dra videre til andre arbeidsgivere eller avdelinger innenfor samme bedrift.
venus_ Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Mitt råd til deg er å prøve en stund til. Det tar tid å venne seg til et nytt sted. Prøv i hvert fall til over jul Og om du bestemmer deg for å flytte tilbake, skjønner nok sjefen din det. Jeg har bodd i Oslo i snart fire år nå. Man vil alltid savne hjemstedet litt, men jeg stortrives her i Oslo også! Jeg synes det bare er godt å komme seg vekk litt, og oppleve nye steder og bli kjent med nye personer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå