Gjest Eurydike Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Interessant artikkel om svensk bestselger som omhandler tilsetningsstoffer i mat, og gjør oppmerksom på villedende merking og markedsføring av ferdigmat: http://www.dn.no/d2/mat/article1515262.ece?jgo=dne Nå oversatt til norsk. Denne skal jeg ønske meg til jul, tror jeg, for å lære litt mer. Jeg synes dette er et viktig tema!
wind-up bird Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Interessant artikkel om svensk bestselger som omhandler tilsetningsstoffer i mat, og gjør oppmerksom på villedende merking og markedsføring av ferdigmat: http://www.dn.no/d2/mat/article1515262.ece?jgo=dne Nå oversatt til norsk. Denne skal jeg ønske meg til jul, tror jeg, for å lære litt mer. Jeg synes dette er et viktig tema! Høres ut som en spennende bok, takk for tipset.
Gjest Zia Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Interessant artikkel! Jeg må bare konstatere at ting er enda verre enn jeg hadde trodd. Det er for øvrig verdt å merke seg tipsene fra forfatteren av boken, som står i artikkelens høyre marg: Jo kortere innholdsdeklarasjon, jo færre tilsetningsstoffer. Ikke tro på markedsføring som sier at et produkt er «gammeldags», «tradisjonelt», «ekte» eller «norsk». Står det «uten tilsatt sukker», inneholder det nesten garantert kunstige søtningsstoffer. Når man fjerner fett og kaller produktet «light», inneholder det nesten garantert flere konsistensgivende tilsetningsstoffer og smakserstatninger. E-numre E621-E635 er smaksforsterkende stoffer. Det vil si at noe mangler. Som oftest er det råvaren produktet er oppkalt etter. Endret 21. oktober 2008 av Zia
Gjest Elastica Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Denne har jeg også virkelig lyst til å lese. Dessverre tror jeg ferdigmat med sine tilsetningsstoffer kommer til å vise seg å være mer skadelig enn vi er klar over i dag. Jeg leste en artikkel i A-magasinet i helgen som omhandlet samme bok, hvor begrepet smaksskadet ble lansert. Absolutt gjenkjennbart.
salsera Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Denne boken ønsker jeg meg også til jul. Tror dere den kan ha samme effekt i Norge som artikkelen hevder den har hatt i Sverige? Endret 21. oktober 2008 av salsera
waco Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Men hadde ikke enkleste vært om dere var litt flinkere til å lage mat fra bunnen av? Med smør, mel og melk så kan dere lage alt fra grøt til hvit saus til deiger og pannekaker, men det virker som om de fleste heller liker å kjøpe ferdige poser. Hva skal dere med slike bøker da spør nå jeg, dersom dere ikke kan det aller nødvendigste av basiskunnskaper på kjøkkenet liksom?
Gjest Eurydike Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Men hadde ikke enkleste vært om dere var litt flinkere til å lage mat fra bunnen av? Med smør, mel og melk så kan dere lage alt fra grøt til hvit saus til deiger og pannekaker, men det virker som om de fleste heller liker å kjøpe ferdige poser. Hva skal dere med slike bøker da spør nå jeg, dersom dere ikke kan det aller nødvendigste av basiskunnskaper på kjøkkenet liksom? Du trenger ikke bekymre deg for oss, waco.
Fjellsippa Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Så bra at boken har solgt så godt i Sverige. Det er en problemstilling som det er på høy tid at noen tar tak i. Får håpe det blir skikkelig debatt om den her i Norge, slik at de som virkelig trenger det får øynene opp. For problemet er vel at de som virkelig trenger å lese den, sannsynligvis ikke blir å gjøre det. De som finner den interessant er nok de som fra før har gode kunnskaper om kosthold, og lager det meste av mat fra grunnen. Det er jo bare å se på dere damer her på KG som ønsker dere boken, men som fra før er veldig bevisst på kostholdet Håper den når ut til alle dem som stort sett lever på ferdigmat fra pose og frysedisk.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Ført opp på ønskelisten til bursdagen. Jeg er utrolig glad for at dette kommer mer opp og frem nå. Førøvrig: Tenk på alle kravene vi har når vi kjøper ny mobiltelefon eller ny tv. Da ber vi ikke bare om det billigste produktet. Fordi vi ser på handelen som en investering. Men når alt kommer til alt, er det mat som er den virkelig store investeringen. En investering i kropp, helse og livskvalitet.
Gjest Yihaa Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Men hadde ikke enkleste vært om dere var litt flinkere til å lage mat fra bunnen av? Med smør, mel og melk så kan dere lage alt fra grøt til hvit saus til deiger og pannekaker, men det virker som om de fleste heller liker å kjøpe ferdige poser. Hva skal dere med slike bøker da spør nå jeg, dersom dere ikke kan det aller nødvendigste av basiskunnskaper på kjøkkenet liksom? Godt poeng, Waco. Men problemet er nok litt mer omfattende enn som så. Lager jeg hvit saus, vil jeg kanskje ha fiskeboller til. De inneholder E621, i allefall har ikke jeg funnet noen uten. Lager jeg pannekaker, vil jeg kanskje ha syltetøy. De er stappfulle av tilsetningsstoffer. (Ja, jeg vet man kan lage syltetøy selv). Skal man ha bacon til, er til og med dette tilsatt kunstige tilsetningsstoffer. Osv. Det er ikke lett å orientere seg i matjungelen.
Nilma Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Veldig interessant tema! Men jeg frykter dessverre at Fjellsippa har rett, de som finner denne boken interessant er nok ikke først og fremst dem som anser ferdigmat og halvfabrikata som "normal mat", og som kanskje har mest bruk for den. Lager jeg hvit saus, vil jeg kanskje ha fiskeboller til. De inneholder E621, i allefall har ikke jeg funnet noen uten.Akkurat fiskeboller er jo veldig enkelt (og supergodt!) å lage selv - garantert uten skumlerier.
Gjest Elastica Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Hva skal dere med slike bøker da spør nå jeg, dersom dere ikke kan det aller nødvendigste av basiskunnskaper på kjøkkenet liksom? Høh. Du har rett, Fjellsippa. Det er som når det er foreldremøte på skolen - de som virkelig trenger å være der, unnlater å komme. Jeg tror vi kommer til å se et slags klasseskille i forhold til kosthold om noe tid. Slik man for eksempel kan si det er i Storbritannia. (Nå har andre langt mer kunnskap om det enn meg..) Hvor dårlig kosthold og kostholdsrelaterte plager langt på vei er overreprensentert i ressurssvake grupper. Endret 21. oktober 2008 av Elastica
waco Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Men jeg skjønner jo at jeg heller vil ha tilsetningsstoffer enn en gris i bakgården som gir bacon dersom det er alternativet. Skal man ha slakteren på hjørnet så vil jo det koste mer. Men i dagens samfunn så tror jeg nok vi burde ha nok ha nok forbrukere som er villige til å betale det lille ekstra det er for å kjøpe ferskvare. Syltetøy får jeg heldigvis av bestemora mi fordi hu har egen hage. Men jeg skal nok innrømme at jeg for det også har kjøpt syltetøy. Det viktigste er vel å kutte ut brus og godteri, men det virker som det vanskeligst for folk flest.
Gjest Frosk Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Interessant artikkel, og en bok jeg skal lese - takk for tipset!
Vera Vinge Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Men hadde ikke enkleste vært om dere var litt flinkere til å lage mat fra bunnen av? Med smør, mel og melk så kan dere lage alt fra grøt til hvit saus til deiger og pannekaker, men det virker som om de fleste heller liker å kjøpe ferdige poser. Hva skal dere med slike bøker da spør nå jeg, dersom dere ikke kan det aller nødvendigste av basiskunnskaper på kjøkkenet liksom? Du kan jo ikke vite det, men det er morsomt at du henvender deg til de som har svart i denne tråden når det gjelder å lage mat fra bunnen av. Og så er det som en nevner over her et sted, at noen ting ikke er like enkle å lage fra bunnen av som andre. Jeg spier lite ferdigmat, men noen ganger er det veldig greit når man har dårlig tid. Da snakker jeg ikke om ferdigpizza eller posesupper, for det spiser jeg aldri. Men f.eks. fiskekaker. Og noe pålegg. I tillegg til brød. Endret 21. oktober 2008 av Vera Vinge
Gjest Elastica Skrevet 21. oktober 2008 #17 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg tror ikke en baconbit i ny og ne er det verste man kan spise. Derimot er det å minimere summen av alle tilsetningsstoffer i det daglige kostholdet som er det viktigste. Det går an å starte med å kutte ut all type ferdig middagsmat fra fryser, poser og disk (type Fjorland). Da har man gjort mye. Deretter kan man gå pålegget nærmere i sømmene. Det er mange tilsetningssoffer i kaviar, visse typer leverpostei, ost som ikke er ost, syltetøy osv. Det finnes dyrere alternativer som inneholder mindre tilsetningsstoffer, og enkelte ting er lett å lage selv, som syltetøy og posteier. Dernest kan man med letthet kutte søtsaker, kjeks og ferdigkaker som inneholder tilsetningsstoffer. Mye av dette kan man også lage selv. Det går selvsagt an å følge ekstremvarianten med å bare spise vilt, men jeg tror faktisk man kommer langt ved å kutte ut industrikylling og satse på småskalaprodusenter. Dette koster litt, men som sagt tror jeg vi kommer til å tjene på dette på sikt.
Gjest Zia Skrevet 21. oktober 2008 #18 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg tror ikke en baconbit i ny og ne er det verste man kan spise. Derimot er det å minimere summen av alle tilsetningsstoffer i det daglige kostholdet som er det viktigste. Det går an å starte med å kutte ut all type ferdig middagsmat fra fryser, poser og disk (type Fjorland). Da har man gjort mye. Deretter kan man gå pålegget nærmere i sømmene. Det er mange tilsetningssoffer i kaviar, visse typer leverpostei, ost som ikke er ost, syltetøy osv. Det finnes dyrere alternativer som inneholder mindre tilsetningsstoffer, og enkelte ting er lett å lage selv, som syltetøy og posteier. Dernest kan man med letthet kutte søtsaker, kjeks og ferdigkaker som inneholder tilsetningsstoffer. Mye av dette kan man også lage selv. Det går selvsagt an å følge ekstremvarianten med å bare spise vilt, men jeg tror faktisk man kommer langt ved å kutte ut industrikylling og satse på småskalaprodusenter. Dette koster litt, men som sagt tror jeg vi kommer til å tjene på dette på sikt. Minimering er et viktig stikkord her. Dersom man er bevisst på hva slags brød, pålegg osv man kjøper (evt baker/lager masse selv) og ellers lager alt fra bunnen av, vil man få i seg veldig lite tilsetningsstoffer. Et kosthold helt uten tilsetningsstoffer er det sikkert nesten umulig å få til, men det er ikke nødvendig heller, synes jeg. Prisaspektet er veldig viktig. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk med romslig økonomi ikke er villige til å betale for at det er mye fisk i fiskekakene, kjøtt i pølsene og melkefett i osten (eller i dette tilfellet "osten"), eller at kyllingen er alet opp på en etisk forsvarlig måte. Manglende innhold av ordentlige råvarer gjør at man må bruke mye tilsetningsstoffer for å få riktig smak og tekstur. Mat laget av ordentlige råvarer smaker jo dessuten utrolig mye bedre enn mat som er laget av palmeolje, stivelse og andre fortykningsmidler, kunstige aromastoffer og smaksforsterkere. Jeg er helt enig i det O-ren siterte: Mat er en investering i kropp og helse. Jeg synes ikke at man skal tenke på matlaging fra bunnen av som enda en forventing man skal leve opp til som kvinne, like lite som at normal hygiene, trening eller det å få i seg nok frukt og grønt er motivert ut fra samfunnets forventinger. Alle disse eksemplene dreier seg om én og samme ting, nemlig ens egen helse og velvære. Jeg ønsker ikke å nøre oppunder et hysteri rundt tilsetningsstoffer. Noen av stoffene er dessuten helt harmløse. Men jeg er sjokkert over hva mye av maten i Norge består av, og selv ønsker jeg ikke å spise mat som i hovedsak er satt sammen av kjemikalier. Det sier seg jo dessuten selv at det er mye sunnere å spise f.eks. béarnaise laget fra bunnen av enn Toros variant, som i følge hjemmesidene deres består av følgende ingredienser: Modifisert stivelse (potet, mais), skummetmelk, sukker, hvetestivelse, vegetabilsk fett, salt, melkeprotein, smaksforsterker (natriumglutamat), syre (sitronsyre), stabilisator (xantangummi, guarkjernemel, johannesbrødkjernemel, natriumalginat), løk, krydder, estragon, persille, farge (betakaroten, (paprikaekstrakt) For øvrig undres jeg over at de i det hele tatt har lov til å kalle sausen béarnaise, idet béarnaisesaus pr definisjon er en emulsjonssaus av eggeplommer og smeltet smør. Deres variant inneholder så vidt jeg kan se ingen av delene.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #19 Skrevet 21. oktober 2008 (...) Prisaspektet er veldig viktig. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk med romslig økonomi ikke er villige til å betale for at det er mye fisk i fiskekakene, kjøtt i pølsene og melkefett i osten (eller i dette tilfellet "osten"), eller at kyllingen er alet opp på en etisk forsvarlig måte. Manglende innhold av ordentlige råvarer gjør at man må bruke mye tilsetningsstoffer for å få riktig smak og tekstur. Mat laget av ordentlige råvarer smaker jo dessuten utrolig mye bedre enn mat som er laget av palmeolje, stivelse og andre fortykningsmidler, kunstige aromastoffer og smaksforsterkere. Jeg er helt enig i det O-ren siterte: Mat er en investering i kropp og helse. (...) Det er også snakk om tilgjengelighet og tid. Jeg har råd til å kjøpe ordentlige produkter, men det er jo ikke mulig å få fatt i. Rett og slett. Jeg bor i gangavstand til ikke mindre enn 8 matbutikker, fordelt på 5 kjeder. INGEN av disse har ferskvaredisk. Om jeg skal kjøpe fiskekaker, så er det fint lite å velge mellom. Å lage fiskekaker selv synes jeg tar lang tid (i tillegg til at jeg har klokkeklar tro på min egen totale inkompetanse på dette området..). Jeg kan ikke velge mellom ørten typer pølser heller. Jeg må nesten forholde meg til det de har i butikkene her. Jeg har heller ikke lyst til å tilbringe all fritiden min på kjøkkenet, med sylting og safting og laging av leverpostei og blodpølse. Jeg lager som regel all middagsmaten fra bunnen, så godt det lar seg gjøre. Men også der er det vanskelig å slippe unna. Om jeg vil ha kikerter, så er det kun mulig å få tak i i hermetisert form. Og der er de tilsatt både salt, sukker og noget attåt.
onyx Skrevet 21. oktober 2008 #20 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes det er et interessant tema og jeg har nok bruk for å lære mer om mat og tilsetningsstoffer selv om jeg hovedsaklig lager mat fra bunnen og spiser lite ferdigmat. Jeg leser ofte på innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper og prøver å unngå å kjøpe varer med mye tilsetningsstoffer. Det jeg også synes var interessant i den artikkelen er hvor lite mange vet om hvordan industrimat tilberedes i fabrikkene. Selv har jeg aldri trodd at Nora syltetøy kokes av bestemødre på et storkjøkken eller at de har bakere som står og triller ut kneipbrød, men noen tror kanskje det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå