Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Nå er jeg så sint at jeg bare vil gråte.. I lengre tid har vi passet en 10 år gammel berner sennen.. Nå er hunden så syk og har det så vondt at han ikke klarer å ligge rolig engang.. Han har i lengre tid hatt en kreftsvulst rett ved siden av hjertet, men har ikke vist tegn til smerte før nå. Og likevel sier denne eieren at hun ikke klarer å avlive han. I morgen skal hun til dyrlegen me han, og hun sier at de sikkert vil avlive han, men at hun vet ikke om hun klarer det. Hun er så forbanna egoistisk!! Jeg kommer til å si klart i fra til henne når hun henter han senere..!
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Men det er jo hun som eier hunden og det er hennes avgjørelse. Klart det er egoistisk, men det er tross alt ens beste venn og det er tungt å ta en slik avgjørelse. Tror iallefall ikke du gjør saken noe bedre ved å snakke til henne på samme måte du skriver her ...
Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 selvfølgelig kommer jeg ikke til å prate til henne på den måten.. men jeg kommer til å si i fra! han er syltynn, halter og har det utrolig vondt. Jeg begynner nesten å gråte når jeg ser han bevege seg.. det er så sykt egoistisk at jeg har ikke ord! Det er jo for faen dyreplageri... Jeg har jo hund selv, og jeg vet det er vanskelig.. Men hadde ikke nølt med å avlive han om jeg såg slik smerte
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Nei men så er det forskjell på deg og andre personer. Folk reagerer forskjellig på forskjellige ting.
Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Herregud.. Det er da for faen jeg som har hjertet på rett plass!!
TiaMaria86 Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har vært i samme situasjon der vi hadde en hund med kreft, jeg fikk ham avlivet med en gang da han viste tegn til smerter og ingen bedring. Noe av det tyngste jeg noen sinne har gjort, vi hadde han som familiehund i 16 år. Jeg hadde ikke latt ham lide fordi jeg ikke ville miste ham, men det var ikke lett i det hele tatt.
Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Nettopp! Det er jo det som er normalt! Det viktigste er at han slipper å leve i smerte..
TiaMaria86 Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg kan forstå at mange ikke vil avlive pga de er så glad i kjæledyret det gjelder, men jeg kan ikke godta det for det om. Det er snakk om ett liv som vedkommende har ansvaret for, og kjenner man dyret sitt godt, og forstår at det lider, så burde man ende livet på en human måte. Hvem skal ellers dyret be om hjelp liksom, den har jo bare deg.
Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Det er nettopp det.. Han kaster opp hele tiden også.. Utrolig vondt å se på
TiaMaria86 Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Du burde absolutt sette deg ned med vedkommende det måtte angå, og fortelle hva du mener om dette og hvorfor, heller tilby deg å være med når det skal skje..
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg synes denne hunden burde blitt undersøkt av veterinær allerede i dag. Det viktigste nå er lindrende behandling. Sterke smerter kan gi kvalme. Jeg vil anbefale at hunden får smertestillende tabletter så fort som mulig. Veterinæren kan gi en sprøyte med smertestillende som varer noen timer. Deretter gis smertestillende tabletter regelmessig inntil avlivning skjer. Knus tablettene og bland det sammen med litt hundemat (god hundemat fra boks). Hvis hunden har god effekt av smertestillende kan avligningen utsettes noen dager. Jeg opplevde selv at en av mine hunder ble akutt syk. Det skjedde på en lørdag. Jeg ønsket et par dager til sammen med hunden før han ble avlivet. Han fikk ganske store doser med smertestillende kombinert med antibiotika (for å unngå forverring av infeksjon). Han hadde to kjempefine dager og virket helt smertefri. Vi gikk korte turer, han lekte i skogen og han sov i senga mi. Vi fikk tatt skikkelig farvel. Men hvis han ikke hadde respondert så bra på medisinene ville jeg ikke utsatt avlivningen. En slik beslutning må tas i samråd med veterinæren. Kan du tilby deg å bli med til veterinæren i morgen?
Gjest Spiss Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Herregud.. Det er da for faen jeg som har hjertet på rett plass!! Oj... --- Det er klart hun sier hun ikke klarer å avlive han, hvem ville ikke komme med slike utsagn hvis de vet at de om ett døgn må ta en avgjørelse på at de skal miste en kjær venn? Makan.
Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Poenget er jo at han har vært syk i mange mnd., men han har ikke vist tegn til smerte før de siste to ukene eller noe.. det går ikke an å utsette det lengre..
Gjest Spiss Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, men hun skal jo til dyrlegen i morgen? Jeg skjønner ikke problemet...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #15 Skrevet 22. oktober 2008 Poenget er jo at han har vært syk i mange mnd., men han har ikke vist tegn til smerte før de siste to ukene eller noe.. det går ikke an å utsette det lengre.. Han kan vel få smertestillende i dag selv om han skal avlives i morgen? Da kan han få noen gode timer før han avlives? Det koster jo litt ekstra, men det er absolutt verdt det. Vondt å tenke på at han skal lide seg gjennom sine siste timer.
Gjest Vims Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 Problemet er at eieren vil utsette det enda lengre.. Helst til hun skal reise om noen uker, så hun slipper å være til stede.. men forhåpentligvis trumfer dyrlegen gjennom. Er det ikke sånn at om dyrlegen ser at det er dyremishandling å la han leve, at han kan trumfe gjennom avlivning mott eierens vilje?
KnockedUp Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Problemet er at eieren vil utsette det enda lengre.. Helst til hun skal reise om noen uker, så hun slipper å være til stede.. men forhåpentligvis trumfer dyrlegen gjennom. Er det ikke sånn at om dyrlegen ser at det er dyremishandling å la han leve, at han kan trumfe gjennom avlivning mott eierens vilje? Tror det. Mener jeg så Trude Mostue gjøre det med en katt en gang.
Roxy Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 Nå er jeg så sint at jeg bare vil gråte.. I lengre tid har vi passet en 10 år gammel berner sennen.. Nå er hunden så syk og har det så vondt at han ikke klarer å ligge rolig engang.. Han har i lengre tid hatt en kreftsvulst rett ved siden av hjertet, men har ikke vist tegn til smerte før nå. Og likevel sier denne eieren at hun ikke klarer å avlive han. I morgen skal hun til dyrlegen me han, og hun sier at de sikkert vil avlive han, men at hun vet ikke om hun klarer det. Hun er så forbanna egoistisk!! Jeg kommer til å si klart i fra til henne når hun henter han senere..! Dessverre klarer ikke alle og ta ansvar og tenke til det beste for sine dyr så jeg synes du gjør helt riktig som sier fra. 'thumbs up* Uansett vil veterinæren ha siste ordet og avgjøre dette. Lider dyret er veterinærene pålagt og avlive hunden av dyrevernmessige hensyn.
Gjest Page Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Problemet er at eieren vil utsette det enda lengre.. Helst til hun skal reise om noen uker, så hun slipper å være til stede.. men forhåpentligvis trumfer dyrlegen gjennom. Er det ikke sånn at om dyrlegen ser at det er dyremishandling å la han leve, at han kan trumfe gjennom avlivning mott eierens vilje? Jeg er usikker på om dyrlegen kan avlive mot eiers vilje, eller om mattilsynet må inn i bildet. Jeg vil i hvert fall fortelle om avtalen vi gjorde med dyrlegen da hunden vår ble syk; vi visste at vi ville få problemer med å avgjøre når hun skulle avlives, så dyrlegen tilbød seg å ta avgjørelsen for oss. Vi hadde hunden til jevnlige kontroller hos henne, og i sommer bestemte hun at nok var nok. Kanskje du kan foreslå samme ordning for din venninne? Det gjorde i hvert fall det hele langt lettere for vår del, og hunden slapp å lide unødig. Endret 22. oktober 2008 av Page
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. oktober 2008 #20 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg skjønner også at det er et tøft valg å ta, men det spiller i grunn liten rolle. Det ansvaret ovenfor dyret tok man på seg når man fikk det, og hunden fortjener å få slippe mer smerter. Synes det er bra at du sier fra, kanskje det kan få eieren til å åpne øynene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå