Xtra_lilje Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Hei! Forrige mandag var jeg hos legen pga en hevelsen i leggen. Han sendte meg til akutten med mistanke om blodpropp. Det ble tatt blodprøver av meg, og klinisk undersøkelse, og disse var negative. Legen på akutten tok ikke ultralyd; da en negativ blodprøve var nesten 100% sikker. Han mente jeg hadde fått meg et slag eller en overanstrengelse, og at jeg skulle bruke foten inntil smertegrensen. Gikk tilbake til fastlegen min mandag, som undersøkte foten min nærmere. han var usikker på hva det kan være, og har bestilt scanning av foten min. han hadde teori om overanstrengt sene/muskel, og sa det samme som legen på akutten - at jeg skulle bruke foten inntil smertegrensen. Jeg blir litt tussete her, hater å ikke vite hva dette er, og merker at disse legebesøkene egentlig gjør meg mer usikker... for å forklare best mulig: jeg har en hevelse nederst på innsiden av leggen, akkurat i overgangen mot ankelen. Den er ikke varm, og har blitt mindre og mer hard de siste dagene. når foten er i ro, blir den nesten borte. den er ikke vond ved bevegelse, men når jeg trykker hardt på den, er det litt sånn strålende smerte. ser ut som et svakt blåmerke der. kunne tenke meg å bestille time til ny lege, for jeg klarer ikke slå meg til ro med dette. noen som har noen tanker? kan jeg stole på to leger og avvente scanningen? noen som har hatt tilsvarende skader?
FruLuna Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg ville valgt å se det an og vente på røntgen/MR/CT for å se hva det kan være. Er uansett ikke så mye å gjøre med det nå, så lenge man har avkreftet blodpropp. Men hvis det blir verre, eller du får nye symptomer fra foten, ville jeg dratt på legevakten.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har hatt så mange skremmende erfaringer i nær familie og blant venner at jeg alltid insisterer på at de skal ta de prøver som kan tas. Legen liker meg sikkert ikke noe særlig, men det tåler jeg. Har sett hvor galt det kan gå når man nøyer seg med at "jaja, det var sikkert ikke noe farlig da".
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 sån har jeg også, fikk først på høyrebein i sommer, kunne ikke kjenne forsiktig på stedet en gang før det gjorde veldig AU!!! Etter en stund (par uker)ble det bedre, men så fikk jeg akkurat det samme på venstre beinet, det varte ikke så lenge, Nå har jeg vondt hvis jeg tar litt hardt der, men kjenner ikke noe særlig til det. Ser ikke ut som det er så veldig alvorlig...håper jeg
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har en hevelse nederst på innsiden av leggen, akkurat i overgangen mot ankelen. Den er ikke varm, og har blitt mindre og mer hard de siste dagene. når foten er i ro, blir den nesten borte. den er ikke vond ved bevegelse, men når jeg trykker hardt på den, er det litt sånn strålende smerte. ser ut som et svakt blåmerke der. kunne tenke meg å bestille time til ny lege, for jeg klarer ikke slå meg til ro med dette. noen som har noen tanker? kan jeg stole på to leger og avvente scanningen? noen som har hatt tilsvarende skader? Slik du beskriver det, minner det slett ikke om blodpropp. Med lokal ømhet, blålig misfarging og med fast konsistens etter noen dager, synes det mest sannsynlig at du har fått en mindre blødning i området - har du fått noen form for skade mot området i det siste?? MR-undersøkelse vil nok avklare dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå