Gå til innhold

En sosialkurators jobb

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Hallo

Lurer bare litt på deres synspunkter.

Hvis en person sitter hos en sosialkurator og forteller om livet sitt, gråter, etc, og kuratoren sier at her kreves det tett oppfølgning, og snakker om antidepressiva som en mulighet. Neste uke er personen igjen hos kuratoren, men er ikke like trist, heller avvisendes og "lukket". Personen hører aldri fra kuratoren igjen, men tar ei heller selv kontakt.

I denne situasjonen, mener dere at kuratoren gjorde som h*n skulle, eller at personen ble forsømt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En sosialkurator i mitt språk, er en som jobber på et sosialkontor(NAV). De har ikke ansvar for oppfølging av helsemessige spørsmål.

Skrevet

Det avhenger da virkelig av hvor denne sosialkuratoren jobber. Hvilke arbeidsoppgaver har vedkommende og hvilken utdanning. I min virkelighet finnes heller ikke sosialkurator, man er enten sosialkonsulent og jobber i offentlig forvaltning eller sosionom og jobber i helsetjenesten. Uansett har man ikke ansvar eller kompetanse til å gi helsemessig oppfølging, kun ansvar for å rådgi i forhold til andre innstanser som vedkommende bør kontakte, som fastlege eller andre. Unntaket er selvfølgelig om man er klinisk sosionom og jobber som behandler på lik linje med psykologer. (Da har man 2 år videreutdanning i klinisk arbeid etter sosionomutdanning eller bachelor i sosialt arbeid som det heter nå) Husk at en ansatt med tittelen sosialkonsulent eller sosialkurator som du kaller det også kan være jurist, statsviter eller hva som helst annet, det er ingen beskyttet tittel.

Hilsen en sosionom

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Jeg mente en sosialkurator som jobber på et sosialkontor, ja.

Men da mener du at de ikke har plikter til noe annet enn det å bevilge penger/livsopphold etter noen har søkt om det? De har ingen plikt til å om ikke hjelpe selv, hvertfall sette personen i kontakt med dem som kan hjelpe? Og nei, snakker ikke om å ha utdanning/kompetanse, men trenger man det for å kontakte helsepersonell om noen sliter? Trodde at i sånne typer jobber måtte man ha en viss utdanning, men jeg tar kanskje feil...

Jaja, greit å vite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...