Gå til innhold

Surrogatmor

Fremhevede innlegg

Skrevet
kan far si til NAV at mor ikke trenger betale bidrag/de ordner dette seg imellom ? Tror det..

og samvær kan de bli enige om seg imellom - nemlig ingen samvær

da er det kun arveretten hun ikke kan si ifra seg til dette barnet.

Har de overhode vurdert adopsjon?

NAV trenger aldri å blandes inn i bidrag. De er kun delaktig dersom en av foreldrene søker om det. SMange foreldre ordner denne biten selv i dag. å at en biologisk mor gir fra seg barnet sitt er helt uproblematisk juridisk sett, utenom det du sier med arv. Mor kan ikke stilles til ansvar for noe som helst så lenge ikke far krever det. Og hun kan skrive under på at farens partner får lov til å adoptere barnet, da er ikke engang arven et tema lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes det er beundringsverdig av deg å ville hjelpe dine venner. Men som både du og andre er inne på her så kan det nok bli vanskeligere enn planlagt å gi fra seg barnet etterpå.

Jeg har ei venninne som var helt klar på at hun aldri skulle ha barn. Hun likte verken babyer eller større barn. Hun hadde helt andre planer for livet enn å være mor. Jeg tror ikke jeg har møtt noen som har vært så bestemt på at hun ikke ville ha barn. Men så ble hun gravid ved et uhell, og valgte etter mye fram og tilbake å beholde barnet. I femte måned gikk det galt, og hun mistet barnet. Jeg har aldri sett noen så knust som henne, og nå handler plutselig hele hennes tilværelse seg om å få et nytt barn.

Jeg sier ikke at du vil reagere som henne. Ville bare dele en historie som kanskje kan være tankevekkende. :)

Absolutt en tankevekkende historie! Glad for at du deler :)

Skrevet
kan far si til NAV at mor ikke trenger betale bidrag/de ordner dette seg imellom ? Tror det..

og samvær kan de bli enige om seg imellom - nemlig ingen samvær

da er det kun arveretten hun ikke kan si ifra seg til dette barnet.

Har de overhode vurdert adopsjon?

Så vidt jeg vet er det ikke lov for homofile par å adoptere i Norge. Er litt usikker på hvordan det fungerer å adoptere fra f.eks Kina, men da får uansett ikke begge lov til å adoptere og kun den ene er juridisk barnets far. Dette fører jo med seg ulemper med tanke på barnets- og den som ikke står som barnets fars- rettigheter.

Skrevet
Så vidt jeg vet er det ikke lov for homofile par å adoptere i Norge. Er litt usikker på hvordan det fungerer å adoptere fra f.eks Kina, men da får uansett ikke begge lov til å adoptere og kun den ene er juridisk barnets far. Dette fører jo med seg ulemper med tanke på barnets- og den som ikke står som barnets fars- rettigheter.

Nå har jo den nye ekteskapsloven gått gjennom så de kan jo teoretisk sett adoptere. Et problem er at det ikke er mange av adopsjonslandene som godtar homofile foreldre.

Skrevet

Rettighetene må de vel kunne skrive en kontrakt seg imellom på, akuratt som du og de ville skrive en kontrakt. Gjennom et testament kan arven gis til dette barnet.

Nå har jo den nye ekteskapsloven gått gjennom så de kan jo teoretisk sett adoptere. Et problem er at det ikke er mange av adopsjonslandene som godtar homofile foreldre.

må vel kunne gå ann å sjekke ut for dem.

Skrevet

Fascinerende tema. :)

Hva om de går fra hverandre underveis i prosessen?

Hva om de ombestemmer seg? Er du klar til å ta ansvar?

Hva om det er mer enn 1 barn? Vil de fortsatt ha begge/alle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...