Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har ikke fått diagnosen enda, men lider muligens av Borderline, altså emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Er det noen her som har det som vil fortelle meg hvordan deres liv arter seg, og evnt. om de har blitt bedre av behandling, med tiden etc? Hvilken type behandling er best, kognitiv terapi?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har ikke fått diagnosen enda, men lider muligens av Borderline, altså emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Er det noen her som har det som vil fortelle meg hvordan deres liv arter seg, og evnt. om de har blitt bedre av behandling, med tiden etc? Hvilken type behandling er best, kognitiv terapi? Jeg har denne diagnosen. Har samtale med psykolog jevnlig, stort sett hver 14. dag. Bruker ikke noe medisiner. Livet generelt er bra, utenom at jeg av til har selvmordstanker. Hvordan er livet ditt? Hvorfor tror du at du muligens har Boderline?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Her kan du lese mye forskjellig om borderline: http://www.revolutionhealth.com/search/res...mp;q=borderline Jeg vil tro at kognitiv terapi er svært nyttig. Det er også god grunn til å tro at såkalt mindfulness basert kognitiv terapi og meditasjon generelt kan være svært nyttig: http://bpd.about.com/od/livingwithbpd/a/mindfulness.htm Kutz et al., (1985a, b) studied the effect of meditation on 20 patients diagnosed with narcissistic or borderline personality disorder (BPD), anxiety and obsessional neurosis: 50% of them showed improved tension reduction, and tolerance of stress; depression, anger, guilt, self-blame and self-esteem were all helped, and 65% greatly improved on therapists' estimate of insight and psychological mindedness. Ved siden av det vil jeg si at det er et par øvelser fra Qigong som er helt suveren på å balansere en persons følelsesliv. Six healing sounds og Five animals er to flere tusen år gamle øvelser som er blitt brukt i Kinesisk medisin for å rense ut negative følelser og styrke og balansere ønskede følelser. Qigong har vist seg svært effektivt ovenfor mye: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6244976 Hvis man kombinerer qigong med akkupunktur så blir resultatene enda bedre.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har denne diagnosen. Har samtale med psykolog jevnlig, stort sett hver 14. dag. Bruker ikke noe medisiner. Livet generelt er bra, utenom at jeg av til har selvmordstanker. Hvordan er livet ditt? Hvorfor tror du at du muligens har Boderline? Jeg har nå diagnosen Bipolar 2, men både jeg og psykologen min mistenker at det ikke er det som feiler meg, siden jeg ikke har hatt ordentlig hypomane perioder. Har også ADHD, og disse tre diagnosene har mange sammenfallende symptomer, så det er vanskelig å skille dem. Livet mitt er ikke bra, jeg svinger mye i humøret, både i løpet av en dag, fra dag til dag, og har også lange perioder med dyp depresjon, ofte 2-4 mnd. Er generelt "ustabil". Har forsøkt å ta livet av meg flere ganger, og har vært innlagt på åpen avdeling. Til gjesten med linkene: Takk!
Atea Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 En dame jeg kjenner har fått diagnosen borderline da hun var cirka 25. Jeg har derfor lest litt om diagnosen og i mange (del fleste?) tilflellene går det over når man blir omtrent førti år. Men jeg vet jo ikke om det stemmer...hun er enda ikke førti. Hun holder ikke avtaler, hopper fra den ene mannen til den andre, lyger og er manipulerende men jeg vet jo IKKE om det er borderline selv om hun har fortalt og faktisk vært ærllig mht diagnosen hun har fått. Hun sliter veldig mye, er uselvstendig og bytter menn straks de går lei hennes eksplosive humør. Men det jeg har lest er at det kan skje bedring i løpet av årene, men har dessverre ingen link. Slik jeg har oppfattet det ruser de seg for å føle seg mer normale og klare å ha kontakt med andre mennesker, men jeg har som sagt dog lest dette og vet ikke om det stemmer? Pluss at de er dypt ulykkelige og føler seg ensomme.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har nå diagnosen Bipolar 2, men både jeg og psykologen min mistenker at det ikke er det som feiler meg, siden jeg ikke har hatt ordentlig hypomane perioder. Har også ADHD, og disse tre diagnosene har mange sammenfallende symptomer, så det er vanskelig å skille dem. Livet mitt er ikke bra, jeg svinger mye i humøret, både i løpet av en dag, fra dag til dag, og har også lange perioder med dyp depresjon, ofte 2-4 mnd. Er generelt "ustabil". Har forsøkt å ta livet av meg flere ganger, og har vært innlagt på åpen avdeling. Til gjesten med linkene: Takk! De samme tingene, meditasjon, qigong, akkupunktur etc. hjelper også svært godt mot bipolar lidelse og ADHD: http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...lar-ii-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...d-combined-type http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...lar-ii-disorder Var jeg deg ville jeg fort prøvd i hvert fall akkupunktur fordi det gir en effekt du ikke trenger å jobbe for. Det gjør bare litt vondt akkurat i det nålene blir satt og så er det bare å ligge der og føle en varm god energi begynne å strømme i kroppen. Brainwave entrainment og binural beats er en ny form for lydteknologi som påvirker hjernbølgene dine slik at de blir styrt inn i ønskede tilstander. De kan svært raskt få deg inn i tilstander det tar mye lenger tid å oppnå gjennom vanlig meditasjon. Spesielt for de som har vanskelig for å disiplinere seg eller fokusere i utgangspunktet er det en veldig fin ting. Svært mange som mediterer mye bruker dette som et supplement eller en ingangsport til meditasjon. Så lenge man går forsikitg frem og følger opplegget for progresjon som det er lagt opp til fra firmaet som laget CDen så skal det være helt trykt og kunne gi store psykologiske gevinster spesielt for folk med ADHD. søk på holosync og project meditation på nettet så finner dere slik teknologi. Les på forumet til project meditation. Det har også vist seg at arbeidsminnetrening har god effekt for folk med ADHD. Arbeidsminne er evnen til å holde flere faktorer i hodet på kort sikt. Teorien er at å øke denne evnen gjør det lettere å håndtere alle impulsene folk med ADHD har. Resultatene er i hvert fall svært gode (gå og se på forskningsdelen): cogmed.com Jeg har en teori om at arbeidsminnetrening også vil hjelpe mye for folk med bipolar lidelse og borderline og alt annet som er preget av impulsivitet og at man blir "kapret" av følelsesmessige stormer. Men, det er bare en teori jeg har ikke noe det har vært forsket på såvidt jeg vet. Inner smile og loving kindness (kulitivere kjærlighet til seg selv og andre) er to typer meditasjon som også er svært gunstig for folk med psykiske problemer, men de er vanskelige å gjennomføre med mindre man har litte granne basis i meditasjon hvor man bare fokuserer på pusten eller mantra fra før.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 En dame jeg kjenner har fått diagnosen borderline da hun var cirka 25. Jeg har derfor lest litt om diagnosen og i mange (del fleste?) tilflellene går det over når man blir omtrent førti år. Men jeg vet jo ikke om det stemmer...hun er enda ikke førti. Hun holder ikke avtaler, hopper fra den ene mannen til den andre, lyger og er manipulerende men jeg vet jo IKKE om det er borderline selv om hun har fortalt og faktisk vært ærllig mht diagnosen hun har fått. Hun sliter veldig mye, er uselvstendig og bytter menn straks de går lei hennes eksplosive humør. Men det jeg har lest er at det kan skje bedring i løpet av årene, men har dessverre ingen link. Slik jeg har oppfattet det ruser de seg for å føle seg mer normale og klare å ha kontakt med andre mennesker, men jeg har som sagt dog lest dette og vet ikke om det stemmer? Pluss at de er dypt ulykkelige og føler seg ensomme. Jeg kan si at det ikke stemmer at det finnes en slik aldersrelatert forbedring. MEN; denne diagnosen er den av personlighetsforstyrrelsene som har best prognose. Resten av det du beskriver kan forekomme hos noen, men det er ikke et manus som beskriver hvordan det er for alle. Det er faktisk ganske individuellt for hver enkelt hva som er betydningen av selvskading, selvdestruktivitet og stoffmissbruk. Ellers kan jeg si at det er bedre forutsettning for dem som er i terapi. Dialektisk atferdsterapi er den mest lovende terapien for øyeblikket, men jeg er ikke sikker på hvor utbredt denne metoden enda er rundt om i landet. Kognitiv atferdsterapi er også en ganske noraml metode. Men hvilken metode som brukes i terapi avhenger mye av terapauten og hvor dyktige de er i metoden. Jeg tror det handler mer om hvor dyktige terapautene er og mindre om hvilken metode man faktisk bruker. Lykke til. Du har gode forutsettninger for å kunne få et bedre liv, dersom du virkelig ønsker det!
Atea Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg kan si at det ikke stemmer at det finnes en slik aldersrelatert forbedring. MEN; denne diagnosen er den av personlighetsforstyrrelsene som har best prognose. Resten av det du beskriver kan forekomme hos noen, men det er ikke et manus som beskriver hvordan det er for alle. Det er faktisk ganske individuellt for hver enkelt hva som er betydningen av selvskading, selvdestruktivitet og stoffmissbruk. Ellers kan jeg si at det er bedre forutsettning for dem som er i terapi. Dialektisk atferdsterapi er den mest lovende terapien for øyeblikket, men jeg er ikke sikker på hvor utbredt denne metoden enda er rundt om i landet. Kognitiv atferdsterapi er også en ganske noraml metode. Men hvilken metode som brukes i terapi avhenger mye av terapauten og hvor dyktige de er i metoden. Jeg tror det handler mer om hvor dyktige terapautene er og mindre om hvilken metode man faktisk bruker. Lykke til. Du har gode forutsettninger for å kunne få et bedre liv, dersom du virkelig ønsker det! Lykke til? Du må jo lese hva jeg skriver før du tilegner meg en diagnose jeg ikke har, selv o m jeg har gått i terpapi pga posttramatisk stress... Dette gjaldt min min venninne men du tilegner diagnosen meg. At jeg er har lest om diagnosen er noe annet, blant annet for å kunne forstå henne bedre. At borderline syndromet kan brenne ut med alder (kan) har jeg også lest, men det er par år siden og du kan google selv siden jeg ikke har noen link her og nå.
Gjest Gjest_julianne_* Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg vil anbefale kognitiv terapi. De med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, har gjerne lav selvfølelse. Det er viktig og fokusere på de ressurser den enkelte har, og mestring. Alt for å bedre selvfølelsen er god behandling.
Gjest virvelvind Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har bordeline og det går gjevnt over greit. Det som har fungert best for meg er, som gjest over her sier, å fokusere på de gode egenskapene mine og tvinge meg selv til å tenke positivt i veldig stor grad. Det er også lurt å være åpen om det til venner og familie, slik at de vet hvorfor du av og til reagerer veldig kraftig på diverse ting. Meditering har også hjulpet meg veldig mye, samt pusteøvelser når det blir for masse for meg. Det å distrahere seg selv er veldig lurt, hvis du kjenner at de "dumme tankene" kommer fungerer det iallefall for meg å distrahere meg selv ved å sette på en film eller bare se noe tilfeldig på tv. Jeg har gått til psykolog men følte ikke at det hjalp meg nevneverdig, bortsett fra at jeg fik en diagnose, så jeg sluttet. Etter jeg sluttet har jeg også ved egen hjelp klart å slutte med selvskading og til en viss grad manipuleringen og lyvingen som ofte følger med borderline. Nå er jo ikke denne metoden noe som passer for alle, men det fungerte iallefall for meg å bare ta tak i meg selv. Bestemte meg for å takle problemene som fulgte med borderline hver for seg og på den måten har mange av dem blitt mindre og lettere å takle, selv om jeg fortsatt sliter mye i perioder, siden jeg fortsatt er overfølsom. Men psykolog kan selvsagt hjelpe mye. I en periode var jeg med i et program som kalltes R.O.B.U.S.T. Det var spesiellt utviklet for borderline og der lærte jeg veldig mange teknikker for hvordan man kommer seg igjennom hverdagen når man får anfall o.l. Vet ikke om de har dette programmet andre steder i landet, men det kan absolutt anbefales
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå