Gå til innhold

Slutte med p-piller?


Gjest Vinga

Anbefalte innlegg

Er singel og går på Yasmin p-piller. Hadde bruk for dem inntil i sommer, nå har jeg ikke det lenger.

Lurer på om jeg bare skal slutte med dem når brettet jeg er i gang med er tomt. Har gått på p-piller nesten konstant siden jeg var 17 (med et par avbrudd pga graviditet og fødsel), og nå er jeg i midten av tjueåra, student og kunne godt tenke meg å bruke de pengene på andre ting. Pluss det der med å putte unødvendige hormoner i kroppen, da.

Det jeg vil med dette innlegget, er å høre erfaringer fra andre som har brukt pillen lenge, og så sluttet.

Merket dere noe på kroppen da dere sluttet på pillen?

Mer kviser? Høyere vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært singel hadde jeg aldri giddet å puttet i meg p-piller. Gikk på det i flere år selv, og når jeg sluttet med de klarte jeg endelig å gå ned i vekt og som følge av det ble hud og hormoner bedre. Blodtrykket ble betydelig bedre også. Skal ALDRI mer bruke p-piller i alle fall. Skulle du havne i senga med noen så bruk for guds skyld kondom! Det er mitt rop til verden: bruk kondom! Så mye elendighet som kunne vært unngått om man bare brukte det. Har ei venninne som til stadighet går på en smell og driter i kondom, og hun har endt opp med klamydia minst to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg ble nylig singel etter å ha gått på p-piller i 8 år. Det som skjedde var at jeg ble litt hormonforstyrra en periode. Fikk kviser på halsen og brystet (det har jeg aldri hatt før, ikke en gang i tenårene) og ble veldig emosjonell av meg. Begynte å grine av den minste ting hehe.

Men det varte heldigvis ikke lenge da, den grininga var i noen dager og så var kvisene vekk etter litt over en uke.

Helt greit for meg, nå sparer jeg jo både pengene og peset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta på pillen etter ca. 8 år på den, merka nesten ikke forskjell, men bare nesten. Mensen og menssmertene ble mye, mye sterkere! Jeg gikk på trionetta.

Og hadde nok også vurdert å slutte hadde jeg vært singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det er greit med jevne sykluser hvis man ikke har det normalt sett, ser jeg egentlig ingen grunn til å gå på p-piller når man er singel... Har man sex med noen man ikke er i et forhold med bør man jo uansett bruke kondom...

Jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvordan det blir å slutte på pillen, da jeg fortsatt går på den selv, men tror ikke man får vektøkning av å slutte på pillen, hvis det å slutte i det hele tatt har noen innvirkning på vekten vil jeg heller tro det er en positiv innvirkning enn negativ...

Selv om jeg er i fast forhold vurderer jeg å droppe pillene snart, har gått på dem i 5 år og synes ikke det er så kjekt å stappe i meg hormoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært plaget med sterke menssmerter, så tenkte ikke på det som et moment, men er du plaget av det er det selvfølgelig en grunn til å fortsette på pillen... Har i hvertfall flere venninner som går på p-piller delvis for å unngå sterke menssmerter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3300 var faktisk ikke så ekstremt ille. Mener de lå på rundt 6-7000 før?

Men kan være verdt å se på ovusoft.com. Ca 300 kr, og faktisk sikrere for mange pga at den tar hensyn til mer enn tempratur.

Krever litt mer innsats (du må innom datamaskinen ganske ofte, spesielt i starten) men verdt å se litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på p-piller i 7-8 år, og merket ikke noe forskjell da jeg sluttet - bortsett fra at mensen gikk litt bananas de første par gangene etter. Tror det er en kjempeforskjell fra person til person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg sluttet på p-piller fikk jeg litt kviser ja, men det gikk over etter en stund. Syklusen var helt spinnvill, men det er fordi jeg HAR en problematisk syklus, ikke pga pillene i seg selv. (dvs, jo, etter pilleslutt hadde jeg ikke eggløsning på et drøyt halvår, men etter det har syklusene fortsatt vært uforutsigbare) Men fordelene med å slutte var at jeg ikke lenger var så hormonell, pillene gjorde meg lett deppa, gråt av "ingenting", og sexlysten forsvant... absolutt greit å slippe de bivirkningene ja, selv om den forutsigbarheten pillene hadde gitt meg i form av når jeg trengte paracet og tamponger forsvant... (og det holdt ikke lenger med paracet heller, det ble naproxen ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...