Gjest hunsomlurer Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har akkurat begynt på p-piller og er derfor "fersk" i faget. Det jeg lurer på er: Jeg tar p-pillen rundt kl 09-10 hver dag. I går tok jeg den kl 9 tror jeg, mens i dag glemte jeg å ta den om morgenen:( Tok den ikke før i halv ti tiden på kvelden, fordi jeg kom ikke hjem før da. Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe angrepille, for sikkerhetsskyld. Kjekt å vite om jeg fortsatt er beskyttet siden jeg og kjæresten garantert skal kose oss i helgen, og ikke er så interessert i å bruke kondom. Men hvordan er det egentlig? "Gjør" det noe om jeg tok den så sent? har jo ikke glemt den på en måte.. altså har jo tatt pillen hver dag. Dette er den 9. dagen jeg tar pillen. OG jeg vil ikke bli gravid;) Håper på noen gode svar:)
Jane F. Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 det står nok i pakkningsvedlegget til pillen. For slikt varierer fra pille til pille. Der står det hvor sikker du er om du glemmer en pille i "uke1" ,"uke2" osv.
Gjest hunsomlurer Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 det står nok i pakkningsvedlegget til pillen. For slikt varierer fra pille til pille. Der står det hvor sikker du er om du glemmer en pille i "uke1" ,"uke2" osv. Ok:) Tusen takk, men må fortsatt spørre:) Jeg begynte den 16. september. Har husket alle til nå, i dag er det den 24. september. altså den 9ende dagen, det vil med andre ord si uke 2, ikke sant? hehe:) I pakningsvedlegget står det derfor: 1 tabelett glemt i uke 2: Ta den glemte tabeletten så snart du husker det, selv om det betyr at du må ta 2 tabeletter samtidig. Ta de neste tabelettene på det vanlige tidspunktet, som om ingenting har hendt. Tabelettens sikkerhet er uendret, og du behøver ikke å beskytte deg ekstra mot graviditet. Sånn jeg tolker dette så skal jeg jo være "sikker". Men blir jo litt usikker også da;) Siden man skal ha ekstra beskyttelse i 7 dager viss man glemte pillen i uke 1. Men da satser jeg på at jeg er sikker! Føler meg nesten litt dum, men vil ikke gå å være redd for at jeg er gravid:)
Jane F. Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 det skal somregel være nok, men for å berolige deg selv kan du jo bruk kondom eller sæddrepende middel om du har sex iløpet av de neste 7 dagene. For å være på den sikre siden og for å kunne sove godt om natten(om dette plager deg)
Gjest hunsomlurer Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 det skal somregel være nok, men for å berolige deg selv kan du jo bruk kondom eller sæddrepende middel om du har sex iløpet av de neste 7 dagene. For å være på den sikre siden og for å kunne sove godt om natten(om dette plager deg) Jeg føler meg egentlig trygg nå når jeg tenker over det. Men jeg er en person som kan tenke at NÅ er jeg gravid og plutselig få "alle" symptomene;) Og derfor bli enda mer stresset. Men dette ordner seg vettu:) Tusen takk!
Jane F. Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Det gjør det nok. Ja jeg kjenner til "symptomene" ja.. Gikk å ventet på mensen og ble både kvalm og vondt i brystene og i tillegg fikk jeg lyst på leverpostei jeg hater leverpostei:P hehe... men så fikk jeg mensen tre dager senere og da ble alt greit:)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Heisann! Hvis du akkurat har begynt på pillene, så tror jeg det kan ha noe å si hvor lenge du må bruke dem før du er helt trygg mot graviditet. De jeg brukte var det vel tre uker, tror jeg... I pakningsvedlegget når de skriver om "uke 1" osv, tror jeg de mener første uken på brettet. Hvis ikke ville det jo vært sånn at om du glemte tre piller på rappen i det som ville vært din uke 43, ville det ikke hatt noe å si, og det hadde jo vært litt merkelig? Men det skal være presisert i pakningsvedlegget ved første gangs bruk, hvor lenge du må bruke dem for full effekt.
Jane F. Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 mente de fleste var trygge fra dag 1. jeg. Det har vært det helsesøster lærte bort til oss på skolen.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Trygg fra dag 1? Hmmm, da har jeg misforstått da.... sjekket litt på felleskatalogen, og det stemte med de jeg tok iallefall (fra 1 dag).... lurer på hvor jeg har det med tre uker fra, da... Beklager, trådstarter, se bort fra mine råd, og kos deg i helgen :o)
Gjest hunsomlurer Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Trygg fra dag 1? Hmmm, da har jeg misforstått da.... sjekket litt på felleskatalogen, og det stemte med de jeg tok iallefall (fra 1 dag).... lurer på hvor jeg har det med tre uker fra, da... Beklager, trådstarter, se bort fra mine råd, og kos deg i helgen :o) Det legen sa til meg var at når du tar pillen den dagen du får mens, så e du trygg fra dag 1, men viss du begynner å ta de dag 2-3 i mensperioden, så er du ikke beskyttet fra første pille. Eller noe sånt:) Å jeg tok den første gang når jeg fikk mens, så jeg er beskyttet fra første pille.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Har også gjort det da... lurer sånn på hvor jeg har det med tre uker fra.... jaja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå