Gå til innhold

Hva er sunnest?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilken olje til bruk ved steking, baking osv. er den sunneste? Har lest at både olivenolje, rapsolje og solsikkeolje er "sunt". Stemmer det, og hvilken er mest "sunn"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg er noen ernæringsekspert, så ut fra det jeg har lest er det sunneste å blande forskjellige oljer, men det har Vita hjertego' gjort for oss!

Optimal olje

Denne tror jeg er sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunny_*

Jeg tror olivenolje er den sunneste. Men jeg synes ikke den er så godt til å steke med, selv om mange typer olivenolje er beregnet på det. Men bruk kaldpresset olivenolje i kalde retter. I varm retter bruker jeg rapsolje som også skal være ganske sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivenolje er faktisk en av de mest usunne, altså kun til steking. Den er sunn ellers, men blir mer eller mindre farlig når den varmes opp og er ikke anbefalt til steking.

Vet ikke hvem som er sunnest til steking, men bruker selv vanligvis solsikkeolje til steking, noen ganger rapsolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olivenolje er sunnest.

Jeg bruker heller dyr rapsolje, smaker bedre syns jeg, og restene av frøene oljen kommer fra brukes til dyrefòr. Liker ting som har flere funksjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_grete_*

Her er en god artikkel om Raps olje:

By Dr. Bruce Fife

If you go to the grocery store you will see all types of foods proudly proclaiming they are made with canola oil. You see it in every type of food imaginable from frozen dinners to cookies and crackers. You can even buy it by the bottle.

anola oil has gained a reputation a one of the "good" fats because it is primarily a monounsaturated fat, like olive oil, which is regard as one of the healthiest of all the fats. Many people claim canola oil is even better than olive oil because, next to flaxseed oil, it contains the highest amount of omega-3 fats. Omega-3s are believed to help prevent heart disease. Olive oil contains no omega-3 fats. Because of this, canola oil has received a great deal of recognition as the "premiere" monounsaturated fat and is highly promoted as health food by food producers. But how good is it really?

Food produces have learned from years of experience that if they present a poor quality food as healthy, it will become a best seller. That is the situation with canola oil. The truth is that canola oil is not a healthy oil. In fact, it is one of the unhealthiest oils you could ever eat and you should avoid anything and everything that contains it. Let me tell you why.

Canola oil is not a natural oil. It is a man-made oil never before seen in nature until a few years ago thanks to the wonders of modern chemistry. There is no such thing as a canola plant or a canola seed. Canola oil comes from hybridized, genetically modified rapeseed plants. The oil from natural rapeseed contains a highly toxic substance known as erucic acid and is illegal to sell for human consumption. Erucic acid is highly toxic to the heart and promotes heart failure. Rapeseed that is genetically modified to produce oil that contains a lower amount of erucic acid is called canola oil. Although most of the erucic acid has been removed, canola oil still contains about 1% of this heart-destroying toxin. Why would you want to eat an oil that contains harmful toxins?

One of the supposed benefits of canola oil is its high omega-3 content (10%). This benefit, however, is another reason why you shouldn't eat it. Omega-3 fats are very delicate and highly sensitive to heat. That's why you never heat flaxseed oil. The same is true with canola oil. It should never be heated because when omega-3s are heated they quickly oxidize (become rancid) and produce cell-destroying molecules known as free radicals. Canola oil is processed under high temperatures (over 300 degrees). This causes the polyunsaturated oils in it to transform into toxic trans fatty acids and the omega-3s to oxidize and become free radicals. All the beneficial omega-3s in the oil have been destroyed and turned into harmful substances.

You should never use canola oil in any type of cooking, even low temperature cooking because it creates trans fatty acids and free radicals both of which are very harmful to the body. Ironically, most the food products sold that contain canola oil are cooked or require cooking at home.

Don't be fooled by food company propaganda regarding canola oil. It's one food that isn't fit to eat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivenolje er faktisk en av de mest usunne, altså kun til steking. Den er sunn ellers, men blir mer eller mindre farlig når den varmes opp og er ikke anbefalt til steking.

Det gjelder kun for steking ved høy temperatur, har jeg lest. Hvis det _ryker_ av oljen, er den for varm og en eller annen prosess gjør at den ikke er så sunn lenger.

Jeg bruker kokosolje til steking ved høye temperaturer. Den som er beregnet til steking er helt smaksnøytral.

Jomfrukokosolje er forresten godt i smoothie. Det gir litt kokossmak og er i tillegg sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...