Gå til innhold

"Flybein"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ut på en laaang flyreise i begynnelsen av neste måned.. Jeg er litt redd for å fly så langt da jeg pleier å få hovne bein på relativt korte flystrekninger..

Er den noen som har tips til hvordan jeg kan "løse" litt opp på hovenheten i løpet av flyturen? Har hørt noe om "flysokker"? Er det effektivt??

Den lengste flystrekningen er på ca 12-14 timer i strekk..

Vi reiser over på natten, så jeg kommer garantert til å sove en stund.. Hvis flyskrekken gir seg :ler:

Tips mottas med stooor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om slike "flysokker" og de av mine venner som bruker dem, skryter fælt. Anbefales veldig hvis du lett får hovne ben av å fly.

Dessverre har jeg ikke selv, men så plages jeg heller ikke med hovne ben etter en flytur. Men jeg burde kjøpe dem ja..... :blunke:

Jeg reiser forholdsvis ofte på slike lange turer.

Jeg tusler ofte litt rundt i flyet underveis og strekker på støle lemmer. I enkelte fly finnes det også egne "stenger" som du kan strekke deg i. De er som oftest i nærheten av toalettene eller et av kjøkkene.

Anbefaler deg å drikke masse vann underveis. Hold deg unna alkohol.

Selv om det sikkert er TV skjermer med filmer på flyet så ta med litt lett lesestoff.

Bruk dessuten øreproppene og sovemasken du får utdelt. Ikke bry deg om hvor rar du ser ut. Alle ser like rare ut! :D

Si gjerne i fra til kabinpersonale at du har flyskrekk. De er flinke til å informere deg litt ekstra.

God tur!

:briller:

Skrevet

Jeg var på en lang flyreise i høst og kjøpte flystrømper. De fungerte kjempefint. De var dyre (rindt 250,-) men verdt prisen.

Skrevet

Flight Socks er kjempebra - bruker de alltid når jeg flyr lange turer!

Har flere par - innkjøpt hos Gallus-Plesner i Oslo. Relativt dyre, men absolutt verdt prisen.

Skrevet

En liten risiko ved å fly langt og lenge(også ved andre anledninger som innebærer mye stillesitting) er Deep Vein Thrombosis eller blod propp. Så fly sokker er absolutt en bra investering!

Som Litago sa er det viktig og drikke mye vann og holde seg unna alkohol på lange fly turer. Man kan godt sove, så lenge man har opphold hvor man strekker ut bein og tusler litt rundt i midtgangen. En aspirin en time før avgang vil hjelpe til og holde bra flyt i blod sirkulasjonen. En nær bekjent av meg fikk ferien sin ødelagt ved at hun måtte på sykehus for og få behandling for DVT. Vil ikke på noen måte skremme deg og er sikker på at turen vil gå kjempefint, men noen små forholdsregler er det kanskje greit å ta?

Skrevet

Jeg er selvfølgelig klar over risikoen ifht DVT, og det er litt derfor jeg spør :roll: Greit å ta de forhåndsregler man kan!!

Går på p-piller.. Har det noe å si? Bør jeg være ekstra forsiktig da??

Sokker

Aspirin

Satt på innkjøpslisten!

Takk for svar alle sammen!

Skrevet
Jeg er selvfølgelig klar over risikoen ifht DVT, og det er litt derfor jeg spør :roll: Greit å ta de forhåndsregler man kan!!

Går på p-piller.. Har det noe å si? Bør jeg være ekstra forsiktig da??

Sokker

Aspirin

Satt på innkjøpslisten!

Takk for svar alle sammen!

Risikoen for og utvikle DVT sies og være noe høyere om man går på p-piller og hvis det er historie med blod propp i nær familie.

Skrevet

Det er viktig å gjöre venepumpe-övelser, dvs 'hjelpe' blodet å komme opp til hjertet igjen og ikke samle seg nedi bena (og före til hovne ben og evt blodpropp).

Det er ofte en folder med forslag til övelser i setelommen, og noen flyselskap viser en film innimellom med övelser.

Det viktigste er å bevege föttene, 'vippe' i anklene, strekke på bena og löfte på knærne.

Har du muligheten til å reise deg og gå litt (om ikke annet på toalettet) er dette kjempefint.

God tur!!

Skrevet

Moren min har brukt slike "flystrømper"/støttestømper når hun har dratt på lange flyturer, de hun har er kjøpt på apoteket og brukes gjerne også til de som er langtidssengeliggende. Men i tillegg til disse strømpene er det viktig å gå litt i midtgangene.

Riktig god tur, tror ikke p-pillebruk skal ha så stor innvirkning på lange flyturer, det har i hvert fall aldri jeg hørt om før.

• 5 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skal ut på en laaang flyreise i begynnelsen av neste måned.. Jeg er litt redd for å fly så langt da jeg pleier å få hovne bein på relativt korte flystrekninger..

Er den noen som har tips til hvordan jeg kan "løse" litt opp på hovenheten i løpet av flyturen? Har hørt noe om "flysokker"? Er det effektivt??

Den lengste flystrekningen er på ca 12-14 timer i strekk..

Vi reiser over på natten, så jeg kommer garantert til å sove en stund.. Hvis flyskrekken gir seg :ler:

Tips mottas med stooor takk!

Gjest Gjest
Skrevet

Bevege føttene + dispril før avgang. Det gjør at blodet strømmer bedre.

Skrevet

Når det gjelder flyskrekk, så er det opplysning som er et av hovedpunktene i flyskrekk-kurs. Så hvis du frykter å fly, så er det lurt å lære seg hva som egentlig skjer.

Hvorfor rister det?

Hva er den lyden?

Hvorfor rister vingene?

Hvorfor føles det som at alt blodet forsvinner fra hodet?

Hva gjør flygeren?

Hvordan klarer hun å unngå andre fly når de flyr så fort?

Når det gjelder langdistanseflyging så går til og med pilotene små turer opp og ned midtgangen for at man ikke skal bli sittende lenge.

En ting med å drikke mye er at du må oftere på do. Som igjen fører til at du må flytte deg og gå litt.

Unngå sovemedisin.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei

En kan få kjøpt Fly sokker direkte fra levrandør da blir det billigere,samme strømper som selges på Apotek.Det er sterkt anvefalt å bruke sokkene på flystrekning over 2 timer.Tromboser i bena forebygges ved bruk avkne strømpene.Kontakt Ecomed helseprodukter AS på telefon 67137000

Skrevet

Flysokker funker til og med når man _ikke_ flyr. Jeg hovner alltid opp i beina når det er varmt/sitter lenge stille og da er sokkene geniale. F.eks på lange bilturer. Det er utrolig deilig å slippe å ese ut i føttene så skoene blir vonde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...