Gå til innhold

hei igjen dere med leddgikt


Gjest Gjest_mandy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mandy_*

Takk for svar tidligere.

Lurer på:

Min leddgikt er ganske nyoppdaget. Har nok hatt den snikende rundt i kroppen en tid, men trodd det har vært andre ting. Det er mest vondt i armene. Hender, håndledd og albuer. Men kjenner det også godt i knær, ankler og føtter.

Det jeg lurer på er: Jeg begynner å få kuler på lillefingrene, midtleddet, og på de andre fingrene har knokene vokst utover. Midtledd der og. Ellers er de stive og hovne om morgenen, men hevelsen går ned utover dagen. De er vonde, verker og føles "rare".

Er deres fingre sånn? Betyr det at man om noen år sitter igjen med stive knokkelfingre? Har tidligere arbeidet på sykehjem og sett hvor ille det kan bli. Grøss og gru.

Takknemlig for svar:) :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar tidligere.

Lurer på:

Min leddgikt er ganske nyoppdaget. Har nok hatt den snikende rundt i kroppen en tid, men trodd det har vært andre ting. Det er mest vondt i armene. Hender, håndledd og albuer. Men kjenner det også godt i knær, ankler og føtter.

Det jeg lurer på er: Jeg begynner å få kuler på lillefingrene, midtleddet, og på de andre fingrene har knokene vokst utover. Midtledd der og. Ellers er de stive og hovne om morgenen, men hevelsen går ned utover dagen. De er vonde, verker og føles "rare".

Er deres fingre sånn? Betyr det at man om noen år sitter igjen med stive knokkelfingre? Har tidligere arbeidet på sykehjem og sett hvor ille det kan bli. Grøss og gru.

Takknemlig for svar:) :goodbye:

Hei, nå vet jeg ikke hva som gjøres mot din leddgikt, men heldigvis har det kommet veldig mye gode medisiner som hjelper nå. Om du har veldig vondt synes jeg du skal be om mere/andre medisiner. Det at du føler at det har tilkommet kuler og forandringer på knoklene, tror jeg bare er at det er betennelse der. Hos meg forsvinner dette når betennelsen går ned. Om man går med betennelse i et ledd i lang tid, blir det degradering av leddet og det kan bli stygt og stivt, det er derfor veldig viktig å bli behandlet så godt det lar seg gjøre, Det vanligste er å starte med prednisolon, samt kortisoninjeksjoner rett i de verste leddene. Om det ikke er nok, er cellegift neste, som metotrexat, imurel osv. Om det ikke hjelper er det remicade, humira og enbrel som er TNF-alfa hemmere. Nå har det også kommet en helt ny type medisiner som heter orencia og mabthera/rituximab som kan hjelpe når ingenting annet hjelper. Jeg anbefaler deg å behandles av en revmatolog på et sykehus om du ikke allerede gjør det. Ellers er det nyttig informasjon å hente på www.revmatiker.no, og deres tilhørende diskusjonsforum :-).

Håper det var noe til hjelp! Klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...