Gjest Termokoppen Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 De siste par månedene har jeg lagt merke til at jeg biter tennene hardt sammen i søvne. Det kjenner jeg ved at hodet og kjevene er helt utslitte om morgenen. Det fører ofte til at jeg får spenningshodepine og/eller migreneanfall senere på dagen, iallfall tror jeg det er dette som fører til smertene. Jeg har lest litt på internett om bittskinne, har noen av dere prøvd det? Jeg har forstått det sånn at det er flere typer også, hvilke har dere erfaringer med? Hva med å gå til en fysioterapaut og få massert nakke/skuldre som antakelig er ganske anspente? Eller eventuelle andre fremgangsmåter? Jeg må vel komme meg til tannlegen, men siden jeg er litt usikker på om hodepinen skyldes sammenbitte kjever kan det jo være fint å høre om dere har opplevd det samme. Jeg har nå hodepine nesten hver dag og blir snart gal!
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Hva med å gå til en fysioterapaut og få massert nakke/skuldre som antakelig er ganske anspente? Løser neppe problemet...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 De siste par månedene har jeg lagt merke til at jeg biter tennene hardt sammen i søvne. Det kjenner jeg ved at hodet og kjevene er helt utslitte om morgenen. Det fører ofte til at jeg får spenningshodepine og/eller migreneanfall senere på dagen, iallfall tror jeg det er dette som fører til smertene. Jeg har lest litt på internett om bittskinne, har noen av dere prøvd det? Jeg har forstått det sånn at det er flere typer også, hvilke har dere erfaringer med? Hva med å gå til en fysioterapaut og få massert nakke/skuldre som antakelig er ganske anspente? Eller eventuelle andre fremgangsmåter? Jeg må vel komme meg til tannlegen, men siden jeg er litt usikker på om hodepinen skyldes sammenbitte kjever kan det jo være fint å høre om dere har opplevd det samme. Jeg har nå hodepine nesten hver dag og blir snart gal! Kjenner meg godt igjen i dette. Vil anbefale deg en tur til tannlegen, bittskinne hjelper litt for meg. Noen blir faktisk helt bra ved bruk av bittskinne, mens andre blir halvbra. Det er uansett verdt et forsøk! Dessuten blir det meste refundert av trygdekontoret, så dersom det ikke hjelper blir det ikke noen kjempeutgift. Kan tenke meg at fysioterapi bare hjelper på symptomene, ikke på selve sammenbitingen.. Stress eller feil bitt er ofte årsaken til sammenbiting/skjæring av tenner. Dersom det er feil med bittet så kan tannregulering ordne problemet. Bare det er sykt dyrt og heller ikke kjempestilig. Det kan hjelpe på smertene å strekke ut nakke/kjeve, men for å unngå slitasje på tennene og kjeveleddet tror jeg bittskinne er best. Du har sikkert ømme tenner i tillegg, en tur til tannlegen vil gi svar:) Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg bruker biteskinne. Har veldig anspent muskulatur. Kjevemuskulaturen er også rammet. Det knekker når jeg åpner og lukker munnen. Du kan sjekke om det er slik med deg. Tannleggen min advarte meg og sa at det kunne bli nødvendig med kjevekirurgi hvis jeg ikke brukte biteskinne. Må også gjøre noen øvelser/tøye ut ved å bevege munnen. Tannlegen kan vise deg dette.
Gjest agneta Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! jeg har også problemer med kjevene, men nei har ikke brukt bittskinne. Men har noen tips! Ikke tygg tyggegummi! da blir ikke kjevene stive. "Strekk" ut muskulaturen ved å gape høyt, beveg munnen slik at du lager diverse grimaser flere ganger om dagen. Jeg får også hodepine av dette, det hjelper å massere tinningene, føl deg fram oppover/nedenfor tinningene og du vil kjenne hvor det er "ømt" og godt å massere! Lukk øynene og gjør dette i 10-15 min. Det har hjulpet meg iblant!
Gjest Termokoppen Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Takk for fine svar, dere. Jeg får komme meg til tannlegen neste uke og høre hva hun anbefaler. Greit å få gjort det før tennene tar alvorlig skade av det også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå