Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Hei. Når er det vi jenter bør ha fått mensen? Hva er veldig sent, og når er det vi evt. må oppsøke lege for å sjekke ut dette? Jeg har ei søster som er 16 1/2 år (går 1 året på vgs.)og enda ikke har fått mensen. Normalt? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har så mye peiling. God kveld!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Dette varierer veldig. Noen får det allerede ved 10-års alder, andre ikke før de er 18. Gjennomsnittet i Norge ligger vel rundt 13-14. Årsaken til at din søster ikke har fått er vel rett og slett at hun ikke er ordentlig i gang med puberteten ennå. Om hun ellers er sunn og frisk, så er det ikke noe å bekymre seg over. Når fikk du den? Moren deres? Bestemor? Det går ofte i arv. I mitt tilfelle var moren min tidlig ute, til tross for at hun var veldig liten av vekst. 12 år. Søsteren min var 14, jeg var fylt 15. Jeg var ganske sen, men ikke den siste. Enkelte ganger kan jo mangelen på debutalder i forhold til menstruasjon og pubertet være relatert til andre ting. Hormonforstyrrelser, spiseforstyrrelser og annet.
Gjest Gjest_Bell_* Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Hei. Når er det vi jenter bør ha fått mensen? Hva er veldig sent, og når er det vi evt. må oppsøke lege for å sjekke ut dette? Jeg har ei søster som er 16 1/2 år (går 1 året på vgs.)og enda ikke har fått mensen. Normalt? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har så mye peiling. God kveld! Ingen grunn til bekymring, alle utvikler seg i forskjellig tempo.
covergrl Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 ikke noe unormalt.. noen sier også at det er arvelig, men slik var det ikke i mitt tilfelle ihvertfall.. min mor var 15-16 da hun fikk mensen, min søster var 14 og jeg var 10.. noen er bare senere enn andre, det kommer nok
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svar alle sammen. Jeg fikk den da jeg var 14 år tror jeg. Hm, jeg kan sikkert bare la det ligge. Men som storesøster har jeg lov til å bekymre meg litt;P God kveld! Og god helg når den tid kommer^^,
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Fra legeforeningen.no: Pubertetsutvikling Normal pubertetsalder Normal alder for pubertetsstart hos de to kjønn defineres ut fra første ytre tegn på ytre utvikling; / 8½-13 år og ? 10-13-14 år. Det tar ca. 2 år fra en normal pubertet hos ei jente starter til menarche (mensen), og derfor er normal menarchealder for jenter 10½-15 år. Det har vært en diskusjon, ut fra nye data fra USA, om normal pubertet starter tidligere enn dette, men disse data er omdiskutert og de viser ikke noen senkning av menarchealderen. Manglende eller forsinket pubertet Definisjon Mangel på pubertetstegn hos jenter >13,5 år og gutter >14,5 år. Forsinket menarche defineres som manglende menstruasjon etter 15 års alder. Manglende pubertet defineres som en tilstand hvor normal pubertet ikke vil utvikle seg spontant slik at medikamentell behandling blir nødvendig for å gjennomføre hele puberteten.
Gjest imli Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Tror man sier at man skal ha fått mensen innen 17 års alder. Hvis ikke bør man oppsøke lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå