Gå til innhold

Alkoholisme

Fremhevede innlegg

Gjest Harding
Skrevet

Hvordan vil dere definiere alkoholisme?

Sett at man har en periodedranker. En person som kun drikker 3-4 dager i måneden i strekk. Drikker seg stort sett dritings med blackout som resultat. Vil dette bli sett på som alkoholisme, eller som et noe anstrengt forhold til alkohol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er det jeg kaller for en periodedranker, og jeg ser på det som en form for alkoholisme.

Gjest Harding
Skrevet
Det du beskriver er det jeg kaller for en periodedranker, og jeg ser på det som en form for alkoholisme.

OK.

For å stille et annet spørsmål. Vil en periodedranker med et slikt mønster kunne bli sett på som avhengig av alkohol? F.eks. ved at personen holder seg til disse dagene i måneden, og ellers ikke rører alkohol?

Skrevet
OK.

For å stille et annet spørsmål. Vil en periodedranker med et slikt mønster kunne bli sett på som avhengig av alkohol? F.eks. ved at personen holder seg til disse dagene i måneden, og ellers ikke rører alkohol?

Før jeg svarer, så må jeg presisere at det er min subjektive mening jeg uttrykker her, og igjen er svaret ja, slik jeg ser det, så er en person med et slikt drikkemønster avhengig av alkohol.

Gjest Harding
Skrevet
Før jeg svarer, så må jeg presisere at det er min subjektive mening jeg uttrykker her, og igjen er svaret ja, slik jeg ser det, så er en person med et slikt drikkemønster avhengig av alkohol.

Tenker i grunnen det samme som deg. Greit å se at det er andre som har samme oppfatning:)

Skrevet

Dersom den d gjelder ik klarer å gå måneder uten å drikke disse dagene, ser jg på d som en form for alkoholisme. Hvorfor drikke så mange dager i strekk? D kan jo virke som en måte å rømme fra problemer på, et behov for å koble ut for en periode. Hva skjer om den d gjelder ik drikker? Dersom d er vanskelig å fungere uten disse drikketurene, ser jg på d som en form for alkoholisme. En alkoholiker gjelder jo ik kun de som drikker hver dag, d fins mange former for alkoholisme. D er min mening.

Gjest Gjest_mandy_*
Skrevet
Hvordan vil dere definiere alkoholisme?

Sett at man har en periodedranker. En person som kun drikker 3-4 dager i måneden i strekk. Drikker seg stort sett dritings med blackout som resultat. Vil dette bli sett på som alkoholisme, eller som et noe anstrengt forhold til alkohol?

Jeg vil si at enhver person som drikker på en slik måte at det er til ulempe for andre har et alkoholproblem. Å kose seg med et glass er ikke til hinder eller sjenanse for andre. Å være full er det!

Skrevet

Jeg vil definere det som ett usunt forhold til alkohol når han eller hun holder på i dager selv om det går noen uker mellom hver gang. Jeg er ikke noen verdensmester selv og koser meg med vin til maten nesten daglig, men en som har ett alk.problem kan like gjerne være en såkalt helgefyllikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...