Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kreves av utdanning for å jobbe som eiendomsmegler?

Fnt om noen som har dette som yrke kan skrive litt om hva de har gjort for å komme dit...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fnt om noen som har dette som yrke kan skrive litt om hva de har gjort for å komme dit...

Hei.

Det har kommet en ny lov om eiendomsmegling, som fra 01.01.2011 krever at alle som kan kalle seg eiendomsmegler må ha en 3-årig bachelorutdannelse. Denne kan du få fra BI eller Høyskolen i Telemark.

Skrevet

Som nevnt ovenfor, det har kommet nye lover for det. Før var det ingen krav til kompetanse.

Forøvrig vil jeg nok råde deg til å se etter et annet yrke. Eiendomsmeklere har gjort det veldig bra de siste årene, men pga kredittkrisen og mange andre faktorer, så mister nå ekstremt mange meklere jobben sin.

De fleste eiendomsmeklerne har nemlig tjent godt pga provisjon og bonuser, ikke pga fastlønna. Da er jo konsekvensen at lønna blir dårligere når prisene synker (pga lunkent marked og lav etterspørsel).

Skrevet
Som nevnt ovenfor, det har kommet nye lover for det. Før var det ingen krav til kompetanse.

Forøvrig vil jeg nok råde deg til å se etter et annet yrke. Eiendomsmeklere har gjort det veldig bra de siste årene, men pga kredittkrisen og mange andre faktorer, så mister nå ekstremt mange meklere jobben sin.

De fleste eiendomsmeklerne har nemlig tjent godt pga provisjon og bonuser, ikke pga fastlønna. Da er jo konsekvensen at lønna blir dårligere når prisene synker (pga lunkent marked og lav etterspørsel).

Man kan jo ikke velge yrke ut i fra hvordan situasjonen er i dag. Eiendomsmeglere har hatt en svært bra periode fram til nå, ja, men som innenfor alt annet så går ting opp og ned.

Dessuten, når den nye loven trer i kraft, så vil etterspørselen etter e.meglere bli større igjen, da det er veldig mange som kommer til å falle fra.

Tar du en bachelor i eiendomsmegling vil du derfor bli svært attraktiv, men man må selvfølgelig regne med at ting går mye seinere enn hva det har gjort tidligere, og at lønnen er dårligere.

Men, man kan som sagt ikke velge yrke ut i fra dette, man må ha en genuin interesse for det.

Skrevet

Jurister kan vel også være eiendomsmeglere.

Gjest eiendomsmegler
Skrevet

hvis det er dette du vil jobbe med pga at det interiserer deg så ta utdannelsen, det er en ganske så allsidig utdannelse som du kan bruke i flere sammenhenger. men er du ute etter den gode lønna så er du ikke motivert nok til å verken gjennomføre utdannelsen eller å jobbe etterpå. å være eiendomsmegler er ikke en 9-16 jobb 5 dager i uka, du jobber sene kvelder og maaaaaange helger. men det går greit hvis det er dette du vil!

jeg angrer ikke ett sekund på utdannelsen min, jeg elsker jobben min. jeg jobber i ett selskap som baserer seg på fastlønn og ikke provisjon, men lønn var aaaaldri en faktor når jeg skulle bestemme meg for utdannelse. såklart er det noen som tjener masse penger, det er det i alle bransjer men flertallet har faktisk en helt normal lønn, selv om vi ofte jobber mye mer enn andre yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...