Gå til innhold

Strikket hjerte


Gjest Gjest_Helene_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helene_*

Jeg har lyst til å strikke julehjerter. Slike man enten kan henge på juletreet, eller i vinduet. Det skal være såpass stort at det er mulig å brodere 'god jul' på.

Noen som har oppskrift?? Finner ingen på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noen oppskrift, men ser for meg at du kan begynne med et par masker, og øke etterhvert, sånn at du begynner nede på spissen. Da ser du jo hvor stort du vil ha det også! Da er det bare å begynne å minske på hver side og på midten når du ser at det er stort nok, og så bare feller du på toppen av de to "bulkene" på toppen av hjertet..

Spør noen som er flinke om hjelp, de kan forklare deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke tid til å gjøre det akkurat nå, men her er en side med nyttige oversettelser, kanskje de kan være til hjelp?

http://www.strikkeoppskrift.com/engelske-ord-og-uttrykk

Du trenger å kunne legge opp, øke og felle, stort sett. Ofte skjønner du hva du skal gjøre når du er "i oppskriften" med strikketøyet og. Jeg synes egentlig det har vært verdt det å lære meg noen av de engelske forkortelsene og uttykkene, det åpner seg plutselig en helt ny og større verden av oppskrifter på nett da :) Om du stadig vekk synes det er vanskelig, si fra, så skal jeg prøve å få oversatt den til deg innen rimelig tid :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig det, vettu :) Er ikke så lenge siden jeg verken begynte å strikke eller lese engelske oppskrifter, så jeg vet godt hvordan det er å stå fast :)

Du klarer det nok fint, tenker jeg, men bare å si fra om du trenger mer hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt i gang :)

Det eneste jeg ikke skjønner er dette:

1st Hump: Next Row (RS): K12, M1k, sl remaining 13 sts to holder – 13 sts. Turn. Cast on 3 sts, p to end – 16 sts. Knit 1 row, purl 1 row.

Jeg har strikket 12 masker, så økt 1 maske og snudd.

Men så står det at jeg skal legge opp 3 masker?

Hvordan mener de at dette skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt i gang :)

Det eneste jeg ikke skjønner er dette:

1st Hump: Next Row (RS): K12, M1k, sl remaining 13 sts to holder – 13 sts. Turn. Cast on 3 sts, p to end – 16 sts. Knit 1 row, purl 1 row.

Jeg har strikket 12 masker, så økt 1 maske og snudd.

Men så står det at jeg skal legge opp 3 masker?

Hvordan mener de at dette skal gjøres?

Hm, dette var faktisk litt vanskelig å forstå :klø:

Jeg ville lagt opp tre masker før jeg snudde. Så snu og strikke de tre og så de 13 du har på pinnen. Men nå skjønner jeg ikke hvilke sider som skal sys sammen etterpå, så det er jammen ikke lett å si om det blir riktig...

Oppdater gjerne om du finner det ut, for jeg kunne godt tenkt meg å prøve den oppskriften jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*

Neimen ikke lett å forstå nei!

Hjertene ser jo så fine ut, så får håpe momajoja gir oss svaret :)

Hun har visst strikket de før. Venter i spenning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger opp maskene nesten som på vanlig måte når du starter et arbeide, lager en liten løkke med tråden og strammer den rundt pinnen, altså den samme pinnen som du har masker på fra før. Tre ganger, så har du tre masker i tillegg til de 13 du har på pinnen.

Så strikker du alle 16 maskene vrang, så har du strikket første rad av ene "tuppen" på hjertet..hmm, mulig denne forklaringen ser mer logisk ut for meg som har gjort det..håper dere skjønte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*

Takk! Var sånn jeg hadde prøvd det. Men skjønner bare ikke hvorfor. hehe.. Kanskje det virker mer logisk når jeg er fredig med hele hjertet. Det blir liksom en bulk ut ved de 3 nye maskene.

2nd Hump: With RS facing, pick up 3 sts in 3 cast-on sts, then k13 sts from holder – 16 sts. Complete same as 1st Hump. Sew seam to 1” from bottom. Stuff heart, then sew remaining seam.

Hva menes med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Helene_*

Og en ting til.

Når man strikker ett sånt hjerte, blir den da dobbel? Slik at man kan fylle den. Altså at man bretter inn 'tuppene' og syr.

Eller må strikke to hjerter og sy dem sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. pick up 3 sts in 3 cast-on sts = du "plukker opp" tre masker i de tre du la til i den forrige tuppen, dvs bruker strikkepinnen til å hente opp tre masker i kanten av strikketøyet (det som var den ubegripelige "bulken" på den ene tuppen i går :) )

2. De blir enkle ja. Jeg har både prøvd å sy sammen to og fylle før toving, og tove dem enkeltvis, begge deler ble bra, så det bestemmer du selv, i forhold til hvor tjukke du vil ha dem. Trenger kanskje ikke å tove dem heller, om du liker formen og størrelsen på dem som de er når de er ferdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Har strikket hjertet ferdig, men mangler vatt da.

Du tover hjertet før du vatter?

Har visst gjort noe feil, siden den ene toppen ble lenger enn den andre. Hehe

Men bare en skjønnhetsfeil det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vattet før jeg tovet jeg, men fylte de ikke helt opp da.. går helt sikkert an å vatte etterpå og, blir kanskje tettere og finere og da :)

De blir nok så fine, så, det er jo fordelen med toving og da, at du kan strekke og forme dem litt etterpå, så skjønnhetsfeilene blir enda mindre synlige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...