Gjest LanaLane Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 hei! Jeg har begynt på bachelor i japansk og må i tillegg velge et 2.språk snart. Jeg kommer til å ha mange frie emner siste året og lurer på om noen vet hva som er lurt å ta? Mange sier jeg burde ta Japansk historie etc, men jeg vurderer også økonomi og informatikk. Ser det er flere firmaer som trenger flerspråklige for tiden og jobb som oversetter/tolk høres greit nok ut, men ikke best. Noen som har erfaring med dette? Burde jeg ta en bachelor i tillegg? Jeg kommer til å ta 40poeng med frie emner, kan jeg da komme unna med 2 år med økonomi/informatikk? Veldig takknemlig for svar:)
Glynis Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg ville i hvert fall generelt valgt noe ikke-språkfaglig som de frie emnene, for å ha et større spillerom. Hvis ikke du satser på å bli japansk oversetter eller japansklærer (som jo er et smalt marked) eller noe sånt som ikke krever fagutdanning utenfor språk, så får du et mye større spillerom ved å kombinere språk med for eksempel økonomi eller statsvitenskap.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg ville i hvert fall generelt valgt noe ikke-språkfaglig som de frie emnene, for å ha et større spillerom. Hvis ikke du satser på å bli japansk oversetter eller japansklærer (som jo er et smalt marked) eller noe sånt som ikke krever fagutdanning utenfor språk, så får du et mye større spillerom ved å kombinere språk med for eksempel økonomi eller statsvitenskap. Jeg har japansk og blant annet økonomi, og er helt enig. Økonomi og statsvitenskap er trygge (sannsynligvis er økonomi bedre, spesielt hvis du får puttet inn noe bedriftsøkonomi også), alternativt kan du vurdere noe teknisk - Norge og Japan har mye teknologisk samarbeid og kommer til å ha det fremover. Hvis du kunne tenke deg å jobbe med Norge-Japanrelaterte ting: Skaff deg informasjon om på hvilke områder det er kontakt og samarbeid, det vil gi deg et inntrykk av hvilke fag som kan være nyttige.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har japansk og blant annet økonomi, og er helt enig. Økonomi og statsvitenskap er trygge (sannsynligvis er økonomi bedre, spesielt hvis du får puttet inn noe bedriftsøkonomi også), alternativt kan du vurdere noe teknisk - Norge og Japan har mye teknologisk samarbeid og kommer til å ha det fremover. Hvis du kunne tenke deg å jobbe med Norge-Japanrelaterte ting: Skaff deg informasjon om på hvilke områder det er kontakt og samarbeid, det vil gi deg et inntrykk av hvilke fag som kan være nyttige. Meg over igjen; har du tid, råd og mulighet, ville jeg ha anbefalt en bachelor/master i noe annet i tillegg til den du har i japansk. Det er en langt sterkere kombinasjon. far
Gjest LanaLane Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Agg, da er jeg ikke ferdig med utdannelsen min før jeg er 30.... Lite fristende, men men... Men kan jeg evt gjøre en ekstra bachelor til bare to år da siden jeg har 40 poeng dekket fra før av(må selvfølgelig passe på at jeg tar emner som bachelor i økonomi inneholder) + 20 poeng ekstra? Mange har jo ønsket jobb før de begynner på master og jobber samtidig?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Agg, da er jeg ikke ferdig med utdannelsen min før jeg er 30.... Lite fristende, men men... Men kan jeg evt gjøre en ekstra bachelor til bare to år da siden jeg har 40 poeng dekket fra før av(må selvfølgelig passe på at jeg tar emner som bachelor i økonomi inneholder) + 20 poeng ekstra? Mange har jo ønsket jobb før de begynner på master og jobber samtidig? Det kommer jo helt an på hva slags bachelorgrad du tenker på, men i teorien bør det gå greit med enkelte fritak, ja. Problemet med å velge kun japansk og så et lite støttefag er at du raskt vil havne bak dem som har en hel grad i støttefaget ditt, i min erfaring. Om du synes det er ok å arbeide direkte språkrelatert (dvs. som oversetter e.l.) er det greit nok å holde seg til støttefag, men om du ønsker å jobbe med andre japanskrelaterte ting (eks. handelsforbindelser eller politikk) er en hel grad saken. Å snakke japansk er fint, men det vil ikke nødvendigvis gjøre at du stiller foran dem som har spesifikk fagkompetanse, men mangler språkkunnskapene. Det er MANGE som arbeider i og med Japan uten å kunne språket, tro meg. Men snakk med studieveileder og studenter på høyere grad. Og gå på hjemmesidene til selskaper som har stillinger du kunne tenke deg, der finner man ofte cv'en til noen av de som arbeider der. Det kan også gi deg et hint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå