Gå til innhold

Synstest annet hvert år?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Noen optikere anbefaler å teste synet annethvert år, gjelder det bare for de som har dårlig syn eller også de som ser bra? Jeg er lit usikker på synet mitt, men vil ikke gå til optikeren og føle meg dum dersom det er ok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler at det er noe rart med synet er det bare å gå. Du er ikke dum selv om synet skulle være ok.

Skrevet

Så lenge du ser fint, er det ingen grunn til å gå til optikeren.

Om du er usikker på synet ditt, er det helt greit å gå. Om du derimot synes du ser helt glimrende, er det bare bortkastete penger (men de fleste optikere vil nok heller gni seg i hendene enn å se rart på deg ;) )

Skrevet

Ok. Så det er ingen som vil synes at jeg er rar dersom det ikke er noe feil? Føler egentlig at det er det, og har lesebriller, men iht forrige optiker var synet nesten fint...

Skrevet

Synet forandrer seg etterhvert som man blir eldre, og om man ikke har perfekt syn, så kan det lønne seg å ta en sjekk sånn ca hvert 2. år.

Jeg var hos optiker for 1,5 år siden og fikk beskjed om å forandre litt på styrken på linsene mine.

Når jeg var der for et par mnd siden, så måtte jeg gå opp enda litt mer i styrke.

Skrevet (endret)

Hvert 2. år er vel mer et minimumskrav hvis man bruker briller/linser. Jeg blir faktisk innkalt til synstest en gang i halvåret (gratis pga. at jeg kjøper linser og briller der.) Da jeg var yngre var det faktisk ofte jeg måtte opp i styrke en gang i halvåret også.

De mener garantert ikke at du er dum hvis du vil ha ny time fordi du er usikker, selv om det bare er f.eks et år siden sist gang.

Endret av Lady Lovelace
Skrevet

Takk :sjenert: Føler meg litt mer betrygget om at jeg ikke trenger å være redd for å føle meg teit.. Likevel, er litt sånn diffuse problemer det dreier seg om, så er redd de skal tro jeg er helt hypokonder eller noe...

Skrevet
Hvert 2. år er vel mer et minimumskrav hvis man bruker briller/linser. Jeg blir faktisk innkalt til synstest en gang i halvåret (gratis pga. at jeg kjøper linser og briller der.) Da jeg var yngre var det faktisk ofte jeg måtte opp i styrke en gang i halvåret også.

De mener garantert ikke at du er dum hvis du vil ha ny time fordi du er usikker, selv om det bare er f.eks et år siden sist gang.

Det er ikke et minimumskrav, nei. Om man bruker briller, kan man fint bruke disse i flere år før man sjekker synet på nytt, så lenge man føler man ser fint og ikke har problemer med hodepine e.l.

At man blir innkalt en gang i halvåret når man bruker linser, er som regel for at de skal sjekke hvordan linsene sitte på øynene. At du ikke har fått slitasje på øynene, eller får allergiske reaksjoner på linsevæsken, osv. Det er heller ikke nødvendig å komme så ofte, det er bare et tilbud som det er kjekt å benytte seg av om man har syn som endrer seg raskt.

Men det er garantert ingen som synes du er dum om du sjekker synet ditt og det viser seg at det ikke er noe galt. Det er jo nettopp en -sjekk- det er for, ikke for å bevise noe som garantert er der. På samme måte som man tar blodprøver for å sjekke om noe er galt.

Skrevet
Hvis du føler at det er noe rart med synet er det bare å gå. Du er ikke dum selv om synet skulle være ok.

Jeg som svarte her. Jeg bruker selv linser, og tar synstest i gang i året. Denne gang hadde optikeren jeg bruker ferie og jeg var derfor hos vikaren hans. Under en mnd. senere måtte jeg ringe tilbake å få ny time fordi jeg ikke kunne se ordentlig. Resultat opp 0,5 i styrke på et øye og 0,25 på det andre. Og min optiker tok meg på alvor, selv om det sikkert hørtes merkelig ut at jeg plutselig fikk dårligere syn på en mnd. Jeg merket veldig godt denne forskjellen i styrke.

Skrevet

Så da kan jeg trygt bestille meg en time uten ¨å være redd for at optikeren synes jeg er rar?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Synet forandrer seg i perioder av livet ganske mye, og man legger ikke nødvendigvis merke til det helt selv heller (begynner gradvis å myse mer og mer/stresse mer for å lese etc). Da er ikke en synstest en gang i blant så veldig dumt.

Skrevet
Synet forandrer seg i perioder av livet ganske mye, og man legger ikke nødvendigvis merke til det helt selv heller (begynner gradvis å myse mer og mer/stresse mer for å lese etc). Da er ikke en synstest en gang i blant så veldig dumt.

Tid hos optiker er bestilt, så da får vi se :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...