Atea Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Denne katten er ti år cirka og har vært villkatt (holdt til i et sauefjøs) i mange år. Den er ca ti år og var veldig folkesky. Man så bare skyggen og sporene av den i snøen. Men så begynte en å gi den mat og gradvis ble den vennet til å både komme inn og er blitt egentlig altfor kosete. Den vil liksom ikke gi seg og klorer seg fast i klærne om du vil ha den ut. Par uhell har det vært, dvs at den har markert inne. Men midt på vinteren kan det hende at den igjen må klare seg selv så er det feil av hyttebeboerne å mate den og ha den inne. De er forskjellige. Den ene er klar over at katten må være mest ute mens andre lar den sove inne uten å tenke på at det kan bli flere måneder midt på vinteren uten verken mat eller varme. Katta er blitt så kosete at det grenser til å bli plagsomt. Det virker som den alltid har savnet noe og nå endelig har fått det, så det er ikke lett å si nei heller. Jeg klarer å sette han ut etter par timer inne, selv om jeg ikke har lyst men jeg vet at en ensom og hard vinter kommer og at i perioder er det ingen som gir han mat, bortsett fra bonden som har kyrne og sauene da, men katten er så kosete at jeg får mest lyst til å ta han med meg hit hjem, men jeg regner med at han vil vandre tilbake og jeg er ikke helt klar for å ta ansvareret for en katt som har vært sky og nærmest villkatte. Hva er riktig å gjøre? La den være mest mulig ute og gi den minimalt med mat slik at den ikke glemmer jakte??? Det er brutalt men alternativet er at den blir eldre, fet, mister den tykke vinterpelsen og kan bli syk. Men nå er den så selskapsyk at det er vanskelig å avvise den. Når jeg er der, mater jeg den ute og koser med den når den er inne, men prøver å begrense innelivet av hensyn til katta og vinteren sin kommer. Den kan når som helst gå tilbake til fjøset, men virker som om ingen har koset med den og jeg har hatt katter men har aldri møtt en så klengete og kosete katt. Han klorer seg fast i genseren din når du skal ta han ut. Er du naken, klorer han seg fast i en stol eller ett teppe etc. Hva er riktig å gjøre. Som sagt er ingen der hele vinteren og nå er det jo snart vinter. Han ble skjemt bort i vår og nå vil han at det skal være slik....
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Denne katten er ti år cirka og har vært villkatt (holdt til i et sauefjøs) i mange år. Den er ca ti år og var veldig folkesky. Man så bare skyggen og sporene av den i snøen. Men så begynte en å gi den mat og gradvis ble den vennet til å både komme inn og er blitt egentlig altfor kosete. Den vil liksom ikke gi seg og klorer seg fast i klærne om du vil ha den ut. Par uhell har det vært, dvs at den har markert inne. Men midt på vinteren kan det hende at den igjen må klare seg selv så er det feil av hyttebeboerne å mate den og ha den inne. De er forskjellige. Den ene er klar over at katten må være mest ute mens andre lar den sove inne uten å tenke på at det kan bli flere måneder midt på vinteren uten verken mat eller varme. Katta er blitt så kosete at det grenser til å bli plagsomt. Det virker som den alltid har savnet noe og nå endelig har fått det, så det er ikke lett å si nei heller. Jeg klarer å sette han ut etter par timer inne, selv om jeg ikke har lyst men jeg vet at en ensom og hard vinter kommer og at i perioder er det ingen som gir han mat, bortsett fra bonden som har kyrne og sauene da, men katten er så kosete at jeg får mest lyst til å ta han med meg hit hjem, men jeg regner med at han vil vandre tilbake og jeg er ikke helt klar for å ta ansvareret for en katt som har vært sky og nærmest villkatte. Hva er riktig å gjøre? La den være mest mulig ute og gi den minimalt med mat slik at den ikke glemmer jakte??? Det er brutalt men alternativet er at den blir eldre, fet, mister den tykke vinterpelsen og kan bli syk. Men nå er den så selskapsyk at det er vanskelig å avvise den. Når jeg er der, mater jeg den ute og koser med den når den er inne, men prøver å begrense innelivet av hensyn til katta og vinteren sin kommer. Den kan når som helst gå tilbake til fjøset, men virker som om ingen har koset med den og jeg har hatt katter men har aldri møtt en så klengete og kosete katt. Han klorer seg fast i genseren din når du skal ta han ut. Er du naken, klorer han seg fast i en stol eller ett teppe etc. Hva er riktig å gjøre. Som sagt er ingen der hele vinteren og nå er det jo snart vinter. Han ble skjemt bort i vår og nå vil han at det skal være slik.... Høres ut som at dere er flotte mennesker, og det har nok monsen skjønt. Mitt råd: Ta godt vare på den ti år gamle katten. Nå er det hans tur!
Lise_ Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Høres ut som at dere er flotte mennesker, og det har nok monsen skjønt. Mitt råd: Ta godt vare på den ti år gamle katten. Nå er det hans tur! Helt enig. jeg blir helt varm inni meg når jeg tenker på hvor takknemlig katten er for å ha dere i livet sitt Dere hadde aldri angret på det
Atea Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2008 Vi er bare vanlige mennesker men forskjellige. Spørsmålet er om det ikke er best at han gradvis venner seg til å bli villkatt igjen siden noen skal til thailand andre skal til xxxxxxx osv og det blir vinter. ??????? Eller undervurderer jeg katten? Han har klart seg fint som en menneskesky villkatt i så mange år. Han fikk sove inne sist hele natten, men tror dere han ville ut neste dag slik vanlige katter gjør? Nei, jeg var naken så han klorte seg fast til gulvteppet... Jeg antar om jeg tar han hjem til meg (noen mil) vil han gå tilbake, men så klengete og selskapsyk og kosete og faktisk innpåsliten katte har jeg aldri møtt før og jeg er vokst opp med katter i gjennom hele barndommen, ungdommen osv. Hva er best for han? Ingen er villige eller har mulighet til å ta hele ansvaret for han (jeg har men tror han vandrer hjem igjen...), så jeg er enig i han som sier at han må være mest mulig ute og få kun mates utendørs... Ett kattehus skal jo bygges som en vinterbolig, men det må vi damer sørge for. Menn mener de har det like bra under ett utedass... Hva er best for katten.? Jeg antar at den aldri har vært hos veterinær, men den har sikkert fanget mus osv så den trenger vel en ormkur, men sånn ellers?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Vi er bare vanlige mennesker men forskjellige. Spørsmålet er om det ikke er best at han gradvis venner seg til å bli villkatt igjen siden noen skal til thailand andre skal til xxxxxxx osv og det blir vinter. ??????? Eller undervurderer jeg katten? Han har klart seg fint som en menneskesky villkatt i så mange år. Han fikk sove inne sist hele natten, men tror dere han ville ut neste dag slik vanlige katter gjør? Nei, jeg var naken så han klorte seg fast til gulvteppet... Jeg antar om jeg tar han hjem til meg (noen mil) vil han gå tilbake, men så klengete og selskapsyk og kosete og faktisk innpåsliten katte har jeg aldri møtt før og jeg er vokst opp med katter i gjennom hele barndommen, ungdommen osv. Hva er best for han? Ingen er villige eller har mulighet til å ta hele ansvaret for han (jeg har men tror han vandrer hjem igjen...), så jeg er enig i han som sier at han må være mest mulig ute og få kun mates utendørs... Ett kattehus skal jo bygges som en vinterbolig, men det må vi damer sørge for. Menn mener de har det like bra under ett utedass... Hva er best for katten.? Jeg antar at den aldri har vært hos veterinær, men den har sikkert fanget mus osv så den trenger vel en ormkur, men sånn ellers? Synes dere burde ta vare på han, og få noen til å passe han mens dere er borte! Men om det ikke er mulig, gi han il dyrebeskyttelsen. Han er 10år, og i følge denne historien, ville jeg aldri, aldri aldri latt han bli villkatt igjen, og sluttet å mate han osv!
Aurora M. Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Men hvem er det som eier denne katten egentlig da? Er det ingen som vet? Etter oppførselen å dømme, har ikke denne katten vært "villkatt" hele livet, det er iallefall helt sikkert. Mest sannsynlig har den fått omsorg fra mennesker i barndommen en gang, for så å bli mer eller mindre overlatt til seg selv. Etter min mening ville det være dyreplageri å ta fra denne katten det den nå endelig har fått: varme, trygghet og kjærlighet, og slippe den ut i kulden og ensomheten igjen. Det er nok redd for å miste det den nå har fått, og det er derfor den klamrer seg sånn fast i dere. Den begynner å bli en gammel katt, og dette livet har nok tatt hardere på han enn det kan synes som utenpå. Mest sannsynlig har den sine plager i form av innvollsorm bl.a, og tennene burde absolutt hatt en sjekk. Jeg har selv vært med på å hente inn sånne halvville utekatter, og selv om de ser friske ut ved første (og andre) øyekast, viser et veterinærbesøk noe ganske annet! Vet du forresten om den er kastert? Jeg vet hva jeg ville ha gjort, men jeg kan jo ikke pålegge andre å gjøre det samme.. Jeg ville ha tatt den med til veterinæren, fått en skikkelig sjekk på den, og event. fått kastrert den, for så å ta den med meg hjem og gi den noen siste gode trygge år! Er den ukastrert, og du kasterer den, samt at du holder den inne lenge nok i starten, tror jeg den holder seg der den skal være. Jeg ville iallefall ha gitt det et forsøk! Er det en umulighet for dere å beholde den (noe jeg forstår det ikke er), så ville jeg likevel gjort det første, for så å få den omplassert til et hjem som kan gi den den tryggheten den trenger i sine siste leveår.
Atea Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2008 Først vil jeg takke for svar, men det er ikke MIN katt. Det var ikke jeg som gjorde den tam og husvarm... Men jeg kan jo spørre svigermor om jeg kan omplassere katta. Jeg vet om en som kansjke vil ta vare på denne merkeligeg pusen. Eller jeg kan ta han hit men han kommer til å vandre tilbake igjen. I alle fall tror jeg det. Men er det så farlig at han som i nesten ti år har vært villkatte/fjøskatte atter en gang kan bli det over vinteren. Han kommer seg jo inn til kyrne og sauene og han får mat også der, men kosen mangler... Som sagt er han så klengete at man blir vissen bare av tan ken, det kan virke som om han ble tatt for tidlig fra kattemammaen sin...
la Flaca Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 For meg er det helt selvsagt at katta fortjener et hjem, mat og omsorg. Hvorfor skal det være et alternativ å la den gå til grunne? Det er jo åpenbart at den søker mennesker og kan få en fin alderdom hos noen.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Høres ut som at dere er flotte mennesker, og det har nok monsen skjønt. Mitt råd: Ta godt vare på den ti år gamle katten. Nå er det hans tur! Ja. Rett og slett!
Atea Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2008 Bonden eier jo i utgangspunktet denne katten og har flere katter som kun lever i fjøset og ikke har kontakt med mennesker. De får mat (håper jeg da, har aldri snakket med bonden)... Jeg kan liksom ikke ta med meg katten hit. Det er i alle fall to grunner. Jeg er allergiker, og eks-svigermor vil kanskje ikke nekte men det vil eksen min kanskje gjøre... Men jeg skal snakke med svigers og spørre om vi ikke kan ta han til veterinæren slik at han ikke har spolorm el.lign. Der hytta ligger, er det ingen andre katter enn den og de denne bonden har, så faren for sykdommer er ikke-eksisterende, dvs det er ikke noen bykatt. Men om han må være alene par mnd i vinter, skal det bygges kattehus. Det blir verre å gi han mat men han har vett nok til å gå tilbake til fjøset. Men det er vel ikke riktig å venne han til å være inne, få maten servert inne osv? Hadde jeg bodd der, ville det jo ikke vært noe problem ang. maten og litt daglig kos. Men jeg bor noen mil unna. Det er den mest merkelige katten jeg har møtt. Han VIL være inne selv om han har sovet inne hele natten. Han SØKER kontakt og KREVER det og er veldig klengete. Men også veldig søt. Første gangen jeg så han, så jeg straks på hans øyne at han egentlig var en villkatte. Men da var han alt blitt husvarm og glad i hytteeierne. Han vil ALLTID inn og alltid på fanget. Likevel har han forstått at han ikke får gå på bordet, benken eller komme i senga. Han er kjempesøt. Men er ti år egentlig noen alder for en katt? Hva er riktig å gjøre? Gi han så mye som mulig, men samtidig begrense innelivet slik at han ikke glemmer f.eks. å jakte? Det er brutalt og jeg synes ofte synd på han. Han liksom ikke en vanlig katt, men helt spesiell...
la Flaca Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 1. Ta en prat med bonden og si at du ønsker å hjelpe gammelkatten med å få et komfortabelt hjem. Får du ikke kontakt med han og ser at katten lider nød tar du hånd om den uten samtykke. 2. Ring FOD, Dyrebeskyttelsen og andre omplasseringsinstitusjoner og tilby deg å levere katten hos dem, evt. sammen med litt økonomisk støtte. Veterinærer har de selv så det behøver du ikke bruke penger på. Ormekurer kan du kjøpe på apoteket og gi katten selv. Jeg har tatt inn mange "villkatter" og jobbet med å få dem omplassert. Bor landlig så det er en del av dem rundt her. Omplasseringsstedene har ofte lite ressurser så man må være litt bestemt hvis man skal få dem til å ta imot flere hjemløse. Men med litt godvilje går alt. Har fått mang en MMS med bilder fra nye eiere og lykkelige puser. Det varmer. Så selv om det er litt jobb ser jeg aldri noe alternativ når jeg har mulighet til å hjelpe. Selvfølgelig skal en 10 år gammel pus som lengter seg syk etter et varmt hjem få hjelp!
Atea Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2008 1. Ta en prat med bonden og si at du ønsker å hjelpe gammelkatten med å få et komfortabelt hjem. Får du ikke kontakt med han og ser at katten lider nød tar du hånd om den uten samtykke. 2. Ring FOD, Dyrebeskyttelsen og andre omplasseringsinstitusjoner og tilby deg å levere katten hos dem, evt. sammen med litt økonomisk støtte. Veterinærer har de selv så det behøver du ikke bruke penger på. Ormekurer kan du kjøpe på apoteket og gi katten selv. Jeg har tatt inn mange "villkatter" og jobbet med å få dem omplassert. Bor landlig så det er en del av dem rundt her. Omplasseringsstedene har ofte lite ressurser så man må være litt bestemt hvis man skal få dem til å ta imot flere hjemløse. Men med litt godvilje går alt. Har fått mang en MMS med bilder fra nye eiere og lykkelige puser. Det varmer. Så selv om det er litt jobb ser jeg aldri noe alternativ når jeg har mulighet til å hjelpe. Selvfølgelig skal en 10 år gammel pus som lengter seg syk etter et varmt hjem få hjelp! Jeg er enig, men han jeg var sammen med er narkoman og kyniker og jeg tror han vil påstå at katten SKAL VÆRE UTEKATT siden den har vært det helt til HAN SELV temmet katten og vil påstå at den fint klarer seg alene og ute også midt på vinteren. Jeg kan prøve men når jeg leser hva du skriver går det kaldt ned over ryggen min pga at jeg føler at han vil bråke med meg slik at jeg ikke får min vilje samme hvor fornuftig jeg er (har vært andre saker men ikke omhandlet dyr). Trøsten er jo at katten har fjøset å gå tilbake til men den bonden virker ikke kattevennlig. Tror han ser på katter som noen som holder mus og rotter unna og ikke annet. Men de får jo mat. Veterinær tror jeg aldri han har hørt om... Så hva gjør jeg da? Bare stjeler med meg monsen?
la Flaca Skrevet 23. oktober 2008 #13 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg er enig, men han jeg var sammen med er narkoman og kyniker og jeg tror han vil påstå at katten SKAL VÆRE UTEKATT siden den har vært det helt til HAN SELV temmet katten og vil påstå at den fint klarer seg alene og ute også midt på vinteren. Jeg kan prøve men når jeg leser hva du skriver går det kaldt ned over ryggen min pga at jeg føler at han vil bråke med meg slik at jeg ikke får min vilje samme hvor fornuftig jeg er (har vært andre saker men ikke omhandlet dyr). Trøsten er jo at katten har fjøset å gå tilbake til men den bonden virker ikke kattevennlig. Tror han ser på katter som noen som holder mus og rotter unna og ikke annet. Men de får jo mat. Veterinær tror jeg aldri han har hørt om... Så hva gjør jeg da? Bare stjeler med meg monsen? Hva har en fyr du har vært sammen med i et par måneder og mora hans med dette å gjøre? Du behøver ikke ta katten hjem til deg en gang. Bare kom frem til en avtale med noen som kan overta den, hent den og sørg for at den får en ny sjanse. Selv om det i teorien er noen som har eier katten vil jeg si man har et større ansvar for å ivareta kattens behov enn eierforholdet til et menneske som ikke tar seg av den.
rabagast Skrevet 23. oktober 2008 #14 Skrevet 23. oktober 2008 Det er ikke så ofte at katter vandrer tilbake til et sted de har holdt til før hvis de har det godt der de er. Det er mer noe de finner på når de ikke er fornøyd med situasjonen.
Atea Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 23. oktober 2008 Hva har en fyr du har vært sammen med i et par måneder og mora hans med dette å gjøre? Du behøver ikke ta katten hjem til deg en gang. Bare kom frem til en avtale med noen som kan overta den, hent den og sørg for at den får en ny sjanse. Selv om det i teorien er noen som har eier katten vil jeg si man har et større ansvar for å ivareta kattens behov enn eierforholdet til et menneske som ikke tar seg av den. Enig. Har en venninne som har katter som kommer og går som de vil. Jeg kan ta med meg mons og se om det går bra men det er noen mil og enkelte bussser nekter å ta med seg dyr, men det kan jeg jo undersøke. Var jeg ikke allergiker ville han glidd fint inn her, bortsett fra at han er så kosete at man får katte hår i kaffen, på omeletten osv. Men det er jo bagateller...Jeg får se, som sagt må jeg da nr 1 stjele denne utekatten. nr 2 kanskje få bank. Selv tror jeg aty katten vil klare seg fysisk gjennom vinterem. Hans tiende. Men han er blitt innekatt og vil avne all denne kosen...
Lise_ Skrevet 23. oktober 2008 #16 Skrevet 23. oktober 2008 Enig. Har en venninne som har katter som kommer og går som de vil. Jeg kan ta med meg mons og se om det går bra men det er noen mil og enkelte bussser nekter å ta med seg dyr, men det kan jeg jo undersøke. Var jeg ikke allergiker ville han glidd fint inn her, bortsett fra at han er så kosete at man får katte hår i kaffen, på omeletten osv. Men det er jo bagateller...Jeg får se, som sagt må jeg da nr 1 stjele denne utekatten. nr 2 kanskje få bank. Selv tror jeg aty katten vil klare seg fysisk gjennom vinterem. Hans tiende. Men han er blitt innekatt og vil avne all denne kosen... Få bank?? du? katten?
Aurora M. Skrevet 23. oktober 2008 #17 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg vil bare berømme deg jeg, fordi du tydeligvis har hjerte for denne katten og ønsker å hjelpe den, til tross for at du ikke har mye støtte rundt deg (heller motstand...) Det er en usedvanlig flott egenskap hos deg som menneske, og en egenskap du bør ta vare på og la få lov til å utfolde seg! Jeg håper du forstår at det er kjempevanskelig å gi konkrete råd når man ikke kjenner mer til situasjonen rundt deg. Du har kanskje rett når du sier at katten ville ha "klart seg" en vinter til, men hva er det for et liv for en katt- å bare så vidt klare seg, når det er tydelig at den trenger så mye, mye mer? Og hva med årene som kommer? Som sagt er dette en gammel katt (den blir fortere eldre når den har levd et liv som dette). Katter uttrykker ikke plager, smerter og savn på samme måten som vi mennesker gjør, og ihvertfall ikke en katt som har hatt så lite menneskelig kontakt. Derfor er det ofte umulig for oss å vurdere helsetilstanden utifra det vi ser med det blotte øye. Jeg vil bli svært overrasket dersom det etter et veterinærbesøk viser seg at denne katten er helt frisk og i tipp topp stand etter det livet den har levd. Etter all sannsynlighet har den innvollsorm, muligens flått eller annet utøy, betente småsår, samt at dårlig kost har begynt å tære på nyrene dens. Du har helt rett når du tenker at katten trenger mer enn det den får nå, både av stell og omsorg. De som sier noe annet er uvitende helt enkelt! Det er en seiglivet myte dette at bare katten har et krypinn, får slengt til seg noe mat nå og da, så klarer den seg! Vi har selv innført katten til vårt klima, temmet den og gjort den 100% avhengig av oss. Alle katter som ikke har et hjem å gå til, der den får varme seg, får riktig for og blir fulgt opp helsemessig, har et vondt liv. Sånn er det bare! Jeg vet ikke om dette passer inn i din situasjon, men jeg slenger bare fram noen ideer til konkrete tiltak her: Kontakt den venninnen din og få avklart med henne om hun vil ha katten (kanskje du allerede har gjort det). Det er da selvsagt viktig at hun forstår at den må holdes inne den første tiden. Kontakt veterinær (fortrinnsvis spesialist på smådyr) og få avtalt en time. Skaff et bur (kan sikkert få lånes hos veterinær eller dyrebeskyttelse i nærheten om du ikke har). Allier deg med noen som kjører. Dra og hent katten, og så rett til dyrlegen med den for helsjekk og event. kastrering (ha avklart det økonomiske ansvaret på forhånd med hun som skal overta den). Og så er det avlevering av Mons til det nye hjemmet. All mulig lykke til!
Atea Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 23. oktober 2008 Takk Aurora... men det er lite jeg kan gjøre, har ikke reagert allergisk mot han, uten å ta allegipilller. , men andre som er / var allergiske sier at jeg må være forsiktig pga at jo mer jet utsetter meg for f.eks. katt, kan jeg bli kjempeallergisk... Slik det er nå er forholdet slutt med meg og kjæresten som eier hytta, men hvis det ordner seg, blir han den harde og jeg den dumme...
angie Skrevet 25. oktober 2008 #19 Skrevet 25. oktober 2008 At du kan bli kjempe allergisk, er vel ikke helt sant. I følge nye studier, er det bare bra å ha en katt eller hund i huset. Ta meg f. eks. Jeg har astma og er dermed allergisk mot katter og hunder. Men jeg har 5 katter, og det er SJELDEN jeg reagerer på dem. Gjør jeg det, så er det at jeg klør i øynene. Jeg er blitt immun, om en kan si det slik, mot kattene mine=) Men er jeg borte fra dem i 2-3 mnd, kan jeg bare glemme dem.. Da får jeg astmaanfall i fleng. Så mitt råd til deg er at du skal gjøre det du vil, og ikke høre for mye på hva andre sier!! =)
la Flaca Skrevet 25. oktober 2008 #20 Skrevet 25. oktober 2008 Kan skrive under på det Angie sier om astma og allergi ja. For jeg scorer selv høyt på skalaen både når det gjelder katt, hund og hest. Men etter at jeg anskaffet både katt og hund har jeg blitt nærmest helt kvitt problemene. Har levd med allergitrøbbel siden jeg var liten, men nå i voksen alder ble jeg så desperat etter dyr at jeg bestemte meg for å være meget ufornuftig. Målet var å holde seg ute av sykehuset, med medisiner. Etter et år var jeg så og si symptom- og medisinfri. Milde allergisymptomer er ihvertfall ikke noe å være redd for. Hadde jeg ikke visst at det var etisk ukorrekt ville jeg tvert imot anbefalt å få en katt i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå