Gjest ninni Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 hei. jeg sitter her med en stor klump i magen og brystet.. tent stearinslys i leiligheten og prøver å finne roen i kroppen.. jeg har det så utrolig vondt.. dagene mine ble totalt satt på hodet når samboer brøt sammen natt til mandag.. jeg som trodde at ting var bra.. men den gang ei.. han brøt sammen (første gang jeg har sett han gråte) og fortalte at han ville si opp jobben, han orket ikke mer.. det knøt seg i magen på han ved å tenke på å gå på jobben.. nå er han sykemeldt og vært det siden mandag.. jeg spør han hver dag fra en skala på 1-10, hvor bra føler du deg i dag.. bare for å få en pekepinne om det blir noe bedre... han sier "1!" hver dag.. føler at alt er meningsløst og ikke lyst til noen tiing.. han er så tung til sinns.. jeg tenker tilbake på hvor naiv jeg har vært... har vel sett at han har vært tung til sinns det siste halvåret.. sover i gjennomsnitt 2-3 timer etter jobben hver dag, og sitter enten i soffaen med meg eller på dataen.. fra å være utrolig humørfylt har han blitt mer stille og rolig uten livsgnist.. jeg har jo det så fryktelig vondt når jeg vet at han har det slik.. har kjøpt inn maaasssse vitaminer for å håpe at noe kan bedres.. har hørt noe om at manglende folat som er det samme som folinsyre (?) kan gi depresjoner.. flere som har erfaring om dette... og hvordan kan jeg hjelpe han? eg blir liksom så enspora, spør han hver dag om åssen han har det.. og får så korte svar tilbake.. han er så lukka.. og psykolog er uaktuelt sier han.. uff.. var utrolig deilig å få letta hjertet mitt nå og få snakket ut om det.. håper noen kan gi meg noen råd, dele erfaringer eller kunnskap med meg om hvordan jeg kan snakke med han eller hva jeg bør eller unngå gjøre.. jeg føler jeg skyver han vekk ved å stadig drive å spøre han ut om hva han føler og tenker.. han vil jo tydeligvis ikke snakke om det.. han HATER det, sier han..
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Siden han ikke vil snakke med noen så vil jeg prøvd å få ham til akkupunktur. Det hjelper uten at han må snakke med noen eller gjøre noen som helst innsats. Hvis du kan få ham til å trene mer så hjelper det også. Det kan jo tenkes han er villig til å prøve hypnose (og selvhypnose) for da "mater" man bare hjernen med positiv tenkning i uten å måtte bearbeid og snakke om ting slik som i vanlig terapi. Når du gir ham massasje kan du massere magen hans. Svært mye av følelser setter seg i dette området og magemassasje er den mest psykologisk gunstige amssasjen som finnes. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Berøringsterapi (google det) er en form for massasje med ekstra sakte og myk berøring. Dette berøringstempoet gjør at kroppen produserer mere oxytocin somer et stoff som hjelper masse mot depresjon. Du kan enten få sendt ham til berøringsterapi eller lese om det selv og gjøre det på ham. Eventuelt kan du ta en time selv og ut fra det utføre det samme på ham.
Gjest ts Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 å hærregud så utrolig glad jeg ble nå! :D han ELSKER jo massasje, så da skal jeg begynne å massere magen hans og goggle litt på det andre som ble anbefalt her. eventuelt ta han med til en akkupunktør eller hypnose dersom ikke noe av det andre hjelper. vet at han er mer enn villig til å la seg massere.. masserer jo ryggen hans så og si hver kveld pågrunn av spenningene og muskel knutene han har. men disse tipsene så kan han faktisk få noe som hjelper psykologisk mot det også! kjempe spennende! skal begynne snarest mulig nå.. bare google litt først her ) endelig virker det som et lys i tunnelen her ) ble så utrolig glad nå. dere aner ikke hvor mye dere hjalp til her nå! tuuuuuuusen takk dere!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Om han liker massasje kan han kaskje motiveres for psykomotorisk fysioterapi? Det er en fysioterapeut som har videreutdanning i psykisk helsearbeid, og som kan hjelpe med massasje, og avspenningsøvelser, men som samtidig er kompetent til å ta imot og snakke om eventuelle reaksjoner som kommer. De kan også ha rene samtaletimer, men det fine er at man kan styre det en del selv som pasient. Massasje kan løsne i spenninger som frisetter følelser du kanskje ikke kan hjelpe han å håndtere like godt. Husk at du ikke må påta deg ansvaret for å være hjelperen her, du skal være kjæreste og samboer. Få han til legetimer, og be evt. om å bli med han slik at du også kan fortelle legen hvordan du opplever han hjemme. Det er fastlegen som er nøkkelen til rett hjelp og som må ta ansvarset for å foreslå det.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 å hærregud så utrolig glad jeg ble nå! :D han ELSKER jo massasje, så da skal jeg begynne å massere magen hans og goggle litt på det andre som ble anbefalt her. eventuelt ta han med til en akkupunktør eller hypnose dersom ikke noe av det andre hjelper. vet at han er mer enn villig til å la seg massere.. masserer jo ryggen hans så og si hver kveld pågrunn av spenningene og muskel knutene han har. men disse tipsene så kan han faktisk få noe som hjelper psykologisk mot det også! kjempe spennende! skal begynne snarest mulig nå.. bare google litt først her ) endelig virker det som et lys i tunnelen her ) ble så utrolig glad nå. dere aner ikke hvor mye dere hjalp til her nå! tuuuuuuusen takk dere!!!!! Det var jeg som annbefalte mavemassasje. Jeg tror absolutt det vil hjelpe noe, men i seg selv hjelper det nok ikke mere enn la oss si 10-15% av den totale tilstanden. Akkupunktur eller hypnose er nok en veldig god ide. Men, konsekvent berøringsterapi har faktisk vist svært gode resultater, men det er et spesielt tempo og en litt spesiell (men utrolig enkel) teknikk. Berøringsterapeutisk massasje og amvemassasje sammen burde faktisk hjelpe en del, spesielt sammen med akkupunktur. Stemmer absolutt i psykomotorisk fysioterapi også. Men, du kunne kanskje kjøpe denne boken til ham også: http://butikk.tapirforlag.no/no/node/944 Hvis han er villig til å lese den er det godt mulig den vil hjelpe ham til å begynne å jobbe med seg selv. Du kan også prøve å få ham til å ta johannesurt eller rosenrot eller andre tilskudd som er kjent for å hjelpe på depresjon eller gi mere energi.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Det var jeg som annbefalte mavemassasje. Jeg tror absolutt det vil hjelpe noe, men i seg selv hjelper det nok ikke mere enn la oss si 10-15% av den totale tilstanden. Akkupunktur eller hypnose er nok en veldig god ide. Men, konsekvent berøringsterapi har faktisk vist svært gode resultater, men det er et spesielt tempo og en litt spesiell (men utrolig enkel) teknikk. Berøringsterapeutisk massasje og amvemassasje sammen burde faktisk hjelpe en del, spesielt sammen med akkupunktur. Stemmer absolutt i psykomotorisk fysioterapi også. Men, du kunne kanskje kjøpe denne boken til ham også: http://butikk.tapirforlag.no/no/node/944 Hvis han er villig til å lese den er det godt mulig den vil hjelpe ham til å begynne å jobbe med seg selv. Du kan også prøve å få ham til å ta johannesurt eller rosenrot eller andre tilskudd som er kjent for å hjelpe på depresjon eller gi mere energi. åj! så flott!!! da var den boken bestilt! :D han hater egentlig å lese, men kanskje han vil det når han ser denne boken, og at jeg legger den ved sengekanten. foreslår lesetid på sengekanten.. og hvis han fortsatt ikke rører den, så leser jeg den selv. så den skal bli lest! dessuten trenger vi all veiledning vi kan få! dette er helt nytt for meg, og jeg kan ikke sette meg inn i hvordan han har det, og vet heller ikke hvordan jeg kan hjelpe han. annet enn moralsk støtte og omsorg. da skal jeg også kjøpe rosenrot til mandag her skal alt prøves prøvde med magemassasje, men han syntes det var ubehagelig og sa at han ble kvalm.. så jeg måtte slutte.. for det likte han ikke men jeg gjorde det nok helt sikker ikke riktig.. prøvde å google berøringsterapi uten å bli noe klokere.. fikk bare opp hjemmesider og steder hvor de utførte dette.. ingen tips så jeg bare strøk i vei på ryggen og magen hans i sirkulære bevegelser ( det var alt det stod om det.. som jeg fant ihvertfall)
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Om han liker massasje kan han kaskje motiveres for psykomotorisk fysioterapi? Det er en fysioterapeut som har videreutdanning i psykisk helsearbeid, og som kan hjelpe med massasje, og avspenningsøvelser, men som samtidig er kompetent til å ta imot og snakke om eventuelle reaksjoner som kommer. De kan også ha rene samtaletimer, men det fine er at man kan styre det en del selv som pasient. Massasje kan løsne i spenninger som frisetter følelser du kanskje ikke kan hjelpe han å håndtere like godt. Husk at du ikke må påta deg ansvaret for å være hjelperen her, du skal være kjæreste og samboer. Få han til legetimer, og be evt. om å bli med han slik at du også kan fortelle legen hvordan du opplever han hjemme. Det er fastlegen som er nøkkelen til rett hjelp og som må ta ansvarset for å foreslå det. psukomotorisk fysioterapi hørtes spennende ut.. godt at du sa at fatslegen er nøkkelen her, har liksom ikke vist hvor jeg skal hendvende meg henner.. jeg tørr ikke la ting bli opp til han, fordi han tror at han skal klare å finne ut av ting selv. og har sagt til arbeidsgiver at han kommer tilbake til torsdag, siden sykemeldingen går ut da.. og sagt til han at han føler seg bedre.. men det var fordi arbeidsgiver spurte om åssen det gikk.. så han bare sa det.. og jeg spurte om han virkelig følte seg bedre, og da sa han "nei" overhodet ikke!" så jeg sa at han skulle forlenge den sykemeldinga.. han har kun vært borte fra mandagen av.. han sa ikke så mye da.. jeg blir så utrolig fortvila! tror jeg må faktisk ringe legen og bestille time.. for hvis han går tilbake igjen nå tror jeg bare ting kan gå på, og han blir enda værre.. han er ganske langt nede! savner den gode gammle gutten min som hadde så mye livsgnist og humor.. det er forferdelig å se på at han ikke kan glede seg over noe lenger men jeg må si at det du sa nå, at jeg må huske på at jeg er kjæresten og ikke være hjelperen hans var utrolig befriende å høre.. den trengte jeg virkelig å høre! har tenkt at det er min oppgave å løse dette... men dette er utenfor mitt felt.. for hans last er også min, og jeg har ikke klart å ta avstand fra det. tenker og føler meg langt nede jeg også pågrunn av han.. er liksom så redd for at han kan finne på å gjøre noe overilt, selvom jeg velger å ikke tro at han er sååå langt nede.. men jeg vil at han skal få hjelp.. jeg ber han ringe legen på mandag, og gjør han ikke det så tar jeg selv æffære. bare han får en time.. noen som vet om det er mulig å få vært med? eller det uhørt? jeg er så redd for at han avdramatiserer det hele selv når han sitter der.. og at jeg kan foreslå noe av det dere har sagt her med tanke på at samtale hjelp ikke er noe for han..
Gjest venke Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Skjønner at du er i en vanskelig situasjon. Tror nok du kan være med på hans legetime, men det er det nok han som bestemmer. Men det er ikke no i veien for at du selv har en time hos lege/psykolog for å få råd til hvordan være kjæreste med en deprimert. For som hans kjæreste blir du veldig berørt og det kan være veldig lett at du går mer inn i en psykologrolle overfor ham, som fort kan slite deg ut. Kan heller være lurt å få råd til hvordan du som hans kjæreste kan hjelpe. Tror det beste du kan gjøre nå er å få ham til å få hjelp og ikke være psykologen hans. Skjønner veldig godt at du vil hjelpe ham alt du kan, men det gagner ingen av dere at du sliter deg ut. Snakker av erfaring. Håper det ordner seg for dere.
Gjest Cari Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 Jeg må få sagt det ikke noen andre her har nevnt enda... DU ER EN FANTASTISK SAMBOER!!! STÅ PÅ! Mannen din er en heldig kar som har en sååå engasjert kjæreste! Han er sikkert fantastisk han også!!) Depresjon er forderdelig tungt, så og ha en samboer som støtter men ikke maser, og som prøver og forstå , men ikke forlanger - er noe av den beste kvaliteten du kan ha.. Og ikke straff han for det han føler:)
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #11 Skrevet 10. januar 2012 Så flink og snill du er Jeg har også slitt veldig med angst, og det som fikk meg på bedringens vei var en veldig hjelpsom samboer som tok det seriøst, og begynte å lese boken "tenk deg glad! Håndbok" sammen med meg. Det utgjorde aå mye for meg, det har forandret livet mitt Jeg anbefaler deg å ta en titt på den boken, den er helt fantastisk! Hjelp han ved å lese den sammen, og samtidig kan du også lese litt få du forstår mer hva han går gjennom, så kansje det blir enklere for dere begge Lykke til
Gjest bellabulla Skrevet 10. januar 2012 #12 Skrevet 10. januar 2012 Jeg har dessverre ingen råd, da jeg selv gikk på en smell noen år tilbake, og sitter igjen med en mild depresjon jeg bare har lært meg å leve med. For min del hjalp terapi, men kun midlertidig. Perioden jeg prater med noen går hverdagen fint, men når behandlingen er over klarer jeg ikke opprettholde det samme tankemønsteret. Bare vær snill og god, det er det eneste tipset jeg kan gi.. Vil ellers berømme deg for at du ønsker å hjelpe han. Min samboer kopierte bare mitt handlings/følelsesregister i de periodene det ble verre, noe som gjorde det enda verre. Det ER lett å selv bli frustrert og deprimert, men prøv for all del å ikke la deg påvirke i samme retning.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #13 Skrevet 10. januar 2012 Jeg har dessverre ingen råd, da jeg selv gikk på en smell noen år tilbake, og sitter igjen med en mild depresjon jeg bare har lært meg å leve med. For min del hjalp terapi, men kun midlertidig. Perioden jeg prater med noen går hverdagen fint, men når behandlingen er over klarer jeg ikke opprettholde det samme tankemønsteret. Bare vær snill og god, det er det eneste tipset jeg kan gi.. Vil ellers berømme deg for at du ønsker å hjelpe han. Min samboer kopierte bare mitt handlings/følelsesregister i de periodene det ble verre, noe som gjorde det enda verre. Det ER lett å selv bli frustrert og deprimert, men prøv for all del å ikke la deg påvirke i samme retning. Hvis du sitter igjen med mild depresjon, vil jeg også anbefale deg denne boken "Tenk deg glad! Håndbok", da jeg er sikker på at du kan ha mye hjelp av den selv om du kan leve med det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå