Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Kan en person som er over 25 år og har fullført treårig yrkesrettet vgs (tannhelsesekretær), salg og service VKI (halvtårskurs gjennom NAV), hjelpepleien VKI og VKII som privatist, legemiddelkurs og jobbet innenfor helse i så godt som tre år, oppnå realkompetanse?
Gjest Pupsilure Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Det høres ikke umulig ut hvertfall Men hvilket fagområde er det du skal søke deg inn på?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Det høres ikke umulig ut hvertfall Men hvilket fagområde er det du skal søke deg inn på? Noen som vet hvordan man rangerer de med realkompetanse i forhold til dem med poeng?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg tenkte sykepleien (kanskje på deltid). Det er vel litt opp til hvert studiested og som du sier, fagområde, og større sjanse for at jeg kan oppnå realkompetanse ved å søke sykepleien enn f.eks ingenørstudier. Bare et eksempel, altså. Korrekt meg gjerne hvis jeg tar feil.
Frey Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Man kan ikke komme inn på studier som har krav om realfag ved hjelp av realkompetanse. Ingeniørstudier m fl faller derfor bort om man ikke tar den påkrevde matten osv før man søker. Om sykepleierutdanningen har krav til realfag vet jeg ikke, men det må man jo sjekke før man søker.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har ikke tenkt til å søke i morgen akkurat. Jeg bare lufter tankene mine.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg fant dette på http://www.hib.no " Følgende kriterier legges til grunn for godkjenning av realkompetanse: * Søker må være 25 år eller eldre i søknadsåret * Søker har ikke generell studiekompetanse * Søker kan dokumentere for studiet relevant praksis og eventuelt relevant ulønnet arbeid inkludert omsorg og/eller relevant organisasjonsarbeid og /eller relevante kurs eller utdanninger. Relevant praksis må ha vært over en periode på minimum 3 år fulltid hvorav minimum 2 år fulltid i yrkesforhold. * Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk og engelsk til å kunne gjennomføre studiet * Søker må på en tilfredsstillende måte, gjøre rede for motivasjon for å søke studiet, egen oppfatning av hva vedkommende tror studiet vil kreve av innsats og hvorfor vedkommende tror at han/hun kan gjennomføre studiet * Ved studier som har spesielle opptakskrav, må disse være oppfylt. Det kan kreves at søker avlegger eksamen tilsvarende særkravet." og " Til utdanning innen helse- og sosialfag Erfaring som omfatter omsorg, arbeid med målgruppen for den aktuelle utdanningen med mer. Relevant utdanning er hjelpepleier- og omsorgsarbeiderutdanning. For opptak til sykepleier- og vernepleierutdanningene legges det vekt på at vedkommende har enten matematikk (5t) eller kurs i legemiddelhåndtering (kurs for hjelpepleiere)."
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå