Gå til innhold

Smertene i fotbladene driver meg til vanvidd!

Fremhevede innlegg

Skrevet

De siste månedene har jeg bare blitt mer og mer plaget med smerter i fotbladene mine. Det kommer gjerne på kvelden, og gjør at jeg ikke får sove. Det er en verkende og intens smerte som jeg snart blir gal av. Grunnet smertene klarer jeg ikke å ligge stille med beina, får lyst til å sparke fra meg.. Det hender jeg nesten får lyst til å sparke inn i en vegg eller noe..

Smertene sitter i fotbladet, mellom hælen og tærne egentlig. Verken tærne eller hælen er noe spesielt vond. Det er liksom resten av fotbladet som er problemet.

Jeg har noen sånne "piggete pølser" som jeg ble anbefalt når jeg gikk i psykomotorisk behandling, til å rulle fotbladene mine på, men de gjør det egentlig ikke noe bedre.

Hva søren kan jeg gjøre med dette mon tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sikker på det ikke er et tretthetsbrudd?

Det er vel sjelden at et slikt brudd rammer begge føttene på en gang. Slik det beskrives, synes plantarfasciitt mer sannsynlig.

Skrevet

Jeg har også hatt perioder med vondt under føttene. Gjør så vondt at jeg ikke klarer å gå på de. Sist prøvde jeg 2 pakker netterumeni, smertene gikk over etter noen dager, men jeg vet jo ikke om det var pga netterumenien da.

Skrevet
De siste månedene har jeg bare blitt mer og mer plaget med smerter i fotbladene mine. Det kommer gjerne på kvelden, og gjør at jeg ikke får sove. Det er en verkende og intens smerte som jeg snart blir gal av. Grunnet smertene klarer jeg ikke å ligge stille med beina, får lyst til å sparke fra meg.. Det hender jeg nesten får lyst til å sparke inn i en vegg eller noe..

Smertene sitter i fotbladet, mellom hælen og tærne egentlig. Verken tærne eller hælen er noe spesielt vond. Det er liksom resten av fotbladet som er problemet.

Jeg har noen sånne "piggete pølser" som jeg ble anbefalt når jeg gikk i psykomotorisk behandling, til å rulle fotbladene mine på, men de gjør det egentlig ikke noe bedre.

Hva søren kan jeg gjøre med dette mon tro?

Høres litt ut som rastløse bein (restless legs) eller kanskje symptomer på fibromyalgi...Ikke vet jeg,er ingen doktor men..;)

Prøv ihvertfall og bytte til gode støtdempende sko en stund. Utrolig hvor underverker det kan gjøre! :)

Skrevet

Burde du ikke få det utredet hos fysioterapeut når du har såpass vondt?

Kanskje fotsoneterapi kan hjelpe

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Hei,

Kjenner igjen symptomene og for meg kan det se ut som du har bekkdrev/revmatisme. Dette bør du sjekke opp. Dette kan utvikle seg med årene og har en bekjent hvor smertene begynnte slik som dine.

Skrevet

Dette høres jo ikke så lovende ut..Men takk for svarene så langt. Jeg bruker gode sandaler med demping (fra Ecco) på jobben. Ellers går jeg stort sett rundt i sko med demping nå, for jeg får ellers så raskt vondt i beina.

Har vært sjuk i noen få dager nå, så har vært hjemme. Med andre ord belasta bena mye mindre og, men smertene kommer på kvelden likevel. I dag har smertene sittet i hele dagen, og jeg blir litt sprø av å ha det sånn..

Skal til legen neste fredag, så skal nevne for legen da, men syns det er greit med et utgangspunkt i deres erfaringer også..

Skrevet
Det er vel sjelden at et slikt brudd rammer begge føttene på en gang. Slik det beskrives, synes plantarfasciitt mer sannsynlig.

Har vært hos legen, og hun mente det var plantarfascitt jeg hadde. Skal tilbake om tre uker og ta blodprøver og sånt, siden jeg er så sliten og slapp for tida. Hun nevnte og at det kunne være leddgikt, så "vi skulle ha det i bakhodet".

Vil leddgikt evnt ses på blodprøvene?

• Liker 1
Skrevet
Vil leddgikt evnt ses på blodprøvene?

Leddgikt kan gi forandringer i visse blodprøver, men en kan også ha leddgikt uten slike forandringer. Blodprøvene kan derfor støtte en leddgiktmistanke, men de kan ikke utelukke diagnosen. Eventuelle leddhevelser/ leddbetennelser som kan påvises klinisk eller røntgenforandringer i affiserte ledd er vel så viktig for diagnosen. Plantarfasciitt er en diagnose som i regelen stilles ut fra sykehistorie og kliniske funn alene, og det vises ikke på blodprøver med mindre det er et ledd i en "systemsykdom" (hvilket det som regel ikke er).

• 5 måneder senere...
Skrevet

Det høres ut som du kan ha hælspore. Det e ren vanlig lidelse og kan ha mange årsaker, hos meg kom det fordi jeg har høy fotbue (dvs foten er høy på midten, går bare i bakken på hælen og tåballene), og har hatt veldig god hjelp av en spesiallaget innleggssåle som gis støtte midt på foten og på begge sider av hælen. Det tok et par måneder før det var helt borte, men jeg ble gradvis bedre etter at jeg fikk sålen. Anbefales!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Det høres ut som du kan ha hælspore. Det e ren vanlig lidelse og kan ha mange årsaker, hos meg kom det fordi jeg har høy fotbue (dvs foten er høy på midten, går bare i bakken på hælen og tåballene), og har hatt veldig god hjelp av en spesiallaget innleggssåle som gis støtte midt på foten og på begge sider av hælen. Det tok et par måneder før det var helt borte, men jeg ble gradvis bedre etter at jeg fikk sålen. Anbefales!

Hvor fikk du tak i disse sålene da ??

Har selv hælspore og sliter med store smerter :frustrert: Har prøvd det meste og mer til.(Innleggssåler,smertestillende gel,voltaren,trykkbølgebehandling og kortison og en mengde forskjellige sko !)

Venter nå på time til fysikalsk-medisinsk poliklinikk,begynner å bli temmelig desperat :grine:

• 2 år senere...
Gjest sigrid
Skrevet

hei jeg hadde store smerter under fotbladet og smerter som strålte oppover i beina legen sa ikke så mye men så ble jeg lagt inn på sykehuset pga. noe annet da sendte dei meg rett til ultralyd og diagnose er blodpropp ,...

Skrevet

Synes du skal google Plantar Fasciitt. Jeg har det og når det er skikkelig betent er det ikke så mange andre muligheter enn å ikke bevege seg, noe som naturligvis innebærer sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en 3 år gammel tråd...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...