Gjest Rettferdighet Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) d Endret 2. november 2008 av Vokteren
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Dette er til de som urettmessig har blitt fratatt barna sine. Jeg er en av dem som etter en tid med mange barnevernssaker snudde det døve øret til. "Har hørt det før", "Alle saker har to sider", "Ingen røyk uten ild", "Det var sikkert gode grunner" osv osv osv. Jeg hørte med et halvt øre på hva fortvilte mødre og fedre sa, hver gang jeg hørte et nyhetsinnlag på radio eller TV om slike saker. Jeg hadde på en måte forhåndsdømt foreldrene. Og hvis folk flest er som meg, at vi alle representerer det døve øret, ja da er det jo ikke til å undres over at disse foreldrene også forhåndsdømmes og ikke blir hørt i Barneverntjenesten. Jeg tror også det er mange barn som burde blitt hentet ut av hjemmet, men aldri blir. Det er også forferdelig. Og skal kjempes mot. Men akkurat denne tråden er til foreldre som kun har mistet barna pga at det har gått prestisje i saken, og at den har låst seg. Foreldre som skulle fått hjelp i familien istedet for omsorgsovertakelse. Jeg har nå hørt på et innslag som åpnet øynene mine, og etter dette skal jeg aldri forhåndsdømme når jeg hører foreldre som "syter" over å ha blitt fratatt barna sine. Jeg skal lytte nøye, og gjøre meg opp min egen mening for hver gang, stille med et åpent sinn og uten å forhåndsdømme. Gi alle en sjanse. Innslaget er ca 11 minutter langt, ta dere tid. Lytt til familien, lytt til fagfolkene. Klart det finnes en annen side av saken (Barnevernets) men jeg er ikke overbevist om at en uttalelse fra dem i denne saken kunne endret den oppfatningen jeg har fått: at her er det begått flere store feil. Og viljen til å rydde opp er ikke der. Barnvernet har slått av kommunikasjonen. De vil ikke kommunisere. Dette tror jeg faktisk ikke er helt urimelig å tro: selvsagt er det vanskelig også for en barnevernsansatt å være objektiv og holde hodet kaldt, ikke la personlige følelser styre. Noe jeg tror denne saken er et eksempel på. Hør og døm selv. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/426220 For min del vil jeg bare si UNNSKYLD! Og love at jeg neste gang skal lytte med begge ører, og være åpen for at det faktisk kan være sannheten du forteller meg. Huff! Ligger nok prestisje her tenker jeg!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #3 Skrevet 25. oktober 2008 heeeelt tragisk!!! ble helt sjokkert når jeg hørte dette, trodde ikke det var mulig at barnevernet var så trangsynte.. hun ba om hjelp, ikke at de skulle ta fra henne barnet! helt tragisk at de bare ser hva de vil se! ikke gidder høre på hverken lege eller hva andre har å si.. de har gjort seg opp en mening på forhånd.. og det er hjerteskjærende å høre at hun forteller om at barnet gråter og spør når han kan få komme hjem, og når det blir ny sak.. stakkars! også 4 besøk i året, hærregud!!!!! jeg har hørt om voldelige, rusmisbrukende, psykoforeldre som får fortsatt får lov å ha barnet hjemme hver helg. det var helt grusomt å høre at de står og gråter sammen før han må dra.. kan tenke meg hun angrer nå på at hun ba om hjelp..
Far til 2 Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Dette er bare TRAGISK. Det viser for hele Norges befolkning at det finnes folk i "barnevernet" som lar det gå prestisje i sakene. Hadde barnevernet innsett at de gorde feil og latt gutten få komme tilbake til familien hadde sansynligvis ingenting skjedd, Når pressen (i dette tilfellet NRK) tar tak i saken viser det at systemet ikke fungerer utifra intensjonene. I dette tilfellet har altså en barnelege ved sykehuset utalt seg flere ganger (og skal vitme igjen). Tilsysnsfører skal vitne og helsesøster skal vitne. Hvor mye dokumentasjon skal legges til grunn før en innser at denne (og andre ?) saker burde vært håndtert anderledes. Som stefar til gutten sier gjør ALLE mennesker feil fra tid til annen. Det tragiske i denne sakken er at "barnevernet" nekter å innse at de har gjort et overgrep mot gutten. Og de slipper faktisk unna uten noen for for "klapp på lanken". "Barnevbernet" har i altfor mange tilfeller "blanko fullmakt" til å gjennomføre alle de overgrep de har lyst til, - f.eks. om det oppstår en uenighet mellom mor/far og "barnevernet". Denne typen overgrep som vi er vitne til i den aktuelle saken viser med all tydelighet at flere av oss må være kritiske til de påstander som "barnevernet" kommer med. I denne saken er det "barnevernet" som gjør overgrep og mor som ivaretar barnets beste slik jeg oppfatter saken. "Barnevernet" oppfører seg som et hemmelig politi. At noen blindt kan forsvare "barnevernet" etter å ha hørt innslaget i NRK og uttalesene fra fagfolkene, viser at noen har latt seg hjernevaske om at de altid ivaretar barnets beste. Det er på tide å gjøre en revurdering av tidligere holdninger for alle de som tidligere har tatt blindt til orde for å forsvare "barnevernet". TS har innsett at det ikke altid er "barnevernet" som har rett. Kansje flere bør innse dette ? Inlägget redigerat lite. Se reglerne /Furstina (mod) Endret 26. oktober 2008 av Furstina
Raven Emerald Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 (endret) . Endret 6. juni 2016 av Raven Emerald
Gjest Gaia Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Er noen av dere klar over hvor mye som kreves før barnevernet i det hele tatt kjører en sak i Fylkesnemnda? Har noen av dere i det hele tatt vært til stede under en Fylkesnemndssak? Det er ikke småtterier. Alle, absolutt alle involverte parter blir grillet så det holder. De er vanvittig grundige, og det skal svært, svært mye til før det fattes vedtak om omsorgsovertagelse. Det er blitt sagt før, men jeg gjentar (til det kjedsommelige): Barnevernet har taushetsplikt, taushetsplikten "tilhører" barnet. Det dere får servert i media i disse sakene er familiens versjon. Ting er ikke alltid hva de gir seg ut for å være. Joda, det kan sikkert begås feil av ansatte i barnevernet, men husk at det aldri er kun èn saksbehandler som treffer avgjørelser. Og til syvende og sist er det faktisk Fylkesnemnda som avgjør. Både familien og barnevernet har hver sin advokat, og nemnda fatter sin beslutning om barnets best på bakgrunn av det som kommer fram under saken.
Gjest Gjest_Clarissa_* Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Er noen av dere klar over hvor mye som kreves før barnevernet i det hele tatt kjører en sak i Fylkesnemnda? Har noen av dere i det hele tatt vært til stede under en Fylkesnemndssak? Det er ikke småtterier. Alle, absolutt alle involverte parter blir grillet så det holder. De er vanvittig grundige, og det skal svært, svært mye til før det fattes vedtak om omsorgsovertagelse. Jeg er ikke en av dem som benytter alle anledninger til å kritisere barnevernet. Jeg mener at barnevernet er nødvendig, de gjør en god jobb i de fleste tilfeller. Men de må også kunne tørre å innrømme feil. For feil gjøres. Selvfølgelig gjør det det. Jeg tror at det som føles så håpløst er at i de sakene der det gjøres feil så står foreldrene så maktesløse tilbake. Barnevernet er liksom uangripelige. Ja, det er ikke barnevernet alene som avgjør om et barn skal tas bort fra hjemmet sitt. Fylkesnemda må inn i bildet. Men barnevernets syn blir så sterkt vektlagt at det blir et skjevt forhold. Jeg kjenner selv en sak som er like feil som den omtalte saken i denne tråden. Der kjenner jeg detaljer i saken, jeg kjenner den involverte familien inngående, jeg har lest alle sakspapirer. Jeg vet med stor sikkerhet at barnevernet har feilet. Men mor kommer ingen vei med anker og klager, selv om hun har sakkyndige på sin side. I tillegg har mor hatt med seg "karaktervitner" i saken der omsorgsovertakelse ble vurdert. Samtlige vitner har selv fått besøk av barnevernet i ettertid, basert på deres støtte til mor i denne saken. Barnevernets ord teller så mye mer enn alle andres. Og der ligger feilen, mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Gaia; har du lyttet til dette innslaget? Noe i meg tviler på at du har det; for om du hadde lyttet til innslaget, ville ikke du skrevet som du nettopp presterte å gjøre. MEN det er ikke for sent å endre mening om noe (selv om barnevernet ikke gjør det - kan du )
Gjest Gaia Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg er ikke en av dem som benytter alle anledninger til å kritisere barnevernet. Jeg mener at barnevernet er nødvendig, de gjør en god jobb i de fleste tilfeller. Men de må også kunne tørre å innrømme feil. For feil gjøres. Selvfølgelig gjør det det. Jeg tror at det som føles så håpløst er at i de sakene der det gjøres feil så står foreldrene så maktesløse tilbake. Barnevernet er liksom uangripelige. Ja, det er ikke barnevernet alene som avgjør om et barn skal tas bort fra hjemmet sitt. Fylkesnemda må inn i bildet. Men barnevernets syn blir så sterkt vektlagt at det blir et skjevt forhold. Jeg kjenner selv en sak som er like feil som den omtalte saken i denne tråden. Der kjenner jeg detaljer i saken, jeg kjenner den involverte familien inngående, jeg har lest alle sakspapirer. Jeg vet med stor sikkerhet at barnevernet har feilet. Men mor kommer ingen vei med anker og klager, selv om hun har sakkyndige på sin side. I tillegg har mor hatt med seg "karaktervitner" i saken der omsorgsovertakelse ble vurdert. Samtlige vitner har selv fått besøk av barnevernet i ettertid, basert på deres støtte til mor i denne saken. Barnevernets ord teller så mye mer enn alle andres. Og der ligger feilen, mener jeg. Min erfaring er for en stor del motsatt av din. Gjennom jobben min er jeg i tett kontakt med både barn under barnevernets omsorg og deres biologiske familie. Jeg har aldri noen sinne vært i kontakt med barn som urettmessig har vært fjernet fra foreldre som er fullt ut i stand til å å være gode nok omsorgspersoner for dem. Derimot opplever jeg dessverre altfor ofte at man har ventet altfor lenge før noe har vært gjort. Dette sier selvsagt noe om hvor grundig barnevernsnemnda jobber før de mener at de har en god nok sak til at de kan fremme den i Nemnda. Barnevernet vinner de fleste sakene i Fylkesnemnda. Noen mener at dette viser at de burde kjøre flere saker enn det de faktisk gjør. Det er jo verdt å tenke på. Jeg synes dette lydopptaket er snaut i forhold til å gjøre seg opp en mening om denne moren (og stefaren) er gode nok omsorgspersoner for denne gutten. Det refereres til tilsynsførers rapporter fra samvær, om en gutt som gråter og vil være hos mor. Hjerteskjærende, ja, men nå er det faktisk slik at de aller fleste barn vil være hos mor, nesten uansett. Mange av de barna jeg har hatt kontakt med som er aller mest ivrige på å krype inn i mors favn, er de barna som har hatt det verst - hos mor. Grov omsorgssvikt er et sterkt begrep, og det skal en del til for å ende opp med kun fire samvær i året.
Gjest Gaia Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Gaia; har du lyttet til dette innslaget? Noe i meg tviler på at du har det; for om du hadde lyttet til innslaget, ville ikke du skrevet som du nettopp presterte å gjøre. MEN det er ikke for sent å endre mening om noe (selv om barnevernet ikke gjør det - kan du ) Selvsagt har jeg hørt på det. Og det sier meg ingen verdens ting om disse foreldrenes omsorgsevne.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Veldig enig med deg her Gaia, men orker ikke skrive noe nå. Du skrev det så godt for meg
Gjest Gjest_Clarissa_* Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Min erfaring er for en stor del motsatt av din. Gjennom jobben min er jeg i tett kontakt med både barn under barnevernets omsorg og deres biologiske familie. Jeg har aldri noen sinne vært i kontakt med barn som urettmessig har vært fjernet fra foreldre som er fullt ut i stand til å å være gode nok omsorgspersoner for dem. Derimot opplever jeg dessverre altfor ofte at man har ventet altfor lenge før noe har vært gjort. Dette sier selvsagt noe om hvor grundig barnevernsnemnda jobber før de mener at de har en god nok sak til at de kan fremme den i Nemnda. Barnevernet vinner de fleste sakene i Fylkesnemnda. Noen mener at dette viser at de burde kjøre flere saker enn det de faktisk gjør. Det er jo verdt å tenke på. Jeg synes dette lydopptaket er snaut i forhold til å gjøre seg opp en mening om denne moren (og stefaren) er gode nok omsorgspersoner for denne gutten. Det refereres til tilsynsførers rapporter fra samvær, om en gutt som gråter og vil være hos mor. Hjerteskjærende, ja, men nå er det faktisk slik at de aller fleste barn vil være hos mor, nesten uansett. Mange av de barna jeg har hatt kontakt med som er aller mest ivrige på å krype inn i mors favn, er de barna som har hatt det verst - hos mor. Grov omsorgssvikt er et sterkt begrep, og det skal en del til for å ende opp med kun fire samvær i året. Mener du virkelig at din erfaring er motsatt av min? Jeg skriver jo at jeg mener at barnevernet gjør en god og viktig jobb i de fleste tilfeller. Mener du virkelig at barnevernet ALDRI gjør feil? Når det gjelder den omtalte saken i denne tråden: Hva med at flere fagpersoner (lege og barnehagen) stiller seg bak mor, spiller ikke det noen rolle? Og hva med de to barna som fortsatt bor hos mor? Blir de også utsatt for alvorlig omsorgssvikt? Hvorfor får de da fortsatt lov å bo hos mor?
Gjest Gaia Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Mener du virkelig at din erfaring er motsatt av min? Jeg skriver jo at jeg mener at barnevernet gjør en god og viktig jobb i de fleste tilfeller. Mener du virkelig at barnevernet ALDRI gjør feil? Når det gjelder den omtalte saken i denne tråden: Hva med at flere fagpersoner (lege og barnehagen) stiller seg bak mor, spiller ikke det noen rolle? Og hva med de to barna som fortsatt bor hos mor? Blir de også utsatt for alvorlig omsorgssvikt? Hvorfor får de da fortsatt lov å bo hos mor? Det jeg mener er at min erfaring for en stor del er helt motsatt av din i forhold til den ene enkeltsaken du refererer til. Beklager hvis jeg var uklar. Nei, jeg mener slett ikke at barnevernet aldri kan ta feil. Selvfølgelig kan de det, de er bare mennsker, de også. Men det er nå tross alt ikke bare en enkelt saksbehandler som følger disse sakene fra begynnelse til slutt. Har barnevernet gjort feil, så skal dette komme frem i Fylkesnemnda, hvor alle involverte som sagt er representert med hver sin advokat, selvsagt i tillegg til vitner. Ja, jeg hører at det blir sagt at den nye barnehagen stiller seg bak mor, men dette forteller meg fremdeles ingen verdens ting om hennes omsorgsevne. Legen som uttaler seg kjenner så vidt jeg forstår gutten som pasient og mor som pårørende, og uttaler seg på grunnlag av det. Dette sier meg heller ingen verdens ting om mor som omsorgsperson. Igjen, dette er blitt gjennomgått og vurdert i Fylkesnemnda. Hva angår de to mindre barna, er det ingen automatikk i mor mister omsorgen også for disse. Da må det eventuelt settes igang egne undersøkelser og Fylkesnemndssak. Så komplisert er det, og så komplisert bør det også være.
Gjest Gjest_Clarissa_* Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 Nei, jeg mener slett ikke at barnevernet aldri kan ta feil. Selvfølgelig kan de det, de er bare mennsker, de også. Men det er nå tross alt ikke bare en enkelt saksbehandler som følger disse sakene fra begynnelse til slutt. Har barnevernet gjort feil, så skal dette komme frem i Fylkesnemnda, hvor alle involverte som sagt er representert med hver sin advokat, selvsagt i tillegg til vitner. Det jeg reagerer mest på av det du sier er at det virker som du mener at det aldri skjer feil - etter at saken har gått gjennom fylkesnemda. Det blir en litt arrogant holdning, synes jeg. Det at alle involverte er representert med en advokat er jo ingen garanti for at utfallet av saken blir rett. Akkurat som det skjer justismord i norske straffesaker så skjer det også feil i barnevernssaker. Og dette må man bli mer åpen rundt.
Gjest Gaia Skrevet 25. oktober 2008 #15 Skrevet 25. oktober 2008 Det jeg reagerer mest på av det du sier er at det virker som du mener at det aldri skjer feil - etter at saken har gått gjennom fylkesnemda. Det blir en litt arrogant holdning, synes jeg. Det at alle involverte er representert med en advokat er jo ingen garanti for at utfallet av saken blir rett. Akkurat som det skjer justismord i norske straffesaker så skjer det også feil i barnevernssaker. Og dette må man bli mer åpen rundt. Jeg har aldri sagt at jeg mener det aldri gjøres feil.
Gjest Gjest_Clarissa_* Skrevet 25. oktober 2008 #16 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har aldri sagt at jeg mener det aldri gjøres feil. Da beklager jeg. Det bare virket sånn på det du skrev om at du aldri hadde møtt noen som ble tatt hjemmefra urettmessig (hørtes ut som du kjente til veldig mange saker, og at ingen var urettmessige), og når du beskrev hvor mye som skulle til for å få en sak gjennom hos fylkesnemda. Kanskje fraværet av et lite "det kan godt hende at denne saken er basert på feil, men..." er avgjørende for hva folk tror du mener? Jeg vet ikke, jeg bare gjetter.
Raven Emerald Skrevet 26. oktober 2008 #17 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) . Endret 6. juni 2016 av Raven Emerald
Furstina Skrevet 26. oktober 2008 #18 Skrevet 26. oktober 2008 Tråden er ryddet. Se reglerne /Furstina (moderator)
Gjest Vokteren Skrevet 26. oktober 2008 #19 Skrevet 26. oktober 2008 Er noen av dere klar over hvor mye som kreves før barnevernet i det hele tatt kjører en sak i Fylkesnemnda? Har noen av dere i det hele tatt vært til stede under en Fylkesnemndssak? Det er ikke småtterier. Alle, absolutt alle involverte parter blir grillet så det holder. De er vanvittig grundige, og det skal svært, svært mye til før det fattes vedtak om omsorgsovertagelse. Det er blitt sagt før, men jeg gjentar (til det kjedsommelige): Barnevernet har taushetsplikt, taushetsplikten "tilhører" barnet. Det dere får servert i media i disse sakene er familiens versjon. Ting er ikke alltid hva de gir seg ut for å være. Joda, det kan sikkert begås feil av ansatte i barnevernet, men husk at det aldri er kun èn saksbehandler som treffer avgjørelser. Og til syvende og sist er det faktisk Fylkesnemnda som avgjør. Både familien og barnevernet har hver sin advokat, og nemnda fatter sin beslutning om barnets best på bakgrunn av det som kommer fram under saken. Jeg tror de fleste her er klar over at det SKAL kreves veldig mye for at Barnevernet skal gå til omsorgsovertakelse, men jeg tror kjernen er at det ikke alltid ER slik. Tror du alle fylkesnemnder er like objektive i alle saker? Har du hørt innslaget jeg linket til, forresten? Hør det først og diskuter etterpå
Gjest Vokteren Skrevet 26. oktober 2008 #20 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Raven Emerald skrev: Endret 15. juni 2016 av Tekola Endret pga. identifisering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå