Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass har vi hatt ett problem med sykdomsfravær. Vi har enkelte som sykmelder seg så fort ting går dem litt i mot, vi har de som kommer litt hanglete på jobb og sykmelder seg senere hvis de ikke blir bedre og vi har de som kommer skikkelig dårlig på jobb og smitter alle andre.

Men jeg tror også en del av sykefraværet skyldes presset på arbeidsplassen, da vi sjelden er nok folk på jobb og ikke får bruke vikar.

For 3 mnd siden var jeg sykemeldt i 3 uker fordi jeg møtte veggen rett og slett. Arbeidsgiveren min dukket opp på døra mi med blomst og lurte på om det var noe han kunne gjøre for å tilrettelegge for meg når jeg kom tilbake. Jeg husker jeg tenkte at det var jo veldig koselig.

Men synes også det var rart at han plutselig begynte å gjøre dette etter flere år med bare god bedring over telefonen.

For 14 dager siden ringte jeg på jobb fordi jeg hadde sykt barn ( tredje gang dette året at jeg var borte pga dette ) og ikke kunne komme.

Jeg dro til legen med gutten og da jeg kom hjem var det lapp på døra mi om at jeg måtte ringe sjefen med en gang.

Han ville bare ha oppfølging på fravær, men mente at hvis gutten var frisk nok til å ta han med ut kunne han vel ha vært på skolen og jeg på jobb. Nå krever sjefen at jeg skal levere attest på at jeg har vært hos legen med barnet.

Men dette blir en litt prinsippsak for meg. Har han virkelig krav på å få en slik attest når jeg har vært borte 1 dag fra jobb?

Jeg føler faktisk at jeg blir overvåket, og mistrodd i at jeg aldeles ikke var hos legen med gutten.

Har attesten ikke noe problem det, men føler ikke akkurat for å levere den fra meg når ting blir som de blir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper dere har et verneombud, noe alle arbeidsplasser med et visst antall (tror det er 10) ansatte skal ha. Dette er nemlig en sak for verneombudet!

Gjest Gjest_sjef_*
Skrevet

Nei, det er ikke en sak for verneombudet. I og med at mange bedrifter i dag er ia-bedrifter, stiller dette strenge krav til både deg og sjefen. Gi han attesten. Det er jo ingen hemmelighet at noen spekulerer i "sykt barn". Siden du har vært borte 3 uker, er det naturlig at h-n lurer når du blir borte igjen, uansett grunn.

Tenk at h-n gjør jobben sin, og du skal gjøre din (framskaffe dokumentasjon)

Husk, sjefen gjør ikke jobben sin viss h-n ikke følger opp sykefravær, og annet fravær. (Kunne naturligvis gjort det på en litt mer "snill" måte, men)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...