Rosalie Skrevet 26. oktober 2008 #21 Skrevet 26. oktober 2008 Og jeg kan ikke være i et hus med innekatt mer enn i maks en halvtime før jeg er såpass dårlig at valget er å enten komme seg hjem eller bli i ti minutter til og ende på legevakta. Dette fordi jeg har måttet overnatte i hjem med innekatt noen ganger som barnevakt. Så min katteallergi blir bare trigget av flere allergener.
angie Skrevet 26. oktober 2008 #22 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Det er jo egentlig ikke det samme, da. Jeg har kattene inne når de vil, og det synes jeg ikke kan sammenlignes med når du en gang iblant er hos noen med katt. Jeg har en venninne som også har vært veeeldig allergisk mot katt og hund, datteren hennes også. Og nå har de 3 katter, de er ennå allergiske, men langtifra slik det var før. Mens venninnen min før ble så tett i nesen at hun måtte puste gjennom munnen, er hun nå LITT tett av og til. -) Endret 26. oktober 2008 av angie
la Flaca Skrevet 26. oktober 2008 #23 Skrevet 26. oktober 2008 Det er jo egentlig ikke det samme, da. Jeg har kattene inne når de vil, og det synes jeg ikke kan sammenlignes med når du en gang iblant er hos noen med katt. Jeg har en venninne som også har vært veeeldig allergisk mot katt og hund, datteren hennes også. Og nå har de 3 katter, de er ennå allergiske, men langtifra slik det var før. Mens venninnen min før ble så tett i nesen at hun måtte puste gjennom munnen, er hun nå LITT tett av og til. -) Sånn var det med meg også. Det første halvåret med katt var jeg ofte potte tett i nesa, måtte opp om natta og ta astmamedisin etc. Men etter hvert så avtok symptomene til de endte på et minimum. Nå nyser jeg litt når jeg børster pus, eller skifter på kattedoen. That's it, ingen astma. Sååå glad jeg har kvittet meg med allergistempelet og svartmalingen fra astma og allergiforbundet. (NAAF) Fanatismen de promoterer amputerer tilværelsen til veldig mange allergikere.
Rosalie Skrevet 26. oktober 2008 #25 Skrevet 26. oktober 2008 Det er jo egentlig ikke det samme, da. Jeg har kattene inne når de vil, og det synes jeg ikke kan sammenlignes med når du en gang iblant er hos noen med katt. Jeg har en venninne som også har vært veeeldig allergisk mot katt og hund, datteren hennes også. Og nå har de 3 katter, de er ennå allergiske, men langtifra slik det var før. Mens venninnen min før ble så tett i nesen at hun måtte puste gjennom munnen, er hun nå LITT tett av og til. -) Jeg har bodd i hus med katt, jeg, men katten måtte ut, rett og slett, dersom jeg ikke skulle måtte gå rundt i en evig medisinrus og gå inn og ut av sykehuset. Det er ikke anbefalt å skaffe seg dyr når man allerede er allergisk, nettopp fordi bare et fåtall blir bedre av eksponering med allergenene.
la Flaca Skrevet 26. oktober 2008 #26 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har bodd i hus med katt, jeg, men katten måtte ut, rett og slett, dersom jeg ikke skulle måtte gå rundt i en evig medisinrus og gå inn og ut av sykehuset. Det er ikke anbefalt å skaffe seg dyr når man allerede er allergisk, nettopp fordi bare et fåtall blir bedre av eksponering med allergenene. Vi kvittet oss også med katten da jeg var liten, fordi jeg fikk alvorlig allergisk astma etter å ha bodd med katt i mange år. Men på andre tidspunkter i livet er det veldig mange som opplever at kroppen er i stand til å tilpasse seg på en annen måte. (allergi er ingen konstant ting, den preges av alt som foregår i og utenfor kropp og sinn.) En forsiktig og jevn eksponering er det samme prinsippet som gjelder ved allergivaksinering, bare at da skjer det i kontrollerte former. Selvfølgelig vil ikke en lege anbefale en pasient å påføre seg selv plager. Men saken er at det er gjort veldig lite offisiell research rundt dyrehold hos allergikere, fordi det nærmest er sett på som tabu og idioti. Men i praksis finnes det drøssevis av folk over hele verden som lever i beste velgående med allergien sin og dyrene sine. g særlig mange som opplever en spesiell toleranse overfor sitt eget dyr. Ikke så rart siden alle dyr har helt individuelle proteinprofiler. Hehe snakk om å spore av tråden. Unnskyld ts.
Atea Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #27 Skrevet 27. oktober 2008 Du trenger ikke beklage noe La flaca. Jeg er klar over at man kan reagerere forskjellig. Nå er det ingen akutt avgjørelse som må tas angående denne utekatten, men jeg skal forsøke å ta den med til veterinær og få den undersøkt for sykdommer i alle fall og også høre om noen er villige til å ta ansvaret for den. Den får komme inn. Det er bare kjæresten min som sier den har pisset i foreksempel senga men jeg og andre sider at det LUKTER jo ikke katte piss noen steder. Da sier han at det ikke alltid lukter og er så på ståelig, og sier han har vasket med klorin. Han mener at om en hunnkatt har løpetid vil det lukte annerledes dvs sterkere enn om en hannkatt bare markerer sitt revir. Stemmer det? Men må føye til at han også har tatt den inn i varmen. Men vet ikke til vinteren men regner med at han ikke er mer enn maks en dag eller to fra hytta eller så må jeg spise allergitabletter og den elsker å kjøre bil også (må jo ha bur men) pga at den er så ute etter å ha kontakt med noen som bryr seg om den. Og han er ikke slem mot katten, det virker som om katta ser på han som sin beste venn selv om den vil kose med alle. (det var jo han som temmet den dvs. i følge han selv men kanskje han overdriver sin egen rolle her...) Har snakket med hun som har flere katter men hun vil ikke ha flere så vet ikke helt hva jeg skal gjøre men hvis den får kattehus (likt ett hus som er beregnet for trekkhunder med sauepels og isolert vegger) og mat, da vil den vel klare seg så lenge den er sjekket hos veterinær? Jeg har hatt samboer med katt og jeg ble bare verre og verre men det viste seg at det var muggsopp i huset og jeg tror ikke det bidro til at jeg ble bedre men at det var årsaken til at jeg ble så syk som jeg ble selv om jeg er allergisk mot katter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå