Gå til innhold

jeg skal strikke lue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg skal strikke en lue litt på frihånd. Men hvor mange masker skal jeg legge opp for at luen skal passe hodet til en voksen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hallo!

Jeg skal strikke en lue litt på frihånd. Men hvor mange masker skal jeg legge opp for at luen skal passe hodet til en voksen?

Det er nesten umulig å si. Kommer jo an på hvilket garn du skal bruke, hvilken pinnestørrelse osv. Vil råde deg til å prøve å finne et mønster i det garnet du vil ha, og se hvor mange masker de har brukt der. Garnstudio kan du finne mye fint på.

Jeg holdet på med en lue nå, bruker 84 masker. Det er tykt safirgarn, dobbel tråd og pinne nr 5.

Skrevet

Du kan jo lage en prøvelapp i garnet, med de pinnene du planlegger å bruke. Så kan du gange opp målene til dem omkretsen du trenger :)

Skrevet

Hehe, oki, jeg er litt fersk i strikking. Takk for svar!

Pinnene mine er 3 mm tykke og garnet er av typen Heilo fra Dahlegarn. På nettsiden til Dahle står det at anbefalt stikkefasthet er 24 makser på 10cm. Da får jeg vel måle hode mitt da :)

Skrevet

Ja :)

Evt måle en lue du har fra før. For måler du kun rundt hode, kan lua bli litt stram :)

Skrevet

Med dette garnet og pinnestr 3 må jeg legge opp 104 masker for å få en god lue... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...